سورپرایز جدید تلگرام؛ رقیب جدید کلاب هاوس

نسخه بتا تلگرام ورژن ۷.۸.۰ برای آندروید با پس زمینه چت متحرک، تماس‌های ویدیویی گروهی و سایر پیشرفت‌ها منتشر شد. بدیهی است که همه این نوآوری‌ها خیلی زود در نسخه پایدار مشتری تلگرام ظاهر می‌شوند. اکنون هر یک از شرکت کنندگان در چت صوتی می‌تواند پخش ویدیویی را از دوربین یا از صفحه دستگاه خود شروع کند. برای ظاهر شدن چنین فرصتی، باید #vid را به نام گپ صوتی اضافه کنید. در حال حاضر، عملکرد هنوز کاملاً کاربردی نیست – سایر شرکت کنندگان در کنفرانس به سادگی نمی‌توانند پخش فیلم را ببینند.

تلگرام همواره در به روزرسانی‌های جدید خود سورپرایز‌های جدیدی برای کاربران پرشمارش دارد. به نظر می‌رسد ویدیوچت گروهی در آپدیت ۷.۸.۰ تلگرام اضافه شود.

معمولا تلگرام را برای آپدیت‌ها و ابزار‌های جدیدی که در هر بروزرسانی ارائه می‌دهد می‌ستاییم. مانند همیشه تلگرام با قابلیت جدیدی قرار است ما را غافلگیر کند. چندی پیش اخباری از رونمایی از لایو تصویری تلگرام منتشر شده بود

اخیرا تلگرام آپدیت جدید نسخه بتا ۷.۸.۰ را برای اندروید منتشر کرده است و مانند همیشه حداقل یک قابلیت چشمگیر جدید در مورد آپدیت جدید رخ نمایی می‌کند. این پیام رسان ضمن ارائه نوآوری‌هایی در پس زمینه متحرک برای گپ ها، پشتیبانی از تماس‌های تصویری گروهی و تعدادی ویژگی‌های جدید و جذاب دیگر در آپدیت جدید ارائه شده است و در آینده نزدیک به نسخه پایدار برنامه اضافه خواهند شد.

سورپرایز جدید تلگرام / تلگرام رقیب جدید کلاب هاوس؟
چندی پیش صحبت از مینی پروفایل تلگرام به میان آمد و بعد از آن هم اخبار نسخه بدون محدودیت تلگرام ارائه خبرساز شد. در مدت اخیر، اما تلگرام تمرکز خاصی بر ابزار‌های ارتباطی غیرنوشتاری، چون ویس و ویدیو داشته و می‌کوشد با ارائه قابلیت‌های جدید ابزار‌های غیرنوشتاری را تقویت کند. حالا به نظر می‌رسد ویس چت تلگرام یکی از مهمترین رقیب‌های کلاب هاوس باشد.

حال به روز رسانی جدید تلگرام قابلیت جدید ویدوچت را در خود ارائه می‌دهد. شرکت کنندگان در چت صوتی این روز‌های تلگرام می‌توانند حالا پخش ویدیو را مستقیما از دوربین یا صفحه دستگاه خود شروع کنند.

برای اینکه این ویژگی در چت صوتی تلگرام در دسترس باشد باید هشتگ vid به نام مربوط به چت صوتی اضافه شود. در حال حاضر اظهار نظر قطعی درباره این قابلیت جدید ممکن نیست چراکه برای مثال در نسخه بتا سایر شرکت کنندگان در مکالمه جریان ویدیو را نمی‌بینند. در نتیجه برای پاسخی قطعی و کامل‌تر به سوال ویدیوچت تلگرام چیست باید اندکی صبر کنیم.

از دیگر مواردی که در این به روز رسانی ارائه خواهد شد، پس زمینه متحرک برای چت هاست که با هر بار ارسال پیام قابل تغییر است. سایر بروزرسانی‌ها شامل انیمیشن هنگام ارسال استیکرها، انتقال دکمه جستجو به بالای چت در بخش موارد دلخواه و نمایش لیستی از چت‌های صوتی فعال در بخش تماس هاست.

به نظر در اثر بحران مالی جدید تلگرام، دورف به جای روی آوردن به شیوه‌های رایج سرویس‌های پیامرسان برای کسب درآمد، قصد انتشار سهام تلگرام به صورت عمومی و جلب سرمایه را دارد. اخبار جدید از انتشار سهام انتشار عمومی در دوسال آینده حکایت دارد.

توسعه دهندگان این پلتفرم در حال آماده شدن برای IPO هستند. بورس هنگ کنگ (HK) و Nasdaq دو گزینه محتمل برای این امر هستند. گزینه اول به دلیل اینکه تقریبا نیمی از کاربران پیام رسان‌ها در آسیا زندگی می‌کنند، محتمل‌تر است.

به احتمال قریب به یقین تلگرام در هنگام عرضه رسمی ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. کارشناسان می‌گویند این قیمت به تعداد کاربران فعال ماهاه بستگی دارد که ارزش هریک می‌تواند تا ۵۰ دلار باشد. در اوایل ژانویه این شرکت اعلام کرده بود که از مرز ۵۰۰ میلیون عبور کرده است. همچنین تلگرام پیش بینی می‌کند که تا زمان عرضه عمومی سهام به ۱ میلیارد کاربر برسد.

تلگرام اخیرا و با مصائبی که بر سر امنیت واتساپ پدید آمد، با استقبالی از سوی کاربران واتساپ مواجه شد و حتی قابلیت انتقال چت از واتساپ به تلگرام را ارائه کرد تا روند مهاجرت‌ها از واتساپ به تلگرام را تسریع ببخشد. همچنین اخیراً قابلیت‌های خوبی در تلگرام ارائه شده و توصیه می‌کنیم پلی لیست در تلگرام و مخفی کردن شماره در تلگرام را ببینید.

