فریادهای بخش خصوصی بر سر دولت و مجلس

ساقی آذربایجان، وحید خدادادی: اتاق بازرگانی تبریز به عنوان اولین اتاق بازرگانی کشور از درجه و اهمیت بسزایی در اقتصاد استان و کشور برخوردار است و این اهمیت زمانی دو چندان می شود که متوجه باشیم کلانشهر تبریز به عنوان یک شهر صنعتی و تولیدی شهرت وآوازه دارد.
از ایرادات فنی که در سال های گذشته به عملکرد اتاق وارد بود عدم ارائه برنامه های اقتصادی و راهکارهای توسعه و برون رفت از شرایط فعلی و نقد وضع موجود بود. اخیرا در راستای عمل به این مهم جلسه ای فی مابین نمایندگان مجلس، فعالان بخش خصوصی، اساتید حوزه اقتصاد و مدیران دولتی استان در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزارگردید که در نوع خود جالب توجه و حائز نکاتی چند بود که در ادامه از نظرتان می گذرد.
به گزارش خبرنگار ساقی آذربایجان، این نشست از انگشت شمار جلساتی بود که به لحاظ علمی مفید و از معدود دفعاتی بود که بخش خصوصی و اساتید دانشگاه در بیان مشکلات و ارائه برنامه های اقتصادی انصافا سنگ تمام گذاشتند و مدیران اقتصادی دولت در استان و دو نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی یعنی پزشکیان و تاج الدینی را آچ مز کردند.


این جلسه با عنوان بررسی مصوبات مجلس در رابطه با حوزه سرمایه گذاری از جمله تعرفه های گمرکی، مالیات بر عایدی سرمایه و طرح مولد سازی برگزار شد و از همان ابتدای جلسه فعالان ارشد بخش خصوصی و اساتید دانشگاه شمشیر را از رو بستند تا هم نمایندگان و هم مدیران دولتی متوجه باشند که این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست و آش بدجور شور شده است. ژائله رئیس اتاق بازرگانی که اخیرا هم مجوز تولید خودرو را به فعالیت های اقتصادی اش افزوده در همان ابتدای کار با انتقادات تندش زمینه نقد را فراهم کرد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز ضمن اشاره به طرح های اقتصادی پیشنهادی دولت و مجلس گفت: علی رغم آن که رهبر انقلاب امسال را سال رشد تولید و مهار تورم اعلام کرده اند، عملکردها نقطه مقابل شعار است و به تعبیری می توان گفت در راستای مهار تولید و رشد تورم است!
وی گفت: باید متوجه باشیم که چرا در طول سال های اخیر یک پای شعارهای سال مربوط به مسائل اقتصادی است و با وجود آن که برای تحقق این شعارها بخش خصوصی با تمام توان به میدان آمده، اما نگرانی های این بخش در رابطه با طرح هایی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه را باید جدی گرفت. پیشنهاد چنین طرحی آن هم در شرایطی که در کشور ما ثبات اقتصادی وجود ندارد، بی معنا است و پیشنهاد اتاق بازرگانی تبریز توقف تصویب و اجرای این طرح است. چنین طرحی بی شک باعث خروج پول از کشوروخروج نقدینگی از بانک ها می شود و آن ابرتورمی را که برخی از کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند، با اجرای این طرح تسریع خواهد شد و بزودی از راه خواهد رسید.


ژائله افزود: این طرح امنیت سرمایه گذاری را به شدت پایین می آورد و مطمئن باشید عایدی دولت از طرح های اینچنینی نمی تواند علاج واقعه شود و کسری بودجه را جبران نماید از آن رو که سوراخ های اقتصادی دولت بسیار است و با این پول ها دردی دوا نمی شود و بهبود وضعیت اقتصادی نیازمند یک سلسله اقدامات بنیادین است.
بهشتی استاد تمام اقتصاد دانشگاه تبریز هم منتقد دوم این جلسه بود و بر نرمالیزه کردن اقتصاد ایران تاکید داشت. وی با مثالی از چین که اعلام کرده نیم قرن با دنیا به صلح خواهد زیست از مسئولان دولتی خواست در رابطه با عادی سازی اقتصاد ایران تدبیری بیندیشند.
این استاد دانشگاه گفت: در کشور ما تاکنون ۶ برنامه توسعه اجرا شده و هنوز خیلی ها فلسفه تدوین این برنامه ها را نمی دانند! اینکه برنامه های توسعه تمدید می شود یک علتش ناتوانی در تدوین برنامه جدید است و نمایندگان باید متوجه باشند که نهاد مجلس باید ابزاری برای ایجاد ثبات اقتصادی باشد نه بی ثباتی.
وی اندیشه حاکم بر اقتصاد را اندیشه بی اندیشه خواند و گفت: باید توجه داشت که مالیات ابزاری برای توزیع سالم منابع دولت است و دولتی ها باید پاسخگوی حضور ۸۰ درصدی خود در اقتصاد باشند و آقایان نمایندگان مجلس هم باید بگویند که چرا مجلس در بخش های زیادی کاره ای نیست؟!


