رویای ۵ ساله مستاجران با پروژه بی رمق باغمیشه

پروژه مسکن ملی در باغمیشه تبریز از سال ۱۳۹۸ شروع شد و قرار بود سه ساله به متقاضیان تحویل داده شود، اما با گذشت ۵ سال تقریبا وارد مرحله «هیچم!» شده است.

پروژه مسکن ملی در منطقه باغمیشه تبریز وارد ۵ ساله شد. در اواخر دولت روحانی طرحی با عنوان مسکن ملی ارایه شد که بعدا در دولت رئیسی نهضت ملی مسکن نام گرفت. مردم به وعده های دولت اعتماد کرده و ثبت نام کردند اما فکرش را هم نمی کردند مشکلات عجیب و غریب گریبانشان را بگیرد.

رویای ۵ ساله 

پروژه مسکن ملی در باغمیشه تبریز از سال ۱۳۹۸ شروع شد و قرار بود سه ساله به متقاضیان تحویل داده شود، اما با گذشت ۵ سال تقریبا وارد مرحله «هیچم!» شده است.

حدود  ۶۰۰ خانوار دو قسط ۴۰ و ۵۰ میلیونی را از سال ۱۳۹۹ و قبل از تورم های سرسام آور واریز کرده اند و امروز بلاتکلیف مانده اند و همچنان در مستاجرری به سر می برند.

ماجرا وقتی جالب می شود که یکی از متقاضیان تصویر پیامک جدیدی طرح مسکن حمایتی را به تحریریه تبریزبیدار ارسال کرده که حکایت از درخواست واریز مرحله سوم به مبلغ ۵۰ میلیون تومان دارد.

در این پیامک اعلام شده، عدم واریز مرحله سوم به منزله انصراف از مسکن حمایتی است.

 

 

 

این شهروند می گوید: تاکنون ۹۰ میلیون در دو مرحله واریز کردیم و الان باز هم پول می خواهند. پول برای چه؟ برای هیچ! وقتی پروژه هیچ پیشرفتی ندارد، این همه پول را برای چه می خواهند.

یکی از موضوعات حل نشده در این پروژه بحث صدور پروانه ساختمانی از شهرداری تبریز بود که طبق پیگیری های تبریزبیدار، برای این امر توافقاتی بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بعنوان کارگزار پروژه با شهرداری تبریز صورت گرفته است.

واحدهای مسکن ملی باغمیشه ابتدا قرار بود در سه فاز و به صورت محله محور ساخته شود اما تقریبا بعد از یک سال، فاز یک آن به دلیل آنچه بعدا مشکلات خاک نامیده شد از پروژه کنار گذاشته شد و طراحی محله محور با طراحی خطی تعویض شد.

در ادامه پیگیری ها برای وضعیت فعلی پروژه باغمیشه سراغ مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی رفته ایم.

کمای خاکبرداری

امیر بخشی زاده در این باره به تبریزبیدار می گوید: خاک برداری پروژه تقریبا تمام شده و الان در مرحله خاکبرداری بین بلوک ها و راه های دسترسی آنها است.

وی ادامه می دهد: بعد از اینکه انجام واریزی متقاضیان، وارد فاز بعدی خواهیم شد. جلسه ای با پیمانکاران و مسئولین ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به عنوان متولی این پروژه خواهیم داشت که اطلاعات تکمیلی راجع به روند پروژه در آن جلسه مطرح خواهد شد.

علت ارسال پیامک مرحله سوم واریزی به متقاضیان را هم با رئیس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی مطرح کرده ایم.

۵۰ میلیون دیگر؛ هم آری، هم نه!

خلیلی در این باره می گوید: برخی از افراد تاکنون فقط ۴۰ میلیون تومان واریزی داشتند در حالی که کل مبلغ واریزی ها تا الان باید ۹۰ میلیون باشد. این پیامک به صورت کلی برای همه ثبت نام کنندگان مسکن ملی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه واریز پول توسط متقاضیان، به صورت واریز به حساب های شخصی خودشان در مسکن ملی است، می افزاید: برخی افراد تا بحال ۹۰ میلیون تومان و برخی دیگر ۴۰میلیون تومان واریز کرده اند. برای اینکه همه واریزی ها یکسان باشد، همه باید ۹۰ میلیون تومان در حساب داشته باشند و کسانی که ۴۰ میلیون واریز کرده اند باید ۵۰ میلیون تومان هم واریز کنند تا حساب و کتاب درست شود فلذا کسانی که ۹۰ میلیون تومان واریز کرده اند، الان لازم نیست واریز جدیدی داشته باشند اما در صورت تمایل می توانند واریز کنند چون حساب ها شخصی است و پول در حساب شخصی خودشان در نهضت ملی مسکن خواهد ماند و مشکلی ایجاد نمی شود.

رئیس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی در مورد علت ارسال پیامک انبوه می گوید: در سامانه تفکیک اینکه در بین ۶۰۰ نفر چه کسانی ۴۰ میلیون و چه کسانی ۹۰ میلیون تومان واریز کرده اند، سخت است و برای همین پیامک به صورت واحد از طریق سامانه برای همه متقاضیان ارسال شده است. فعلا کسانی که ۹۰ میلیون تومان در حسابشان تکمیل شده، تا اطلاع ثانوی و تا ارسال پیامک بعدی لازم نیست واریزی داشته باشند.

 

گزارش از نگار رشیدی

About Author