سنگ فرش شدن گذر تاریخی «حیدر تکیه‌سی» تبریز

شهردار منطقه ۱۰ تبریز از آغاز عملیات اجرایی سنگ فرش کردن گذر تاریخی و فرهنگی «حیدر تکیه‌سی» در محله قدیمی سرخاب خبر داد.

موسی زارعی با اعلام اینکه عملیات اجرایی این طرح در ۲ هفته آینده آغاز می‌شود افزود: مساحت کلی این طرح ۲ هزار مترمربع است و هم اکنون پیمانکار طرح در حال تجهیز کارگاه است.
به گفته وی اعتبار اختصاصی برای اجرای طرح سنگفرش حیدر تکیه سی ۴۵ میلیارد ریال است.

زارعی با اشاره به ضرورت ساماندهی تأسیسات شهری از قبیل آب، برق، گاز و مخابرات در این گذر اظهار کرد: تأسیسات و انشعابات شهری باید تا ۲ هفته دیگر بازبینی و در صورت وجود هر گونه مشکل رفع ایراد شود.
وی ادامه داد: اصناف و کسبه محله تاریخی سراب و گذر حیدرتکیه سی باید در ۲ هفته آینده به رفع و رجوع انشعابات و تأسیسات موجود اقدام کنند تا پیمانکار در زمان تعیین شده عملیات اجرایی آن را آغاز کند.

حیدر تکیه سی (تکیه حیدر) نام یکی از گذر‌های محله تاریخی سرخاب تبریز با قدمت ۶۰۰ ساله است که در تشریح وجه تسمیه آن موارد مختلفی ارائه شده که اساس آن مربوط به نام سلطان حیدر تونی از سلسله قلندریه خراسان است که افزون بر ۶۰۰ سال پیش این محل را بنیان نهاده است.

این گذر در آن روزگاران یکی از شعبات مهم بازار تاریخی تبریز و دوه چی بود که فعالیت‌های تجاری آن تا دوره رضاخان ادامه داشت و پس از آن به مرور تخریب شد.
در حال حاضر صنایع و صنوف مربوط به فرش، ریسندگی، کفاشی و نجاری در حیدرتکیه سی فعال است.

About Author