طلسم میدان میوه و تره بار شهریار باز می شود؟

چندین سال است که مدیریت شهری وعده افتتاح میدان جدید میوه و تره بار شهریار درست آن سوی شهر در شرق تبریز می دهد اما متاسفانه بنا به دلایلی این پروژه مهم به سرانجام نمی رسد.

اگر از سمت پلیس راه تبریز آذرشهر وارد غرب تبریز شوید، ترافیک سرسام آور در کنار دود خودروها، هر رهگذری را آزار می دهد که ریشه آن را باید در تردد خودروهای باری سنگین و سبک در محدوده میدان تره بار جس

چندین سال است که مدیریت شهری وعده افتتاح میدان جدید میوه و تره بار شهریار درست آن سوی شهر در شرق تبریز می دهد اما متاسفانه بنا به دلایل نامشخص و مشخصی چون مخالفت برخی از افراد صاحب غرفه در میدان میوه و تره‌بار قدیم، این پروژه مهم به سرانجام نمی رسد.

به گفته مردم، اکثر بار میدان تره بار موجود از سمت پلیس راه تبریز میانه (جنب میدان جدید) وارد تبریز شده و از راه های مختلف به میدان فعلی رهسپار می شود و با توجه به گستردگی و توسعه شهر، از سمت دروازه تهران، خاوران، مرزداران، باغمیشه، ولیعصر، سه راهی اهر  و دیگر نقاط بارگیری شده و مجددا به سمتی که وارد شده‌اند، منتقل می شوند و این یعنی ایجاد ترافیک چندگانه در کلانشهر تبریز.

جمعی از شهروندان تبریزی خواستار رسانه ای شدن این موضوع و مطالبه از مسئولین برای به سرانجام رسیدن پروژه میدان تره بار جدید شهریار شده اند.

میدان میوه و تره بار شهریار یک پروژه مشارکتی در مساحت ۳٠ هکتار و در ۷ فاز پیش بینی شده که قرار بود امکاناتی مانند سردخانه، سورتینگ و بسته بندی، میدان سبزیجات، مجتمع صنایع تکمیلی و تبدیلی، میدان گل و گیاه، میدان پروتئین و گوشت و میدان خشکبار در آن وجود داشته باشد اما افتتاح آن به تعویق افتاده است.

شهردار تبریز در شهریور ۱۴٠۱ از محل پروژه میدان میوه و تره بار شهریار بازدید کرده و گفت این پروژه با ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در حال اجراست. با گذشت حدود یک سال از این بازدید، اتفاق خاصی برای این میدان رخ نداد.

شرط و شروط شهرداری برای همکاری با مالک پروژه

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تبریز  می گوید: این پروژه در دست بخش خصوصی بوده و شورای شهر و شهرداری تبریز در آن دخل و تصرفی ندارند.

احد صادقی صادقی می گوید: سازنده میدان میوه و تره بار شهریار علاقه مند است این میدان را تحت نظارت سازمان میادین و شهرداری اداره کند که شهرداری به شرط تملک چند مغازه این اجازه را به مالک این میدان میوه و تره بار خواهد داد ولی فعلا بودجه ای برای این میدان به دلیل خصوصی بود آن اختصاص نیافته است.

در ادامه پیگیری ها سراغ سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز رفته ایم که تا آخرین وضعیت پروژه را جویا شویم.

حذف و جابجایی میدان فعلی فعلا مطرح نیست

مهدی کیانی می گوید: پروژه میدان جدید شهریار یک پروژه مشارکتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده که یک فاز از ۷ فاز آن هم اکنون در حال احداث است.

وی می افزاید: این پروژه در سال های قبل به دلیل وجود برخی موانع و مسائل حقوقی بصورت نیمه تمام، متوقف بوده اما در دوسال اخیر با رفع موانع با سرعت بیشتری در حال اجراست. برنامه ریزی برای راه اندازی فاز اول آن که فاز اصلی آن هم محسوب می شود برای بهار ۱۴۰۳ خواهد بود.

سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز ادامه می دهد: این میدان به عنوان میدان جدید تبریز بوده و بحث حذف و جابجایی میدان فعلی تبریز فعلا مطرح نیست و طبیعتا نقل مکان غرفه داران به نسبت شرایط و کشش بازار هرکدام شکل خواهد گرفت.

کیانی در خصوص مزایای میدان جدید می گوید: البته از جمله مزایای اصلی ایجاد میدان جدید در شرق تبریز جلوگیری از تحمیل بار ترافیکی به جهت ترانزیت میوه و تره بار از محورهای اصلی شهر تبریز از جمله کنار گذر جنوبی خواهد بود و طبیعتا تدابیر و برنامه ریزی لازم در این راستا انجام خواهد گرفت.

 

About Author