سناتورهای آمریکایی: ۸۲ هزار شهروند افغان بدون ارزیابی‌های لازم وارد آمریکا شدند

بر اساس محتوای یک یادداشت مربوط به جمهوریخواهان سنای آمریکا، از حدود ۸۲۰۰۰ افغان که در ماه اوت از کابل به آمریکا انتقال یافتند، تقریبا همه آنها قبل از ورود به آمریکا به لحاظ سوابقشان مورد تحقیق و بررسی مناسب قرار نگرفتند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن اگزماینر، در این یادداشت وابسته به کنگره آمریکا دولت فعلی این کشور به سراغ تحقیق و بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی ده ها هزار نفر از افغانهای وارد شده به این کشور از طریق مصاحبه های حضوری نرفته و صرفا به بررسی پایگاه های داده حوزه های تروریسم و جرایم برای تشخیص تهدیدات بالقوه و “نظارت” بسنده کرده است.

این یادداشت تهیه شده از سوی جمهوریخواهان سنای آمریکا در ماه اکتبر، خلاصه ای از مصاحبه ها با مقامهای فدرال چند وزارتخانه دولت آمریکا از جمله وزارتخانه های امنیت داخلی، دفاع و دادگستری که ناظر بر  یک “فرآیند تحقیق و بررسی بی ملاحظه” در پایگاه های نظامی و در داخل آمریکا بوده اند، ارائه کرده است.

منابع آگاه به محتوای این یادداشت به واشنگتن اگزماینر گفتند، حدود ۷۵ درصد از کسانی که از افغانستان خارج شدند شهروند آمریکا، دارنده گرین کارت آمریکا، دارنده روادید مهاجرتی ویژه افغانستان یا متقاضی ویزا نبودند.

راب پورتمن، سناتور جمهوریخواه از ایالت اوهایو در یک سخنرانی در چهارم نوامبر گفت، به رغم ادعاهای دولت بایدن مبنی بر اینکه افغانهای منتقل شده از کابل با هواپیما جزو دارندگان روادید مهاجرتی ویژه افغانستان و آمریکا بوده اند، تا اوایل اکتبر، تنها ۷۰۰ نفر از ۸۲۰۰۰ نفر افغان که در آمریکا پذیرفته شدند دارای این روادید مربوط به اعطای اقامت به خاطر کمک به دولت آمریکا در زمان اشغالگری بودند.

مقامها به واشنگتن اگزماینر تصریح کردند، بالغ بر ۴۰ درصد از این تعداد ۸۲۰۰۰ نفر، به عنوان “متحد” آمریکا و واجد شرایط درخواست برای روادید تلقی شدند اما هنوز برای آن درخواست نداده اند.

طبق اعلام مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا، از این تعداد حدودا ۸۲۰۰۰ افغان وارد شده به آمریکا، ۴۹۲۰ تن شهروندی آمریکا را داشته اند، ۳۲۸۰ تن جزو دارندگان اقامت دائم قانونی بوده اند و تعداد ۷۳۸۰۰ نفر باقی مانده معادل ۹۰ درصد از کلشان اتباع افغان هستند. این وزارتخانه مشخص نکرد چه تعداد از این ۷۳۸۰۰ نفر متقاضی روادید مهاجرتی ویژه و یا واجد شرایط برای روادید بوده اند.

ماه اوت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام داشت، همه افغانهایی که در حال منتقل شدن به آمریکا هستند هدف “تحقیقات امنیتی” در پایگاه های نظامی قبال از ورودشان به آمریکا قرار می گیرند و بعدا وزارت خارجه دولت بایدن و آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا هم از این صحبت حمایت کردند.

بایدن در تاریخ ۲۲ اوت اظهار کرد: هواپیماهایی که از کابل بلند می شوند مستقیماً به مقصد آمریکا پرواز نمی کنند. آنها در پایگاه‌های نظامی و مراکز ترانزیت آمریکا در سرتاسر جهان فرود می‌آیند. ما در محلهای فرود آنها در حال تحقیقات امنیتی دقیق هستیم. یک غربالگری‌ امنیتی برای همه کسانی که شهروند آمریکا نیستند یا اقامت دائم آن را ندارند.

براساس این یادداشت، دولت بایدن به سازمان‌های نظامی و فدرال دستور داد تا فرآیند تحقیقات را ساده‌تر کنند؛ فرآیندی که افغانهای منتقل شده به آمریکا را تحت “غربالگری‌های اساسی” که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر پروتکل‌های جامع‌تر تحقیق و بررسی به آن اضافه شد، قرار می دهد.

در این فرآیند غربالگری، اطلاعات اولیه ارائه شده از سوی پناهجویان با اظهاریه های شخصی، اسناد دولتی و مشخصات هویتی همچون اثر انگشتها در اختیار نهادهای ضابط قانون قرار می گیرند. معمولا در قدم بعد تحقیقات اصلی شروع شده و یک مقام دولتی به سراغ مصاحبه با پناهجوها می رود تا تایید کند آنها همان شخصی هستند که ادعا می کنند.

در این یادداشت آمده است که مصاحبه‌های تحقیقاتی حضوری، “فقط برای منتقل شدگانی دارای اطلاعات مشکلدار مرتبط با مشخصات هویتی یا سوابق” تلفنی انجام شد. به نوشته واشنگتن اگزماینر، کاخ سفید و وزارت امنیت داخلی آمریکا با یکدیگر بر سر تعریف “بررسی سوء سوابق” اختلاف داشتند.

About Author