ضرورت بررسی عوامل مؤثر بر خودکشی در اردبیل

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: خودکشی تک عاملی نبوده و تدریجی اتفاق می‌افتد که لازم است زمینه‌های بروز این آسیب پیش‌بینی و اقدامات پیشگیرانه تدوین و اجرا شود.
رضا قاسمیان در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان با موضوع پیشگیری از خودکشی اظهار کرد: ارتقای سلامت روان در بین اقشار مختلف جامعه موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی است که در این میان وظیفه علمای اجتماعی در آشنا کردن قشر جوان و نوجوان با مسائل اجتماعی نشاط‌آور بسیار سنگین است.وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع رفتارهایی که موجب یأس و ناامیدی در اطرافیان، همکاران، خانواده و مردم می‌شود، ضروری است، تصریح کرد: سلامت روان و احساس ارزشمندی اجتماعی از جمله مزیت‌های پیشگیری‌کننده از آسیب‌های اجتماعی و مخصوصاً خودکشی است.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار اردبیل با اشاره به احکام دینی به عنوان سند زندگی سالم و اجتماعی، رعایت احکام دینی خصوصاً احکامی که به صورت جمعی اجرا می‌شود را در جامعه‌پذیری افراد حائز اهمیت دانست.
قاسمیان گفت: با اجرای دستورات دینی مبنی بر پرهیز از منکرات و حضور در فرایض دینی جمعی، احساس ارزشمند بودن در افراد تقویت و زمینه گرایش به آسیب‌ها کمتر می‌شود.
وی با تاکید بر انجام پژوهش در زمینه علل بروز آسیب خودکشی مطابق با شرایط جغرافیایی و فرهنگی حاکم بر شهرستان‌ها، این پژوهش‌ها را در شناسایی خلأهایی که منجر به بروز این آسیب می‌شود، مؤثر دانست.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار اردبیل افزود: خودکشی تک عاملی نبوده و تدریجی اتفاق می‌افتد و لازم است زمینه‌های بروز این آسیب پیش‌بینی و اقدامات پیشگیرانه تدوین و اجرا شود.
قاسمیان با اشاره به اهمیت پردازش به کانون خانواده، بر لزوم توجه دستگاه‌های حوزه تعلیم و تربیت به مقوله هویت‌بخشی به نسل نوجوان، جوان و تربیت مسجد محور در جامعه تاکید کرد.
در این جلسه گزارشی از علل خودکشی و ویژگی‌های شخصیتی خودکشی‌کننده در استان ارائه و اعضای حاضر پیشنهادات خود را در زمینه کنترل و پیشگیری از وقوع این آسیب اجتماعی بیان کردند.

About Author