شرط ایران برای عدم مداخله در جنگ حماس و اسرائیل اعلام شد

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پی طرح ادعا‌ها مبنی بر مداخله ایران در درگیری میان نیرو‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل تاکید کرد: جبهه مقاومت توانایی دفاع از خود را دارد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز یکشنبه به وقت محلی برابر با ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۳ مهرماه جاری در واکنش به طرح ادعا‌های مداخله ایران در درگیری‌های اخیر میان نیرو‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل گفت: «اگر رژیم آپارتاید اسرائیل قصد حمله به ایران، منافع و اتباع آن را نداشته باشد، ایران در این درگیری مداخله نخواهد کرد. جبهه مقاومت توانایی دفاع از خود را دارد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس، درباره احتمال وقوع یک جنگ شدید بین مرز‌های لبنان با سرزمین‌های اشغالی هشدار داد و گفت: نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم که ممکن است ایران به‌طور مستقیم وارد عمل شود. ما باید برای هر احتمالی آماده باشیم.

وی درباره احتمال درگیر شدن ایران در جنگی که با حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی آغاز شد، گفت: این یک خطر است و ما از همان ابتدا به آن توجه داشته‌ایم.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی برابر با ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۲ مهرماه جاری نیز در واکنش به حملات رژیم اسرائیل گفت: اگر جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم آپارتاید اسرائیل فورا متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و عواقب گسترده‌ای را داشته باشد که مسئولیت آن بر عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشور‌هایی است که شورا را به سمت بن‌بست هدایت می‌کنند.

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در سفر منطقه‌ای به سر می‌برد، در بیروت گفت: اعلام ساعت صفر (جنگ تمام عیار) برای هرگونه اقدامی علیه تداوم جنایت جنگی در اختیار مقاومت است.

امیرعبداللهیان درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد ورود امریکا به جنگ و بمباران فلسطین و لبنان، خاطرنشان کرد: مقاومت به تنهایی قادر است هر اقدامی را انجام بدهد و امکانات آن را هم دارد. جمهوری اسلامی ایران فعالانه از مقاومت مردم فلسطین و لبنان در مقابل هرگونه جنایت جنگی در عرصه سیاسی و رسانه‌ای و دولتی حمایت می‌کند. مقاومت در منطقه امروز توانایی آن را دارد که به تنهایی نیاز‌های خود را برآورده کند. ما برای جلوگیری از جنایات از طریق دیپلماسی و رایزنی سیاسی در سطح منطقه ادامه خواهیم داد. امروز صهیونیست‌ها در بدترین وضعیت قرار دارند و عملیات طوفان الاقصی این را یکبار دیگر به اثبات رساند. حضور تمام قد آمریکا در کنار تل آویو دلیل دیگری است که رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت امنیتی و نظامی قرار دارد.

تارنمای خبری آکسیوس روز شنبه (۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ – ۲۲ مهرماه جاری) ادعا کرد: دو منبع دیپلماتیک به این رسانه گفتند که ایران روز شنبه با ارسال پیام غیرمستقیم به اسرائیل تاکید کرد که خواهان تشدید تنش در جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، ناچار به مداخله خواهد بود.

این رسانه آمریکایی در ادامه مدعی شد: چنانچه ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم از جمله از طریق یک گروه تحت حمایت در سوریه یا حمایت از هر تصمیم حزب الله برای پیوستن کامل به جنگ، همراه شود، نبرد بین حماس و اسرائیل به جنگی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد.

تارنمای آکسیوس ادعا کرد: پیام ایران که از طریق سازمان ملل به اسرائیل فرستاده شده، در حالی است که دولت بایدن در تلاش برای بازداشتن ایران و حزب الله لبنان از پیوستن به جنگ است. این هفته، ایالات متحده یک گروه ناو هواپیمابر و جت‌های جنگنده را به منطقه فرستاد.

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد ارتش اسرائیل به این سازمان اطلاع داده است که “کل جمعیت غزه در شمال این منطقه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده به جنوب غزه نقل مکان کنند. “، اما سخنگوی نیرو‌های رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام کرده است هر گونه ضرب الاجل “ممکن است رعایت نشود. ”

پس از دستور رژیم صهیونیستی به بیش از یک میلیون ساکن شمال غزه برای خروج به جنوب این منطقه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه گفت که وضعیت غزه «به شکل خطرناکی بحرانی شده است.»

About Author