عارضه‌یابی مشکلات بخش تولید در آذربایجان‌شرقی

آذربایجان‌شرقی حدود چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که شمار چشمگیری از آنها در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و همپیمانانش با مشکل کاهش ظرفیت تولید مواجه بوده و حال در دولت جدید برای برون‌رفت از این وضعیت در قالب تشکیل «گروه‌های عارضه‌یابی» تلاش می‌شود.
آذربایجان شرقی به عنوان یکی از سه استان نخست کشور از نظر قدمت تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی مادر مثل تراکتورسازی، مس سونگون، ماشین سازی، ایدم، پیستون سازی، بلبرینگ سازی، لیفت تراک سازی، پمپیران، چرخشگر، موتورسازان، ریخته گری، ظرفیت های کم مانندی برای کمک به اشتغال زایی و افزایش ثروت دارد که تحقق آن نیازمند حمایت اصولی و منطقی از بخش تولید و صنعت این خطه است. اهمیت توجه به بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی زمانی مشخص می شود که بدانیم بخش عمده ای از صادرات سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلاری استان مربوط به آن است و سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی به بیش از ۳۰ درصد می رسد.
حال استاندار آذربایجان شرقی و تیم مدیریتی اقتصادی وی با درک اهمیت بخش تولید و صنعت به عنوان پیشران توسعه همه جانبه استان، بر آن شده اند تا با تشکیل گروه های عارضه یابی واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ برای رفع یا حداقل کاهش مشکلات آنها اقدام کنند.در این راستا نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی و معاون هماهنگی امور اقتصادی وی در هفته های اخیر با حضور میدانی در بیش از ۱۰ واحد بزرگ صنعتی وتولیدی و درک ملموس تر و عینی تر مشکلات آنها، برای رفع آن در چارچوب های قانونی تعریف شده اقدام کرده اند.
بدیهی است که فرآیند حمایت از تولید و رفع موانع آن به عنوان شعار سال، روال طبیعی خود را طی می کند، به گونه ای که تنها در نیمه نخست امسال ۱۲۱ واحد تولیدی و صنعتی در آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشته اند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت بررسی موانع تولید در استان گفت: باید با حمایت همه جانبه از تولید، از ظرفیت های بالقوه واحدهای تولیدی و صنعتی استان در جهت شکوفایی و رونق اقتصادی استفاده شود.
عابدین خرم با بیان اینکه بخش خصوصی استان همواره پیشگام عرصه‌های صنعت و تولید است، اظهار کرد: بخش دولتی نیز باید موانع پیش روی فعالیت بخش خصوصی را برطرف کند.
وی افزود: مسوولان اجرایی استان باید ظرفیت بخش خصوصی را قدر بدانند و با چابک‌سازی و تحول در سیستم اداری، پاسخگوی مسایل و مشکلات این بخش باشند.
خرم اظهار کرد: حوزه اقتصادی اعم از تولید، سرمایه‌گذاری، صادرات و اشتغال، ارتباط مستقیم با عملکرد بخش خصوصی دارد و فعالان این بخش در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین از فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صنعت‌گران خواست تا مسایل، مشکلات و موانع این حوزه را به شکل به‌روز شناسایی کرده و به مدیران اجرایی انتقال دهند.
خرم، با تاکید بر تشکیل جلسات مستمر و تخصصی با فعالان بخش خصوصی، گفت: ارتباط دولت با بخش خصوصی ارتباطی معنادار و هدفمند خواهد بود تا بتوان با پیشنهادهای تاثیرگذار آنان، عوامل رکود و عقب‌ماندگی در بخش تولید را به حداقل رساند.
وی یادآوری کرد: تلاش و فعالیت بخش خصوصی، نقطه امید و اتکای ما در جنگ اقتصادی است و تمام ادارات دولتی وظیفه دارند موانع فعالیت بخش خصوصی را برطرف کنند.
استاندار آذربایجان شرقی تعامل اثرگذار دولت و بخش خصوصی را موتور محرکه توسعه اقتصادی استان دانست و گفت: با رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری توسط بخش دولتی، بخش خصوصی می‌تواند حرکت شتابنده‌ای در مسیر توسعه داشته باشد.
خرّم اظهار داشت: برای رسیدن به شاخص‌های اقتصادی مطلوب و بهبود وضعیت اقتصادی استان، هیچ راهی جز تعامل و حرکت رو به رشد مجموعه‌های دولتی و بخش خصوصی نداریم.

About Author