عشایر استان اردبیل ۱۰ روز برای خروج از ییلاق‌ و کوچ پاییزه فرصت دارند

مدیر کل امور عشایری استان اردبیل اعلام کرد که با آغاز کوچ پاییزه، عشایر استان ۱۰ روز فرصت دارند تا نسبت به خروج از مناطق ییلاقی استان و حرکت به سمت قشلاق‌های خود اقدام کنند.
به گزارش ساقی آذربایجان معرفت آذری به خبرنگار ایرنا در مشگین شهر افزود: تقویم کوچ پاییزه عشایر استان تدوین شده و انتظار می‌رود عشایر استان برای کوچ خود از مناطق ییلاقی به قشلاقات آن را به دقت رعایت کنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.
وی بیان کرد: عشایر به هنگام کوچ دفترچه عشایری خود بعنوان مجوز تردد دام را با خود همراه داشته و در طول مسیر کوچ با ماموران همکاری داشته باشند.
او اضافه کرد: برای تسهیل در روند کوچ پاییزه عشایر شاهسون، هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان انجام شده و گروه‌های ثابت و سیار در مسیر کوچ عشایر مستقر شده‌اند.
مدیر کل امورعشایری استان اردبیل افزود: برای تسهیل در روند کوچ پاییزه، امکانات ادارات مختلف دولتی از جمله دامپزشکی ، پلیس راه ، هلال احمر و فرمانداری شهرستان مشگین‌شهر بکارگیری شده است.
عشایر استان ۱۰ روز برای خروج از ییلاق‌ها فرصت دارند
کوچ عشایر این استان از مناطق ییلاقی در ارتفاعات کوه سبلان و کوه‌های باغرو و بزقوش به قشلاقات منطقه گرمسیری مغان انجام می شود.
عشایر استان به صورت پیاده و سواره از ییلاق به قشلاقات کوچ می‌کنند. کوچ پیاده عشایر استان در این مسیر که توسط تعداد معدودی از عشایر صورت می گیرد دستکم ۱۰ روز به طول می انجامد اما بسیاری از عشایر با استفاده از کامیون و نیسان اقدام به کوچ پاییزه می کنند.عشایر استان اردبیل در ۱۰ شهرستان حضور داشته و ۱.۵ میلیون واحد دامی دارند که در ۶۵۱هزار و ۷۵۰ هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی استان تعلیف می‌شوند.
عشایر استان نیمی از سال را در قشلاق های شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاق های سبلان و ارتفاعات کوه های باغرو و بزغوش سپری می کنند.
ایل شاهسون استان اردبیل متشکل از ۸۰ هزار نفرجمعیت در قالب ۱۵ هزار خانوار است که به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند. عشایر استان اردبیل سالانه ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر ، ۱۲هزار تن گوشت ، ۱.۵ تن پشم و ۱۴هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تولید می کنند.
در حال حاضر عشایر استان اردبیل دربین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد ویکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می شوند.

About Author