صد روز از تجاوز وحشیانه روسیه به اوکراین گذشت

به گزارش ساقی آذربایجان، یکی از محورهای اصلی این بسته تحریمی، که توافق بر سر آن به دشواری به دست آمد، صادرات نفت روسیه را هدف گرفته و قرار است تا پایان سال جاری میلادی به کاهش شدید خرید نفت این کشور توسط اعضای اتحادیه اروپا منجر شود.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید با وجود مستثنی شدن انتقال نفت روسیه از طریق خط لوله از تحریم‌ها، میزان خرید نفت اعضای اتحادیه تا پایان امسال تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.بر پایه برآورد اندیشکده اتحادیه اروپا در بروکسل، اعضای اتحادیه تا چندی پیش روزانه معادل ۴۵۰ میلیون یورو نفت و ۴۰۰ میلیون یورو گاز از روسیه وارد کرده‌اند.
در ششمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه مسکو توافق شده که سه کشور بلغارستان، اسلواکی و جمهوری چک به دلیل وابستگی شدید همچنان مجاز به دریافت نفت از روسیه از طریق خط لوله باشند اما واردات نفت از طریق نفتکش به مرور کاهش می‌یابد و سال آینده متوقف می‌شود.

رسی شماری از موسسه‌های مالی روسی به “سوئیفت”، سامانه بین‌المللی ارتباط‌های مالی، که شامل Sberbank، بزرگ‌ترین بانک روسیه هم می‌شود، از دیگر محورهای مهم بسته تحریمی جدید است.
همزمان با تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، روزنامه اقتصادی Wedomosti چاپ مسکو گزارش داد تولید نفت روسیه پس از کاهش محسوس در ماه آوریل در ماه مه حدود پنج درصد افزایش یافت.بنابر این گزارش میزان تولید نفت روسیه در ماه گذشته به اندکی بیش از ۴۳ میلیون تن در روز رسید. با این حال این میزان در قیاس با ماه مشابه سال گذشته همچنان دو و نیم درصد کمتر است.
خرید نفت روسیه توسط کشورهای اروپایی از آغاز تجاوز به اوکراین تا کنون حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. روزنامه چاپ مسکو می‌گوید روسیه با افزایش فروش نفت به هند و چین در حال جبران تحریم‌های کشورهای غربی است.به نوشته این روزنامه صادرات نفت روسیه به هند می‌تواند به رکورد تاریخی ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و احتمال می‌رود چین واردات نفت روسیه را تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و از تخفیف‌های قابل توجهی که شرکت‌های روسی مجبور به دادن آنها هستند سود برد.
اشغال ۲۰ درصد خاک اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین  در یک پیام ویدئویی اعلام کرد در حال حاضر حدود ۲۰ درصد خاک این کشور در اشغال نیروهای نظامی روسی است.
مناطق اشغالی بیشتر در منطقه دونباس در شرق اوکراین قرار دارند. روسیه پس از ناکامی در تصرف کی‌یف و خارکیف، پایتخت و دومین شهر بزرگ اوکراین، نیروهای نظامی خود را در مناطق شرقی متمرکز کرده است.وزارت دفاع بریتانیا در ارزیابی روزانه خود از وضعیت درگیری‌ها در اوکراین می‌گوید ارتش روسیه با وجود ناکامی در دست‌یابی به اهداف استراتژیک، مانند تصرف کی‌یف، در منطقه دونباس، شامل لوهانسک و دونتسک، به پیروزی‌های تاکتیکی دست یافته است.
این وزارت‌خانه  در یک پیام توئیتری اعلام کرد در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد منطقه لوهانسک تحت کنترل نیروهای روسی قرار گرفته و احتمال می‌رود تا دو هفته دیگر تمام منطقه اشغال شود.فرماندار لوهانسک به تازگی از عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از بسیاری جبهه‌ها خبر داد و علت آن را جلوگیری از محاصره شدن کامل عنوان کرد.سرهی گایدای  با تاکید بر اراده نیروهای اوکراینی برای دفاع از هر متر خاک لوهانسک اعلام کرد تا کنون بر اثر حمله نظامیان روسی ۳۳ بیمارستان، ۲۳۷ مرکز درمانی و بهداشتی، و حدود ۷۰ مدرسه و ۵۰ کودکستان در این منطقه تخریب شده‌اند.نیروهای روسی از روز چهارشنبه بمباران شدید و پیشروی در شهر صنعتی سیورودونتسک را آغاز کردند و به گفته فرماندار لوهانسک مدافعان اوکراینی همچنان از برخی تاسیسات دفاع می‌کنند.
زلنسکی  اعلام کرد نیروهای اوکراینی در دفاع از شهر سیورودونتسک به موفقیت‌هایی دست‌یافته‌اند اما وضعیت این منطقه همچنان بسیار دشوار است.جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده همزمان با پیشروی نیروهای روسی در شهر سیورودونتسک اعلام کرد آمریکا در یک بسته کمک نظامی ۷۰۰ میلیون دلاری سامانه‌های راکتی دور برد با قابلیت هدف‌گیری دقیق در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.
ظاهرا آمریکا شرط کرده که از این تجهیزات نباید برای حمله به هدف‌هایی در خاک روسیه استفاده شود و مشاور زلنسکی اطمینان داده که این اتفاق رخ نمی‌دهد و عملیات نیروهای اوکراینی را دفاعی توصیف کرده است.

About Author