سرمایه گذار یک نیروگاه در تبریز معطل زمین!

چندین سال است که بخش صنعت آذربایجان شرقی با مشکل تامین برق مواجه است و برای حل این مشکل ایجاد پست‌های توزیع و احداث نیروگاه‌های جدید به عنوان راهکار ضروری بارها مطرح شده است.

آذربایجان شرقی به عنوان یک قطب مهم و بزرگ صنعت کشور سالانه نیازمند بیش از ۱۷۰۰ مگاوات برق است، این در حالی است که تنها حدود ۱۲۰۰ مگاوات برق در استان تولید می‌شود. نیروگاه حرارتی تبریز هم به عنوان بزرگترین نیروگاه برق استان وضعیت قابل قبولی ندارد و مسئولان صنعت برق آذربایجان شرقی بارها بر ضرورت نوسازی و ایجاد نیروگاه‌های جدید در تبریز تاکید کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در نشست اخیر خود با خبرنگاران با اشاره به این مهم، گفت: مساله مهم این است که چرا مردم تبریز از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید محروم مانده اند؟ معتقدم مطالبه اصلی مردم و رسانه‌ها باید ضرورت سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت تولید برق تبریز و آذربایجان شرقی باشد.
سید محسن موسوی بر ضرورت سرمایه گذاری در صنعت تولید برق تبریز تاکید کرد و گفت: متاسفانه از زمان واگذاری نیروگاه تبریز به بخش خصوصی طرح‌های توسعه و سرمایه گذاری جدید متوقف شد و مالک جدید نیروگاه توان سرمایه گذاری کلان برای توسعه آن را ندارد، هر چند نیروگاه تبریز هر چقدر سود کرده برای خود نیروگاه هزینه کرده است.
وی افزود: راندمان نیروگاه حرارتی تبریز مطابق سیکل رانکین بوده و با اورهال صورت گرفته به ۳۴ درصد رسیده و نزدیک روزهای اولیه بهره برداری آن است.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی تاکید کرد: معتقدم مطالبه اصلی مردم و رسانه‌ها باید ضرورت سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت تولید برق تبریز و آذربایجان شرقی باشد، چرا که نیاز امروز برق استان ۱۷۰۰ مگاوات و میزان تولید ما ۱۲۰۰ مگاوات است و ما ۵۰۰ مگاوات کسری تولید داریم. باید به داد صنعت تولید برق تبریز رسید.
موسوی افزود: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید راندمان بالا، مصرف آب و انرژی کمتر و همچنین آلودگی زیست محیطی ناچیزی دارند، در حالی که نیروگاه بخار تبریز مصرف انرژی و آب بسیار بالایی دارد و لذا ضروری است برای سرمایه گذاری جدید در بخش نیروگاهی استان متمرکز شویم.

ضرورت احداث نیروگاه های جدید در تبریز
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درباره کمبود تولید برق نسبت به مصرف در آذربایجان شرقی گفت: موضوع احداث نیروگاه‌های جدید سیکل ترکیبی و گازی در تبریز یک ضرورت جدی است و دولت باید در این زمینه سرمایه گذاری کند. ما هم به نیروگاه‌های جدید و هم به پست‌های جدید انتقال برق احتیاج داریم.
روح اله متفکرآزاد با اشاره به مشکلات زیست محیطی نیروگاه حرارتی تبریز، گفت: نیروگاه تبریز فرسوده است و با راندمان پائین و اتلاف منابع آب زیادی کار می‌کند و ضرورت دارد دولت نسبت به سرمایه گذاری جدید در ساخت نیروگاه در تبریز اقدام کند.
وی افزود: ما در تاسیس نیروگاه‌های جدید از استان‌های همجوار هم عقب مانده‌ایم و مطالبه سرمایه گذاری دولت در این بخش یک مطالبه با قید فوریت و جدی است.

سرمایه گذار هست اما زمین نیست!
اما در این زمینه یک سرمایه گذار معتبر و خوش نام بخش خصوصی که اقدام به اخذ مجوز ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی گاز سوز ۲۵۶ مگاواتی در تبریز برای جبران کسری میزان برق در آذربایجان شرقی به ویژه صنایع استان کرده است، طی یکسال گذشته دنبال تخصیص زمین مناسب برای شروع احداث این نیروگاه است.
این در حالیست که سرمایه گذار این پروژه نامه تخصیص سهمیه گاز برای این نیروگاه را نیز دریافت‌کرده و مشکلی از بابت تهیه خوراک و سوخت نیز ندارد و تجهیزات نیروگاه را نیز خریداری کرده است، اما بروکراسی طولانی برخی دستگاه‌های دولتی استانی باعث شده تا زمین درخواستی این سرمایه گذار در شهرک صنعتی آخولا هنوز بعد از گذشت یکسال تخصیص نیابد.
این ‌در حالیست که شرکت شهرک‌های صنعتی اصرار بر ارائه زمین از سایر شهرک‌های صنعتی استان برای این سرمایه گذار دارد. اما شهرک صنعتی آخولا به اعتقاد این سرمایه گذار به دلیل استقرار واحدهای فولادی این سرمایه گذار و همچنین نزدیکی به یکی از پست‌های برق مادر استان گزینه مناسب و مدنظر وی برای احداث این نیروگاه است.

واکنش مدیرعامل شهرک های صنعتی استان
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار نصر گفت: زمین مورد نیاز سرمایه گذاری برای این نیروگاه از پنج سال پیش در شهرک صنعتی بعثت تامین شده است، اما این سرمایه گذار به دنبال زمین ۱۰ هکتاری در شهرک صنعتی آخولا است، اما این مقدار زمین در این شهرک موجود نیست.
مرتضی نیرومند افزود: زمینی که در شهرک بعثت به این سرمایه گذار تخصیص داده شده مناسب ایجاد نیروگاه است و زیرساخت‌های آن هم تامین شده است و این منطقه به پست اصلی برق استان هم نزدیک است، اما سرمایه گذار اصرار دارد در شهرک آخولا زمین دریافت کند که فعلاً زمین کافی در این شهرک موجود نیست، اما سرمایه گذار مربوطه اصرار دارد که زمین مربوط به واحدهای کارگاهی و کوچک که برای شرکت‌های دانش بنیان تخصیص داده شده است برای ایجاد نیروگاه تخصیص یابد که چنین درخواستی با مقررات شهرک‌های صنعتی مطابقت ندارد.
وی تاکید کرد: ما آمادگی همکاری برای تخصیص زمین مورد نیاز برای ساخت نیروگاه جدید بخش خصوصی را داریم و تا حد امکان هم از تمام ظرفیت‌های قانونی به این منظور بهره خواهیم برد.

این گزارش می‌افزاید، با توجه به کمبود حدود ۵۰۰ مگاواتی برق استان و نیاز مبرم آذربایجان شرقی برای تامین برق صنعتی و تجاری ضروری است مسئولان استان برای جلب سرمایه گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی در صنعت برق آذربایجان شرقی همت بیشتری بگمارند. بی‌شک تامین برق کافی در زیرساخت‌های سرمایه گذاری یکی از ضروری‌ترین اقدامات لازم برای توسعه صنعتی و اقتصادی آذربایجان شرقی است.

About Author