فرار یا خانه نشینی، سرنوشت مدیران توانمند و سرمایه داران کاربلد

اختصاصی ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

همانطور که مخاطبان محترم ساقی آذربایجان طی روزهای اخیر در جریان امر قرار گرفته اند، بنا به وظیفه رسانه ای و در جهت تنویر افکار عمومی و شناخت کافی شهروندان از عملکرد نمایندگان خود در مجلس به هر ۱۹ نماینده استان کتبا نامه ای نوشته وآنان را به گفتگوی ویدئویی و مکتوب دعوت کردیم و در این بین مسعود پزشکیان اولین فردی بود که به این خواسته لبیک گفت و با حضور در استودیوی ساقی آذربایجان پاسخگوی پرسش های مطروحه گردید که در ادامه این گفتگوی ویژه از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: طبق آماری که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آن را منتشر کرده است، وضعیت استان آذربایجان شرقی در شاخص های مختلف خصوصا در دو سال اخیر اصلا امیدوارکننده نیست. شما شخصا سیمای کلی استان را در حوزه های مختلف چگونه می بینید؟ و ادامه وضعیت فعلی را در صورت ادامه دار بودن چگونه پیش بینی می کنید؟

پزشکیان: مشکل استان آذربایجان شرقی عمدتا در درون خود ماست و چندان ربطی به تصمیم گیری های کلان ندارد. ما آن گونه که باید از سرمایه های انسانی خود در همه بخش ها حمایت نکرده ایم. متاسفانه نه تنها حمایتی نمی کنیم بلکه حتی وقتی فردی که بر اساس توانمندی ها و شایستگی های خود پیشرفت میکند، سعی می کنیم که پا پیچش شویم و او را به هر نحو ممکن پایین بکشیم و تا زمانی که چنین روحیه ای در ما وجود دارد، حتی اگر در سطح کلان بودجه های آنچنانی و امکانات زیادتری هم بدهند باز امکان به بهره وری رساندن آن امکانات و سرمایه ها نخواهد بود. وقتی کمی به گذشته برگردیم، اکثر مدیران توانمند و سرمایه داران کاربلد از استان ما رفته اند و تولید کنندگانی هم که مانده اند کم کم سرمایه های خود را به جایی غیر از این استان انتقال می دهند و این بر می گردد به نوع نگاه ما به نفرات خودی. تا زمانی که این مشکل حل نشود و ما احترام و جایگاه افراد کاربلد خودمان را قبول و حفظ نکنیم، هر اقدامی بیهوده خواهد بود. برای ایجاد تغییر باید اول خودمان را اصلاح کنیم در این استان چهره های توانمند و مدیران کاربلد کم نداریم و اگر به این افراد میدان بدهیم و حمایت کنیم، قطعا وضعیت ما خیلی بهتر از شرایط فعلی خواهد بود. ما استنباط مان این است که در سطوح کلان نگاه حمایتی نسبت به ما ندارند ولی من معتقدم که این خودما هستیم که بخودمان جفا می کنیم و چون در استان مدیر بوده ام بخاطر همین این نگاه و مشکلات را از نزدیک لمس کرده ام.

ساقی آذربایجان: اینکه میگویید خودمان، منظورتان دقیقا چه کسانی هستند؟

پزشکیان: مجموعه مدیران استان در طول همه ادوار مختلف. زمانی که بنده وزیر بهداشت بودم این نمایندگان ترک زبان بودند که به دنبال استیضاح من بودند! و این در حالی است که نمایندگان استان های دیگر بعضا حتی رقیب از من حمایت می کردند. خودمان یعنی نمایندگان، فرمانداران، بخشداران، استانداران و مدیران کل. این ها هستند که می توانستند وحدت ایجاد کنند، افراد کاربلد را پیدا کنند و به آن ها میدان بدهند وحمایت کنند، همین در دوره اخیر کاندیداتوری برای مجلس این اعضای هیات اجرایی استان خودمان بودند که بنده را رد صلاحیت کردند در حالی که بیشتر از همه از بنده شناخت داشتند. معتقدم که با وحدت کلمه هر کاری شدنی است و به اصطلاح تک الدن سس چیخماز! چرا در زمان جنگ با اینکه کل دنیا به عراق کمک می کردند، مشکلی نداشتیم؟ چون چند صدایی و تفرقه وجود نداشت و حتی آن پیرزن هم یک تخم مرغ که اندازه وسعش بود کمک می کرد.

ساقی آذربایجان: آمار منتشره حکایت از آن دارد که در استان ما وضعیت چیزی نزدیک فاجعه است به طوری که ما در پاییز ۱۴۰۰ میانگین بیکاری در استان ما ۸/۲ بود که این عدد در پاییز ۱۴۰۱ به ۸/۹ رسیده است! این در حالی است که همین آیتم در استان مجاور یعنی آذربایجان غربی و در بازه زمانی پاییز ۱۴۰۰ عدد ۱۲/۱ بوده که در پاییز ۱۴۰۱ به ۸/۴ کاهش یافته است. این آیتم برای استان اردبیل هم ۱۲/۱ بوده که در پاییز سال بعدش به ۸/۴ رسیده است. وقتی به تعبیر شما برنامه های اجرایی در کشور برای همه استان ها به یک ترتیب است، چرا باید استان ما شاهد افزایش آمار بیکاری باشد و استان های مجاورش برعکس کاهشی باشد، غیر از این است که استان ما به یک سوء مدیریت شدید مبتلا هست و در این سوء مدیریت ها نقش نمایندگان استان به چه ترتیب است؟

