به گزارش ساقی آذربایجان، جلسه علنی شورای شهر تبریز صبح امروز در عمارت قدیمی شهرداری تبریز با بررسی چند دستور جلسه برگزار شد.

دستور جلسه اول: سخنرانی بینش، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی

علی بینش طی سخنانی گفت: کودکان به عنوان شهروندان از خدمات عمومی بهره مند هستند اما بخش مهمی از نیازها به اقتضای سنی و ضرورت مسائل فرهنگی، خدمات فرهنگی می باشد.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تمامی شهرها مشغول فعالیت بوده و خدمات فرهنگی، هنری و ادبی به صورت تخصصی با کادر مجرب و توانمند در خدمت کودکان هستند.

بازسازی تنها سالن سینمای تخصصی کودکان در تبریز

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اضافه کرد:  این کانون به عنوان متولی فرهنگ و هنر کودکان، تامین محتوای تخصصی مشغول فعالیت می باشد و به اقتضای فرهنگی، بازوی فرهنگی شورای شهر می باشد.

وی به برنامه های این اداره کل برای هفته کودک اشاره کرده و افزود: ویژه برنامه های متنوع در هفته کودک برای کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد و کیفیت و اجرای محتوا برای ما بسیار مهم می باشد.

بینش بیان داتش: تنها سالن سینمای تخصصی کودکان در حال بازسازی می باشد و یک سالن استاندارد در شأن شهر تبریز برای کودکان احداث می شود.

در ادامه روح الله رشیدی عضو شورای شهر گفت: متاسفانه افراد متخصص و کارشناس برای تربیت نوجوانان کم می باشد و باید حرف این قشر شنیده شود.

حجت الاسلام زعفرانچیلر دیگر عضو شورا نیز گفت: یکی از دغدغه های مهم شورای ششم، بحث کودکان و نوجوانان می باشد و هفته آینده یک نشست تخصصی در این زمینه برگزار خواهد شد.

وی افزود: فرهنگ سرای الغدیر را لحاظ نرم افزار و سخت افزاری بروز رسانی کرده ایم و این هفته برنامه کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

 

دستور جلسه دوم: بررسی نامه سرپرست آموزش و پرورش استان با موضوع پیشنهاد متمم نرخ سرویس های حمل و نقل مدارس

وحید کیا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری تبریز در این باره گفت: امسال شرایط متفاوت تر شده است چون دو سال مدارس تعطیل بودند و نزدیک به ۱۸۰ درصد افزایش کرایه داشتیم.

دوگانگی مدارس دولتی و غیرانتفاعی در کرایه سرویس

وی ادامه داد: مدارس غیر انتفاعی با اولیا به توافق رسیدند و اعداذ و ارقامی که ما تصویب کرده ایم با مبالغی که مدارس می گیرند تفاوت دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری تبریز اضافه کرد: قرار شد در مهر ماه به صورت علی الحساب پول دریافت کنند و بعد در این زمینه تجدید نظر کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص تامین خودرو شخصی مشکل نداریم و در بحث سرویس مینی بوس کمی با مشکل مواجه هستیم چون اکثر آنان جذب ادارات و کارخانجات شدند.

وحید کیا با بیان اینکه از تعاونی ۴۳۲ آمار گرفته ایم که ۵۰ درصد افت مینی بوس وجود دارد، گفت: ۸۰ درصد سرویس ها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی در مدارس مستقر شدند.

علیرضا باغبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این خصوص گفت: نرخ جدید پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون بررسی شده است. عدد های قبلی منطقی است ولی این رقم با استقبال رانندگان مواجه نشده است.

وی ادامه داد: نرخ تاکسیرانی مستقیم به جیب راننده می رود ولی در شرکت های مینی بوس رانی مالیات و … برای عوامل اجرایی وجود دارد. برای عبور از این وضعیت و ترافیک که در ساعات مدارس ایجاد می شود چند درصدی به روی مبلغ مصوب شده افزایش دهیم.

