قطار پیشرفت دولت انقلابی چه بر سر مردم آورده است؟

هر بار که قیمت دلار یا کالاهای دیگر افزایش یافته، رئیسی دستور بررسی و برخورد داده است اما بعد از هر دستور و وعده رئیس‌جمهور، بلافاصله قیمت‌ها افزایش یافته‌اند.

کسی نیست که وعده‌های ابراهیم رئیسی و حامیانش در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری را فراموش کرده باشد؛ از کاهش تورم و مدیریت نقدینگی تا افزایش ارزش پول ملی و کنترل گرانی. اما از زمان روی کارآمدن دولت انقلابی، هم نرخ تورم افزایش یافته و هم ارزش پول ملی به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است. خط فقر هم که براساس گزارش رسمی به ۱۵ میلیون تومان رسیده و براساس گزارش‌های غیررسمی، سبد معیشت ۲۰ میلیون تومان است.

امروز قیمت دلار با عبور از کانال ۴۸ هزارتومانی در آستانه رسیدن به کانال ۴۹ هزار تومان است.(بعد از انتشار این گزارش، دلار از مرز ۴۹ هزار تومان نیز عبور کرده است.) همچنین در حالی که در هفته‌های اخیر مسئولان اقتصادی دولت گفته بودند قیمت ۴۵ هزارتومانی دلار غیرواقعی و کار یک کانال تلگرامی استانبول‌نشین است، حالا دلار در صرافی ملی نیز به بالای ۴۵ هزار تومان رسیده است.

دلار ۴۹ هزار تومان! سکه ۲۹ میلیون! گوشت نیم میلیون! پسته یک میلیون! دستور بعدی رئیسی چیست؟

نرخ سکه نیز به ۲۹ میلیون تومان رسیده است.

قیمت گوشت در بازار هم اخیرا به بالای ۵۰۰ هزار تومان رسید.

دلار ۴۹ هزار تومان! سکه ۲۹ میلیون! گوشت نیم میلیون! پسته یک میلیون! دستور بعدی رئیسی چیست؟

قیمت پسته نیز یک ماه مانده به پایان سال و عید نوروز از مرز یک میلیون تومان گذشت.

پیاز نیز آنقدر گران شده که برخی میادین میوه و تره بار گفته‌اند بخاطر کاهش قدرت خرید مردم، فروش آن‌ها پایین آمده است.

همچنین براساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم در دی ماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۱.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۱.۳ درصد بیشتر از دی ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

دلار ۴۹ هزار تومان! سکه ۲۹ میلیون! گوشت نیم میلیون! پسته یک میلیون! دستور بعدی رئیسی چیست؟

همه این موارد در حالی است که دیروز ابراهیم رئیسی، شخص دوم مملکت که پیش از این مدعی کاهش ۲۰ درصدی تورم شده بود، در حضور رهبر انقلاب گفته بود: “به رهبری و مردم عزیز کشورمان عرض می‌کنیم که وضع تورمی فعلی را بی‌تردید کنترل خواهیم کرد. غربی‌ها تا دیروز مدعی دنبال کردن توافق بودند، اما وقتی ناچار به پذیرش خواسته‌های به حق مردم ایران شدند، با آغاز اغتشاشات میز مذاکره را ترک کردند و با روی آوردن به آشوب، گفتند ادامه کار را در خیابان دنبال می‌کنیم، اما جمهوری اسلامی ایران با حضور عزتمندانه و سازنده در مجامع بین‌المللی، منافع ملت را استیفا خواهد کرد.”

این وعده تازه ابراهیم رئیسی در حضور رهبری در حالی است که اخیرا نیز رهبری نسبت به وضعیت اقتصادی کشور تذکر داده بودند و خواستار علاج مشکل تورم و معیشت مردم شده بودند.

پیش از این نیز هر بار که قیمت دلار یا کالا‌های دیگر افزایش یافته بود، رئیسی دستور بررسی و برخورد داده بود، اما بعد از هر دستور و وعده رئیس‌جمهور، بلافاصله قیمت‌ها افزایش یافته‌اند.

دولتی که مدعی بود دولت قبل معیشت و اقتصاد مردم را معطل مذاکرات هسته‌ای کرده بود و او بدون گره زدن مشکلات مردم به سیاست خارجی و توافق هسته‌ای، آن‌ها را حل خواهد کرد حالا گمان می‌کند که می‌تواند به پشتوانه چین و روس‌ها و با کوشش و خطای کابینه انقلابی‌اش، وضع آشفته اقتصاد کشور را سامان دهد. نتیجه این تفکر در کمتر از دو سالی که از عمر دولت می‌گذرد، شده است دلار ۴۹ هزار تومانی و تورم ۵۱ درصدی، معلوم نیست که آیا مردم تحمل نتیجه ۴ سال اجرای این سیاست‌ها را داشته باشند… مجلس انقلابی هم که گرچه این روزها تعطیل است ولی اگر هم تعطیل نباشد، فایده‌ای به حال ملت ندارد…

About Author