سرطان‌های شایع در آذربایجان‌شرقی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: سرطان‌های شایع در جمعیت کل استان به ترتیب سرطان سینه، پروستات، معده، کولورکتال، پوست، ریه، مثانه، تیروئید و خون بوده است.

حسین حقائی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پویش ملی مبارزه با سرطان  از هفتم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ در آذربایجان.شرقی همزمان با سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۵ بهمن‌ماه ادامه دارد.

وی گفت: سرطان‌ها در حال حاضر دومین علت مرگ و میر در اکثر جوامع است، تعداد موارد جدید سرطان طبق آخرین گزارش کشوری برنامه سرطان در ایران ۱۴۱.۶۴۱ مورد است.

 حقائی متذکر شد: ۴۹ درصد از سرطان‌ها در زنان و ۵۱ درصد از سرطان‌ها در مردان رخ داده است، ترتیب سرطان‌های شایع در کل جمعیت کشورمان به ترتیب سرطان سینه، پروستات، معده، کولورکتال، پوست، ریه، مثانه، تیروئید و خون بوده است.

 حقائی تصریح کرد: بیشترین سرطان شایع در جمعیت زنان کشور سرطان پستان و بیشترین سرطان در جمعیت مردان کشور سرطان پروستات است و سرطان معده و کولورکتال در جمعیت کل کشور در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

  وی یادآور شد: طبق آخرین گزارش کشوری در استان آذربایجان‌شرقی تعداد سرطان جدید شناسایی شده ۷.۹۵۴ مورد بوده است که از این تعداد ۴۷ درصد از سرطان‌ها در زنان و ۵۳ درصد از این سرطان ها در مردان گزارش شده است.

 حقائی ادامه داد: سرطان‌های شایع در جمعیت کل استان آذربایجان.شرقی به ترتیب سرطان سینه، پروستات، معده، کولورکتال، پوست، ریه، مثانه، تیروئید و خون بوده است.

 وی با اشاره به شعار من مسؤولم؛ برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام” به عنوان شعار پویش ملی مبارزه با سرطان در سال ۱۴۰۲، بر ضرورت افزایش سواد و آگاهی عمومی در خصوص بیماری سرطان تاکید کرد و افزود: پویش ملی مبارزه با سرطان با هدف ارتقا مشارکت همگانی در مدیریت بیماری سرطان همچنین افزایش آگاهی از عوامل خطر مرتبط با سرطان در جهت بهبود الگوی زندگی مردم و نیز در راستای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

About Author