شیوع آنفلوآنزا ربطی به کیفیت آب تبریز ندارد

تابستان امسال آب تبریز با بو و طعم نامطبوعی همراه بود و شهروندان مجبور بودند با این شرایط آن را بنوشند که مسئولان استانی دلیل آن را رشد جلبک‌ها عنوان کردند که تنها راه حل آن نیز بارش باران و سرد شدن هوا بود.

با نزدیک شدن فصل سرما، اکنون دو ماه هم از فصل پاییز سپری شده است اما برخی از شهروندان همچنان از کیفیت آب تبریز ناراضی هستند، اما مسئولین آب و فاضلاب آذربایجان شرقی این مسئله را نمی‌پذیرند.

البته شبکه استانی سهند هم اعلام کرد ۵۴ درصد آب مشترکین تبریز همچنین بوی بدی دارد و این مشکل برطرف نشده است اما با وجود بوی بد، آب سالم است درحالیکه طی گفت‌وگویی که با مسئولین آب و فاضلاب استان داشتیم، این موضوع را نمی‌پذیرند و هم‌چنان می‌گویند آب سالم است و بوی بدی ندارد، حتی ۵۴ درصد!

خبر بوی بد آب تبریز کذب است

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به با خبرنگار مهر می‌گوید: خبر بوی بد آب واقعیت ندارد، بخشی از آب تبریز از سد زرینه رود تأمین می‌شود که اکنون حجم آب آن کاهش پیدا کرده است و از بارندگی خبری نیست، حجم آن آنچنان پایین است که کیفیت آن پایین‌تر آمده است، اما سالم است و فقط کیفیت آن مانند زمان پر بودن سد نمی‌تواند باشد.

محمد خانی ادامه می‌دهد: بوی و طعم بدی از آب نداریم و در صورت وجود هرگونه مشکل، شهروندان اطلاع دهند اما خبری از بو و طعم بد نیست.

اشتباه رسانه‌ ملی یا نگفتن حقایق از سوی مسئولین؟ مسئله این است!

او می‌افزاید: بارشی نداریم و محتمل است با بحران آب مواجه شویم اما امیدواریم باران ببارد؛ حجم آب سد نهند هم در پایین‌ترین حد است اما میزان آب چاه‌ها مناسب است.

او خاطرنشان می‌کند: ۵۰ درصد آب تبریز از سد زرینه رود، ۱۴ درصد خط آبرسانی نهند، ۳۵ درصد چاه‌ها (هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) و یک درصد قنوات تأمین می‌شود که ۶۷ شهر با چهار میلیون نفر جمعیت شهری و ۲۷۳۴ روستا را پوشش می‌دهد.

خانی یادآور می‌شود: مصرف و افزایش دما دو مؤلفه مؤثر بر تأمین آب هستند که روند کاهشی ذخایر مخازن را دربردارد؛ بنابراین باید موضوع مدیریت در مصرف را رعایت کرد تا بتوانیم از این خشکسالی عبور کنیم.

او اضافه می‌کند: با توجه به محدودیتی که در تأمین منابع آبی داریم باید استفاده بهینه از منابع و درست مصرف کردن را برنامه‌ریزی کنیم و به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم که مصرف آب شرب در راستای مصارف بهداشتی انجام شود.

او با بیان اینکه اکنون سرانه مصرف آب تبریز ۲۳۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر فرد است که از پر مصرف‌ترین شهرهای کشور هستیم، تاکید می‌کند:

توصیه می‌شود شهروندان نسبت به سابق دیدگاه خود را تغییر دهند و از شستشو غیر ضروری خودداری کنند البته این ماجرا برای ۴۰ درصد مردم است که جریمه مالی هم نقش مؤثری برای آنها ندارد اما ۶۰ مردم درصد ما را همراهی می‌کنند.

اشتباه رسانه‌ ملی یا نگفتن حقایق از سوی مسئولین؟ مسئله این است!

مشکل بوی بد آب تبریز برطرف شده است

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز می‌گوید: بعد عبور از پیک تابستان، کارگروهی باحضور کارشناسان این عرصه تشکیل شد و به صورت تخصصی وارد موضوع شده و راهکارهای لازم را ارائه دادند.

ابراهیم عباسپور ادامه می‌دهد: راهکارهای لازم در جهت ارتقا کیفیت آب سد شهید کاظمی و تصفیه خانه زرینه رود انجام شد و آب باکیفیت در اختیار مشترکین قرار گرفت همچنین با اضافه کردن بستر کربن و استفاده از کربن فعال، بوی بد آب نیز برطرف شده است.

آب تبریز مطابق استاندارد ملی ۱۰۵۳ ایران است

مدیر مرکز پایش و نظارت برکیفیت شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز می‌افزاید: کیفیت آب تضمین شده و آب سالم وارد شبکه آب شرب می‌شود و با نمونه‌برداری‌هایی مختلف که با همکاری مرکز بهداشت انجام می‌دهیم، وجود هرگونه عدم انطباق گزارش می‌شود.

سارا نیک مرام خاطرنشان می‌کند: آب تبریز مطابق استاندارد ملی ۱۰۵۳ ایران است که هیچ موردی ندارد و کاملاً سالم است.

اشتباه رسانه‌ ملی یا نگفتن حقایق از سوی مسئولین؟ مسئله این است!

شیوع آنفلوآنزا ربطی به کیفیت آب ندارد

حسین حقائی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: آنفلوآنزایی را که در جامعه شیوع یافته است به وضعیت آب نسبت داده می‌شود اما ریشه علمی ندارد چراکه آنفلوآنزا جزو بیماری‌های تنفسی است و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در پیشگیری از آن مهم است.

اما مشکل اصلی اینجاست، آیا اخبار رسانه ملی به‌عنوان اصلی‌ترین منبع اخبار، درست نیست یا مسئولین واقعیت‌ها را بیان نمی‌کنند؟!

About Author