فندقلوی نمین به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی می‌شود

سعید شهند در بازدید میدانی از جنگل‌ فندقلو گفت: بخشی از منطقه فندقلو به وسعت ۱۵۰ هکتار در راستای ارتقای سطح حفاظتی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان اردبیل به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی خواهد شد.
وی افزود: در همین راستا برنامه مطالعه منطقه پیشنهادی و تعیین محدوده و مرز در دست بررسی است تا از طریق اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل محدوده منطقه پناهگاه حیات وحش مشخص و جهت طرح و تصویب به شورای عالی حفاظت محیط زیست ارسال شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: در صورت تصویب طرح مورد نظر، منطقه جنگلی فندقلو به عنوان نخستین پناهگاه حیات وحش این استان به بهره‌برداری خواهد رسید.
مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیر پوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه آن را مراتع تشکیل می‌دهد.
این عرصه جنگلی بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل است که در امتداد جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان قرار دارد و از نقاط مهم گردشگری جنگلی منطقه به‌شمار می‌رود که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است.
پناهگاه حیات وحش به محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل‌ها، مراتع، بیشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، دشت‌ها، محیط‌های آبی و کوهستان گفته می‌شود که دارای زیستگاه طبیعی نمونه و شرایط اقلیمی خاص برای جانوران وحشی هستند و به منظور حفظ و یا احیای این زیستگاه‌ها تحت حفاظت قرار می‌گیرد.
مناطق تحت مدیریت استان اردبیل در حال حاضر، به وسعت ۱۷۳ هزار هکتار شامل چهار منطقه حفاظت شده آق‌داغ، نئور، انزان، مغان و ۲ اثر طبیعی ملی شامل کوه سبلان و غار یخکان است که ۹.۷۸ درصد از مساحت کل این استان را شامل می‌شود.

About Author