پزشکیان: خدمتتان عرض کردم که بر می گردد به نحوه مدیریت مان! حتی اگر به لحاظ منابع مالی هم در ردیف بودجه اگر مورد ظلم واقع شده باشیم باز اگر می خواستیم می توانستیم شرایط بسیار بهتری نسبت به وضعیت فعلی مان داشته باشیم. بگذارید نمونه ای بیاورم، ما در حوزه بهداشت و درمان و در زمان دولت روحانی پیشنهاد دادیم که مناطق کم برخوردار و محروم تبریز را به ما بسپارید و اجازه دهید تا قانون پزشک خانواده را در آن مناطق پیاده کنیم، این اتفاق در کنار ثمرات بهداشتی و درمانی به کاهش بیکاری هم کمک می کرد و جالب آن که بودجه هم نمیخواستیم و فقط همان سرانه درمان برای هر فرد را در آن زمان رقمی حدود یک میلیون ششصد و پنجاه هزار تومان بود را میخواستیم مسئولین در دولت قبل با این طرح موافقت کردند و ۱۵ میلیارد تومان هم از این بابت تخصیص دادند و متعاقب آن که دولت عوض شد نه تنها این پول را خرج کردند، دوباره مجبور بودیم موافقت مدیران جدید را جلب کنیم و با وزیر جدید صحبت کردیم و گفتند با شورای معاونین صحبت کنید، رفتیم آنجا هم توضیح دادیم، گفتیم این قانون و این هم برنامه و هر جا دیدید که خلافی از ما سر زده گوشمان را بگیرید، نهایتا ارجاع دادند به استان، ابتدای امر که اصلا تحویل نگرفتند، بعدا که فشارآوردیم بهانه شان برای پشت گوش اندازی این بود که شما می روید و آنجا را درست می کنید و بعدا مردم میگویند این ها مدیریت بلد نیستند! صراحتا گفتیم که نمیخواهیم در مدیریت شما دخالت کنیم و هر کسی را که میخواهید مدیر بگذارید، کل سیستم برای شما و این چند منطقه محروم برای ما، راه به جایی نبرد و نهایتا با وزیر در میان گذاشتیم و آقای وزیر هم حین بازگشت از سفر استانی که آقای استاندار هم برای بدرقه آمده بودند گفتند که فلانی یعنی من می خواهد طرح پزشک خانواده را در مناطق محروم اجرا نماید، گفتند بله ایشان آنجا به دنبال رای جمع کردن است! قانون پزشک خانواده اولین بار از تبریز و زمانی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بودم مطرح شده است و حتی در تهران هم وجود نداشت و پولی هم از بابت این طرح نمی دادند و هر کاری در این رابطه انجام دادیم با تلاش های خودمان بود. پس نتیجه می گیریم که مشکل ما خود ما هستیم و در دیگر قسمت ها هم وضع همین است!

ساقی آذربایجان: آیا نمایندگان استان نمی توانند جلوی این سوء مدیریت ها را بگیرند؟ ما در حوزه سلامت اداری بین دیگر استان های کشور در رتبه ۳۱ قرار داریم و اگر این آمار را برعکس نگاه کنید یعنی در فساد اداری رتبه اول کشور را داریم، چرا باید این استان به چنین وضعیتی دچار شود؟

پزشکیان: من قائل به دخالت نمایندگان در امور اجرایی نیستم وزمانی هم که خودم وزیر بودم اجازه دخالت نمایندگان را نمی دادم. من تنها میتوانم در این زمینه مشاوره بدهم، سر همین موضوع هم زمانی که وزیر بودم قصد استیضاحم را داشتند، نماینده حق جابجایی مدیر ندارد و صرفا می تواند اجرای قانون را مطالبه کند. ما اگر سوالی داشته باشیم قاعدتا باید از وزیر سوال کنیم، دو سال است پیرو اجرای قوانین از وزیر سوال کرده ام و هنوز پاسخی نگرفته ام! از سویی در مجمع نمایندگان استان این نگاه وحدت محور برای حل مشکلات استان وجود ندارد. هر انسانی ممکن سلیقه خاص خودش و دیدگاه های مبتنی بر اندیشه هایش را داشته باشد، اما قانون یک تفاهم عمومی فارغ از سلایق و اندیشه های مختلف است، مگر نه این است که برای اجرای قوانین با هم پیمان بسته ایم، در این بین اینکه کسی چه دیدگاهی دارد و متعلق به کدام جریان فکری است اصلا اهمیت ندارد اما متاسفانه در مجمع نمایندگان استان همچنان نگاه سیاسی وجود دارد، مشکل اساسی بین نمایندگان استان این است که نه تنها پیگیر اجرای درست قوانین نیستیم بلکه تعدادی از ما هم نفرات خودمان را در پست های مدیریتی قرار می دهیم، با این شرایط اگر مدیر خلافی هم کرده باشد و ضعف مدیریت داشته باشد، چون گمارده و سفارش شده خود نماینده است چگونه می تواند علیه او اقدام کند؟

About Author