کریمی دیگر استاد اقتصاد دانشگاه تبریز هم با انتقاد از این طرح آن را به نوعی در راستای کسب درآمد صرف عنوان کرد و گفت: طرح چنین موضوعاتی این شائبه را ایجاد کرده است که دولت صرفا نگاه درآمدی به این قبیل طرح ها دارد و بایستی چکش کاری جدی در طرح هایی از این دست صورت گیرد از آن جا که برای نمونه مثلا در طرح مولد سازی نگاه آمایش سرزمینی لحاظ نشده است!
وی افزود: تا زمانی که دولت خود انضباط مالی نداشته باشد، چنین انتظاری از جامعه انتظاری بیجا و نشدنی است.
منتقد شماره چهار رئیس کارخانه کاشی تبریز و رئیس سابق اتاق بازرگانی بود. وی بی اعتمادی مردم به سیاست های دولت را بزرگترین آفت و چالش دولت خواند و گفت: طرحی مثل مالیات بر عایدی سرمایه در جامعه ای معنا دارد که تورم آن نهایتا یک رقمی باشدنه تورم ۵۰ درصدی موجود در جامعه ما. اگر تورم را مالیات پنهان بنامیم، به این معناست که دولت پیش پیش ۵۰ درصد مالیات را گرفته و دلیلی برای وضع قوانین مالیاتی جدید وجود ندارد.
وی با انتقاد از لغو معافیت گمرکی برای نوسازی ابزارها و دستگاه های تولیدی گفت: نه تنها این معافیت گمرکی را لغوکرده اند، بلکه یک ارزش افزوده ۹ درصد هم به آن اضافه شده است.


بنابیان که با صراحت بیشتری سخن می گفت با تاکید بر سوراخ های اقتصادی دولت گفت: این نشتی ها با ارقامی از این دست پر نمی شود و دولت چنان بر حضورش در حوزه های مختلف افزوده که در هر حوزه ای ۵ تا مدیر دولتی وجود دارد.
این فعال اقتصادی افزود: دولت با اینکه اعلام کرده قصدی برای گران کردن قیمت برق ندارد اما بخش تولید را مکلف به تامین بخشی از انرژی خود در صورت مصرف مازاد نموده و به تعبیری هر مجموعه تولیدی باید یک شرکت برق در درون خود راه اندازی نماید و یا مبالغ کلانی را به شرکت برق بپردازد. واقعیت این است که دولت پول ندارد و خجالت می کشد این را بگوید و لذا با این قبیل طرح ها قصد جبران کسری هایش را دارد. بی تردید تورم فعلی حاصل عملکرد دولت ها بوده و طرح هایی از این دست تبعات خطرناکی برای اقتصاد کشور دارد.
بنابیان گفت: چه کسی گفته که دولت ناکارآمد است، از قضا زمانی که بحث گرفتن پول از مردم باشد به شدت کارآمد است و ناکارآمدی مربوط به سایر بخش هاست. کافی است بدانید که سهم صنعت از اقتصاد کشور ۴۰ درصد و سهم همان صنعت از مالیات ۶۰ درصد است وهمین امر باعث فراری دادن سرمایه گذاران می شود و انگیزه ای دیگر برای تولید باقی نمی ماند. دو برابر مالیات می گیرند چون یقه صنعت در دست دولت گیر است و کاری از پیش نمی توان برد.


وی ادامه داد: فرار سرمایه از استان به شدت افزایش یافته و برای نمونه من خودم مواد اولیه ام را از گمرکات استان وارد نمی کنم.
انتقاد بعدی از سوی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریزبود. وی گفت: با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، بخش خصوصی ضعیف تر از قبل می شود. قاسم قویدل افزود: اجرای طرح اخذ مالیات عایدی بر سرمایه، موجب تضعیف بیشتر بخش خصوصی می‌شود، چرا که با تداوم این روند، رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صنعت کاهش می‌یابد. در این شرایط بازماندگان حوزه صنعت یا ته‌نشین می‌شوند، یا راهی هوا شده و با سرمایه‌های خود از کشور می‌روند.
عضودیگر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه بر ضرورت کوچک شدن بدنه دولت تاکید کرد.سید باقر شریف‌زاده گفت: بدنه دولت بسیار بزرگ است و هزینه زیادی برای اداره آن هزینه می‌شود.وی عدم بودجه‌بندی درست توسط دولت و نبود سیستم انضباطی در امور را از موانع توسعه اقتصادی درکشور عنوان کرد.


تیم سوم ، مدیران اقتصادی دولت از جمله مدیرکل اقتصاد و دارایی، مدیر کل مالیات، رییس سازمان صمت و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بودند ونکته جالب غیبت معاونت اقتصادی استاندار بود و در جلسه به این مسئله هم تشری زده شد. در این بین و با حجم انتقاداتی که در بالا هم به بخشی از آن اشاره شد، اولین مدیری که وظیفه پاسخگویی را بر عهده داشت، باید به تعبیری خود را آماده رفتن به میدان مین می کرد و این نقش فدایی را بهروزی مدیر کل اقتصاد و دارایی استان بر عهده گرفت و زبان بدن و روانشناسی لحن بیانش به گونه ای بود که سعی داشت موضوعات مطروحه را نشان از عدم آشنایی منتقدین از ماهیت این طرح عنوان کند و در ابتدا هم نقدی بر کاریکاتورها و نقدهای روزنامه ساقی آذربایجان داشت و در همان یک دقیقه اول صدای اعتراض از توجیحاتش برخواست و چند تن از فعالان ارشد بخش خصوصی در بدو امر به اصطلاح برجکش را زدند و تلاش های ژائله و شخص وی برای آرام کردن منتقدین هم راه بجایی نبرد و به عبارتی مطالبش نیمه تمام ماند.

این مدل رفتار در برابر توجیحات دولتمردان زنگ هشداری به دیگر مدیران دولتی و نمایندگان محترم بود تا سنجیده تر سخن بگویند و پرنیان هم که خود خطیب توانایی است با روانشناسی دقیق فضای جلسه به تعبیری از جانب بخش خصوصی و خطاب به نمایندگان سخن گفت و نمایندگان هم در نهایت هم به جهت آن که سال انتخابات است و هم اینکه فضای جلسه عین بمب ساعتی، در مقام دلجویی و نقد برآمدند و خود منتقد شدند،که خدا عالم است!

About Author