شهرام دبیری دیگر عضو شورا گفت: پیشنهادی که از طرف آموزش و پرورش داده بودند مبالغ بسیار بالا بود و اعلام کردیم تجدید نظر کنند.

وی بیان داشت: تصمیمی که گرفتیم منطقی تر بود و از واقعیت ها متفاوت است و مدارس غیر انتفاعی چندین برابر آن را می گیرند و مشکلی هم پیش نمی آید. تاکسیرانی در این زمینه کمک کند و آموزش پرورش درصد خود را نگیرد

روح الله رشیدی نیز گفت: چندین نکته برای من ابهام می باشد، چند شرکت فعال می باشد؟ باید شفافیت شود. فراخوان چگونه اطلاع رسانی شده است؟

این عضو شورای شهر تاکید کرد: مردم از هر طرف تخت فشار هستند نباید زیر هر تصمیمی برویم.

وی خاطر نشان کرد: دو سوم مدارس تبریز غیر انتفاعی است و این یک فاجعه می باشد.

در ادامه شفایی نماینده آموزش و پرورش استان نیز گفت: مصوبه ای که از شورای شهر گرفتیم منطقی تر بود، مدارس دولتی مبلغ های زیادی گرفتند و نتوانستند کنترل کنند.

وی افزود: به مدارس ابلاغ کردیم که طبق مصوبه شورا اگر مبالغ زیادی گرفته شود تعزیرات حکومتی جریمه خواهد کرد. نظر شورا برای ما محترم می باشد و شرکت هایی که پای کار آورده ایم به مدارس اعلام کرده مبلغ علی الحساب واریز کنند تا نرخ سرویس مدارس تعیین تکلیف شود.

روح الله دهقان نژاد دیگر عضو شورا در این باره گفت: برای سرویس مدارس انتظار ایجاد شده است چون برای آنان گفتیم علی الحساب واریز کردیم یعنی افزایش پیدا خواهد کرد.

هر کس ماشین دارد، فرزندش را خودش مدرسه ببرد

وی با بیان اینکه همیشه فشار برای مردم ایجاد می شود، افزود: رانندگان شخصی را به سرویس مدارس اضافه کنیم و اولیایی که دانش آموز خود را می برند چند دانش آموز دیگر هم سوار کنند و درصد مدارس را حذف کنیم. به این قضیه منطقی تر نگاه کنیم بنده فرزندان خودم را با خودرو شخصی به مدرسه می برم.

یعقوب هوشیار، شهردار کلانشهر تبریز نیز گفت: دلیل ترافیک این است که طرف از نصف راه فرزند خود را به باغمیشه می برد باید به این موارد رسیدگی شود.

انحصار طلبی و تجارت در آموزش و پرورش!

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش تبدیل به تجارت شده است، افزود: ما کمبود خودرو نداریم اگر این شرکت ها کنار بروند ما مشکلی نخواهیم داشت.

شهردار تبریز اضافه کرد: نرخی که ما حساب و کتاب می کنیم تمامی آن مبلغ به جیب رانندگان نمی رسد بیشتر آن به جیب مدارس می رود.

وی گفت: ثبت نام باید بر اساس جغرافیای مناطق باشد، انحصار ایجاد شده است و این انحصار هم به مردم تحمیل می شود

در ادامه قاصدی مدیر عامل شرکت تاکسیرانی شهرداری تبریز نیز گفت: با توجه به شرایط خوشبختانه شرکت ها استقبال می کنند. تمامی خودروهای ون را ملزم کردیم در اختیار مدارس شوند اگر این کار را انجام ندهند کارت آنان باطل خواهد شد.

وی با اعلام اینکه نرخ کرایه ها به صورت تخصصی بررسی شده بود و منطقی بود، افزود: دوگانگی کرایه ها توسط مدارس غیردولتی صورت گرفت و این بیشتر به چشم می خورد.

قاصدی اظهار کرد: مدارس غیر دولتی برای هر ماه از اولیا یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان می گیرند.

با رای اکثریت اعضای شورا، ۱۰ درصد کرایه سرویس مدارس نسبت به مصوبه قبلی افزایش پیدا کرد.

About Author