سایر امکانات تلگرام

✓ گروه
گروه‌ها یکی از بخش‌های اصلی پیام‌رسان تلگرام هستند. به‌طوری‌که کاربران می‌توانند با پیوستن به گروه‌ها به صورت چند سویه با دیگران ارتباط برقرار کنند. گروه‌های نخستین، توانایی پذیرش ۲۰۰ عضو را داشتند؛ ولی تلگرام در ویرایش‌های بعدی، توانایی پذیرش گروه عادی به سوپر گروه و افزایش اعضا را از ۲۰۰ به ۵۰۰ و سپس به ۵۰۰۰ نفر را در دسترس همگان قرار داد.

از ویرایش مارس ۲۰۱۶، مدیران گروه‌ها می‌توانند پیام سنجاق‌شده را در بالای گروه‌ها قرار دهند که از آن به «اطلاعیه» نیز نام برده می‌شود. از دیگر موارد می‌توان به انتخاب شناسه برای گروه‌ها و ساخت گروه‌های عمومی اشاره کرد که توانایی جستجوی گروه‌ها بر اساس شناسه را برای کاربران فراهم می‌کند.

✓ کانال
کانال تلگرام، مسیر یک سویه‌ای است که فقط مدیران آن می‌توانند در آن پُست‌های دلخواه را برای اعضای کانال منتشر کنند و دیگر اعضا امکان افزودن پست در آن را ندارند. از کانال می‌توان برای پیام‌رسانی به‌شمار نامحدودی از کاربران استفاده کرد. این کانال‌ها می‌توانند به صورت عمومی باشند و همه کاربران بتوانند در آن عضو شوند یا خصوصی باشند و امکان عضویت برای همه نباشد.

✓ ربات

در ژوئن ۲۰۱۵، تلگرام اجازه ساخت ربات را به کاربران ثالث داد. این ربات‌ها حساب‌های کاربری هستند که از روی یک برنامه اجرا می‌شوند.

✓ چت‌های محرمانه
پیام‌ها همچنان می‌توانند به صورت رمزنگاری دوسویه ارسال شوند. این پیام‌ها با سرویس پروتکل MTProto رمزگذاری می‌شوند.

✓ تماس صوتی
در اواخر مارس ۲۰۱۷، تلگرام تماس صوتی خود را معرفی کرد. تماس‌ها بر مبنای شیوه رمزگذاری سرتاسر چت‌های محرمانه ساخته شده‌است.

✓ تماس تصویری
در آپدیت‌های اخیر تلگرام، همزمان با هفت سالگی این پیام رسان، از امکان تماس تصویری مبتنی بر رمزگذاری سرتاسر رونمایی شد.

✓ نمایش فوری
نمایش فوری نسخه ۲ (به انگلیسی: Instant View ۲.۰) راهی است برای نمایش صفحات وب بدون زمان تأخیر جهت نمایش محتوا. در حقیقت تمامی کاربران تلگرام می‌توانند وبلاگ‌ها و وبسایت‌های مختلف را در قالبی یکسان و قابل خواندن مشاهده نمایند. نمایش فوری از متن و هر نوع رسانه به‌خوبی پشتیبانی می‌کند و حتی اگر وبسایت مورد نظر جهت نمایش در حالت تلفن‌همراه بهینه نشده باشد، بازهم با تلفن‌همراه سازگار است.

علت نمایش فوق سریع این ویژگی، بسیار سبک بودن و همچنین بهینه بودن برای همه تلفن‌های‌همراه این است که تلگرام با انجام شخصی‌سازی‌هایی اولا وبسایت مورد نظر را کش می‌کند و ثانیاً کد‌های آن را برای ظاهر موبایل تغییر می‌دهد.

✓ تلگراف
تلگراف (Telegra.ph) ابزاری برای انتشار محتوای متنی به‌همراه تصویر از طریق تلگرام است. از این ویژگی می‌توان برای نوشتن مقالات و هم‌رسانی آن‌ها در فضای اینترنت استفاده کرد.

✓ پوشه‌های سفارشی
در به روزرسانی اخیر تلگرام در تاریخ ماه مه ۲۰۲۰ (برابر ‎اردیبهشت ۱۳۹۹) تلگرام قابلیت «پوشه‌های سفارشی» را اضافه کرد که می‌توان با ساختن چندین پوشه، مخاطبین خود را مدیریت کرد. در حقیقت می‌توان به‌عنوان مثال یک پوشه جهت همکاران خود ایجاد کرده و آن را به دلخواه «همکاران» بنامید و همکاران خود را به آن پوشه اضافه نمایید. بعد از انتخاب پوشه همکاران فقط مخاطبینی از شما که به‌عنوان همکار در این پوشه اضافه کرده‌اید نمایش داده خواهند شد. همچنین می‌توانید برای هر پوشه خود از لیست آیکون‌های تلگرام استفاده کنید.

✓ انتقال تاریخچه گفتگو از برنامه‌های دیگر
در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ تلگرام در به روزرسانی جدید خود امکانات نویی را ارائه کرد که همه می‌توانند تاریخچه گفتگوی خود، به همراه ویدیو‌ها و سند‌ها را از برنامه‌های دیگر مانند واتس‌اپ، لاین و کاکائوتاک به تلگرام انتقال دهند. این قابلیت هم برای گفتگو‌های خصوصی و گروهی کار می‌کند.

About Author