شوری بیش از حد دریاچه ارومیه باعث ایجاد طوفان‌های نمکی درآینده

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت:شوری بیش از حد دریاچه ارومیه در آینده نیز حتما باعث ایجاد طوفان‌های نمکی خواهد شد و گنبد‌های نمکی مسیر آجی چای و بستر خود دریاچه نیز این مسأله را تقویت می‌کند.
به گزارش ساقی آذربایجان،رحیم مهردادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت:برای مقابله با فرسایش بادی در مناطق بحرانی حاشیه دریاچه ارومیه کاشت انواع بوته‌ها و طرح‌های قرق و سیستم‌های چرایی در ۲۰ روستا و در حدود ۳۲ هزار هکتار زمین اجرا شده است، ولی در این طرح‌ها نیز به مشکلات مردم توجهی نشده و طرح‌های جایگزین برای تعلیف دام‌ها و معیشت مردم منطقه تعریف نشده است.
او با بیان اینکه برای مدیریت خاک باید مدیریت واحد اعمال شود، افزود: تا زمانی که ارگان‌های مختلف برای موضوع خاک تصمیم می‌گیرند اقدامات انجام شده نتیجه بخش نخواهد بود.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.
این حوضه بین استان‌های آذربایجان غربی (۴۶ %)، آذربایجان شرقی (۴۳ %) و کردستان (۱۱ %) قرار دارد.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وسیله بخش شمالی کوه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی کوه سبلان و نیز دامنه‌های شمالی، غربی و جنوبی کوه سهند احاطه شده است.
حدود ۳۳ هزار و ۴۶۹ کیلومتر مربع از سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مناطق کوهستانی (۶۵%)، ۱۲ هزار و ۵۶۴ کیلومتر مربع آن را دشت‌ها و کوهپایه‌ها (۲۴%) و پنج هزار و ۳۲۰ کیلومتر مربع آن را نیز دریاچه ارومیه (۱۰%) در بر گرفته است.

 

About Author