زنگ انشای آقای مدیرکل !

به قلم:  وحید خدادادی

این روزها مصادف با هفته کارگر است و همه به خوبی واقفیم که عموما و طبق روال همه این سال ها در این هفته بساط گل رز دادن و تکریم های آبکی و تجلیل از مقام شامخ کارگر رواج دارد و برخی با پوشیدن سمبلیک لباس کارگری و برخی با ادبیات حماسی به تجلیل از این قشر زحمتکش می پردازند.
نشست خبری مدیر کل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی استان آذربایجان شرقی که به همین مناسبت در محل پالایشگاه تبریز برگزار شد از جهاتی چند قابل تامل، تانی و اطلاع به جهت تنویر افکار عمومی بود.
در این نشست که به همراه آقای مدیرکل، رئیس بسیج کارگری استان، رئیس خانه کارگر و رئیس مجمع کارگران استان حضور داشتند در وهله اول از آن روی که همواره نهادهای یادشده به جهت وظایف ذاتی شان تقریبا مقابل هم قرار دارند، جالب توجه بود و همین مسئله در ادامه نشست آثار خود را نشان داد. بعد از سخنرانی قائم مقام پالایشگاه تبریز که در راستای ارائه خدمات شان به کارگران این مجموعه انجام شد، مدیر کل محترم اداره کار استان به ارائه گزارش عملکردی پرداخت که دست کمی از شاهنامه و حماسه سرایی های فردوسی نداشت. آنچه آقای مدیرکل گفتند در واقع تحلیل جهاد تبیین با وام گرفتن های پی در پی از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب بود و لحن بیان هم در کنار سرودی که در آغاز نشست پخش شد، فضایی معنوی به جلسه بخشیده بود و بعضا حس می کردیم که جلسه اعزام به جبهه است و اهم برنامه های این اداره کل در طول سال جدید و البته هفته کارگر چنگی به دل نزد و اصلا ربطی به کارگر و مشکلات مرتبط با این قشر نداشت و از این رو سئوال ما از مدیر کل محترم هم در همین ارتباط بود که اولا اسم این اداره کل یعنی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجتماع نقیضین است و اساسا کارگر جماعت را به رفاه اجتماعی چه کار؟ ثانیا آن که مفاهیمی مانند جهاد تبیین، جنگ روایت ها و تحریف واقعیت های موجود که بن مایه اصلی سخنان آقای مدیر کل بود، فرسنگ ها با مفاهیم مبتلابه در عرصه کار و کارگر فاصله دارد. شاید غریب نبود اگر اسم این جلسه را جلسه توجیهی یا کلاس آموزشی برای خبرنگاران برای فهم بهتر جنگ رسانه ای عنوان کنیم. ما در این نشست البته که مطالب ارزشمندی راجع به موضوع رسانه و جهاد تبیین شنیدیم و اما از کارگر و مشکلاتش با عرض پوزش مطلب دندان گیری به دستمان نیامد. قطعا گزارش خبری این جلسه که در رسانه های محلی منتشر خواهد شد، این گفته ها را تایید خواهد کرد. با تمام احترامی که برای جنابشان قائلیم اما موضوعاتی نظیر امیدآفرینی و نشاط آفرینی در بین قشر کارگر که جزو برنامه این اداره کل عنوان شد، به نظر حقیر بعید است با شکم گرسنه و سر بی پناه حاصل شود. بهتر بود که اشاره می شد که چرا دولت (نه صرفا دولت مستقر) علی رغم صراحت بند ۵ ماده ۱۴۹ قانون کار تاکنون در مقام تامین زمین موردنیاز برای ساختن سرپناهی برای کارگران نیامده است؟ کاش به جای برنامه های روتین و کلیشه ای نظیر پیاده روی خانوادگی، تجلیل از کارگران نمونه و اقدامات کارتونی از این دست، در مقام استیفای حقوق کارگران بر می آمدید و از شورای عالی کار می پرسیدید که چرا با وجود تورم ۵۰ درصدی طبق اعلام نهادهای رسمی حقوق کارگر باید تنها ۲۷ درصد افزایش پیدا کند؟ آیا این ضربه به رشد تولید نیست؟ کاش نه صرفا این اداره کل که دیگر نهادهای صنفی هم مطالبه می کردند که کارگر بنده خدا چگونه با چندرغاز حقوق می تواند از عهده اجاره بهای سنگین آپارتمان در این روزهای تبریز بر بیاید؟ هر چند نیازی هم به طرح سوال نبود و هر چه مدیر کل در طول گفته هایش رشته کرده بود را صادقزاده خانه کارگر پنبه کرد و کافی بود به انتقادات مطرح شده وی پاسخ داده شود. همانطور که خدمت مدیرکل محترم هم عرض کردیم جلسه فوق به زنگ انشایی می ماند که جنابشان باید در آن حول موضوع هفته کارگر انشایی قرائت می کرد. البته که امسال هم تمام می شود و باز کارگر می ماند و انبوهی از مشکلاتی که دمار از روزگارش در می آورد و رخی که از غم بینوایی زرد شده است./

About Author