شرکت فناور ایرانی موفق به تولید لباس مخصوص دفع‌کننده اشعه ایکس شد

یک شرکت فناور داخلی موفق به طراحی و تولید لباس مخصوص غیرسربی دفع کننده اشعه ایکس مورد استفاده کادر درمان مستقر در بخش‌های مختلف درمانی از جمله رادیولوژی، کاردیوگرافی و آنژیوگرافی شد.

شیوا شه شناس مدیرعامل این شرکت فناور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار حوزه علم و آموزش ایرنا، اظهار داشت: این شرکت پس از سه سال تحقیقات و یافتن روش تولید ارزان قیمت با مواد سبک، موفق به تولید نمونه صنعتی لباس مخصوص غیرسربی دفع کننده اشعه ایکس با جذب بالا شده است.

وی که دارای مدرک دکترای مهندسی هسته ای از دانشگاه امیرکبیر است، افزود: هم اکنون شرکت در حال راه اندازی خط تولید نیمه مکانیزه با ظرفیت تولید ۳۰ ست کامل (هر ست شامل ۶ نوع پوشش مختلف در سه سایز) در ماه است.

شه شناس با بیان اینکه، این شرکت در حال حاضر محصولات خود را به چند مرکز درمانی بخش خصوصی عرضه کرده است، افزود: پس از دریافت موافقت اصولی اولیه از سازمان تجهیزات پزشکی و راه اندازی خط تولید مکانیزه و بازدید بازرسان سازمان تجهیزات پزشکی برای صدور مجوز IMED، امکان فروش محصول به تمامی مراکز درمانی و آزمایشگاهی کشور فراهم می‌شود.

اداره کل تجهیزات پزشکی به نمایندگی از وزارت بهداشت، مسوول نظارت و ارزیابی و احراز اصالت سلامت، کیفیت و ایمنی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی و اعطای مجوز به متقاضیان در خصوص اقدامات و فرایندهای گوناگون در عرصه تولید، واردات، صادرات، توزیع، عرضه و خدمات پس از فروش است.

وی در خصوص ویژگی این لباس غیرسربی برای استفاده کادر درمان اظهار داشت: محصول تولیدی ما سبک، نازک و دارای انعطاف پذیری بالا است و طبق آزمایش‌های انجام شده از لحاظ کیفیت برابر با برندهای اکتیو ترکیه، رگو المان و زنولایت آمریکا است.

شه شناس با بیان اینکه، لباس های جاذب اشعه ایکس تولید داخل از جنس سرب بوده و وزن زیادی دارد، افزود: استفاده این لباس برای پزشکان یا تکنسین های رادیولوژی در طولانی مدت سخت است چراکه یک روپوش رادیولوژی با ۰٫۲۵ سرب حدود چهار تا پنج کیلوگرم وزن دارد اما لباس تولید ما کمتر از یک و نیم کیلوگرم وزن دارد.

وی با بیان اینکه، نمونه های غیرسربی موجود در داخل کشور وارداتی بوده و قیمت بسیار بالایی دارند، تصریح کرد: قیمت یک روپوش معادل ۰٫۵ میلیمتر سرب در برندهای وارداتی بین ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان است و نمونه تولیدی ما با مشخصات و کیفیت یکسان کمتر از ۶ میلیون تومان قیمت دارد. در واقع با ۵۰ درصد قیمت محصولات خارجی وارداتی می توانیم این لباس را تولید کنیم.

مدیرعامل این شرکت فناور همچنین گفت: در حال حاضر به دلیل تولید کم و تهیه مواد اولیه از توزیع کننده داخلی قیمت مواد اولیه بالا بوده و در صورت تولید انبوه و واردات مستقیم مواد اولیه قیمت باز هم قیمت کمتر از مقدار کنونی خواهد شد و شاید بتوان به قیمت نمونه های سربی نیز محصول را به بازار عرضه کرد.

شه شناس در ادامه اظهار داشت: بر اساس آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه مرجع مورد تایید سازمان تجهیزات پزشکی لایه تولید شده در انرژی های کمتر از ۸۰ کیلوولت اشعه را ۱۰۰ درصد شیلد می کند و در انرژی های کمتر از ۱۵۰ کیلوولت بیش از ۹۵ درصد اشعه به طور کامل جذب این لایه می‌شود.

این فعال حوزه نوآوری در خصوص اینکه این شرکت فناور در حال حاضر چند نوع لباس جاذب اشعه ایکس تولید می کند، گفت: در حال حاضر یک نوع لباس کامل کلوز است که پشت و جلو بدن را پوشش می دهد و برای پزشکان بخش آنژیوگرافی و کاردیوگرافی مناسب است.

وی با بیان اینکه، ست کامل این لباس هشت تکه است، افزود: برش های دیگری از این لباس می تواند به صورت جداگانه از قسمت های ترانس یا جلوی بدن، سرشانه ها تا زانو، از کمر تا بالای زانوی فرد، تیروئید، گردن، گلو و قسمت های بالای سینه در مقابل اشعه محافظت کند. خریدار هر کدام نیز متفاوت است و کادر درمان بر اساس نیاز خود این لباس را سفارش می دهد.

شه شناس در ادامه، ضرورت حمایت از تولید داخل را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه، در حال حاضر از توانایی تامین لباس مخصوص کادر درمان کشور و حتی کشورهای منطقه برخوردار هستیم، مناسب ترین اقدام برای قطع وابستگی و جلوگیری از خروج ارز از کشور را قطع واردات این محصول دانست.

About Author