ما مردم ایران را هم توریست فرض کنید!

محمد فاضلی (جامعه‌شناس و استاد دانشگاه) به طرح واگذاری سیم کارت بدون فیلتر به مسافران خارجی واکنش نشان داد و در صفحه توییترش نوشت: «ما مردم ایران را هم توریست فرض کنید، فقط اقامت ما متوسط هفتاد و اندی سال است. اگر توریست‌های خارجی برای چند روز اقامت به سیم کارت ویژه نیاز دارند تا از فضای مجازی استفاده کنند، ما توریست‌های بلندمدت هم نیاز داریم. اول فکر می‌کنید بعد می‌گویید؟ یا می‌گویید بعد فکر می‌کنید؟ یا …»

گفتنی اینکه، وزیر ارتباطات دیروز گفت: توریست‌ها و گردشگران خارجی برای استفاده از پلتفرم‌های خارجی دچار مشکل شدند. برای این افراد «سیم‌کارت خاص» طراحی می‌شود. در نظر داریم با توجه به محدودیت استفاده از این دو پلتفرم، برای گردشگران خارجی که به کشورمان سفر کرده‌اند، سیم‌کارت‌های خاصی را طراحی کنیم که این افراد بتوانند در مدت حضور خود در ایران راحت‌تر و بهتر از فضای‌مجازی استفاده کنند. این خبر را «پایگاه اطلاع‌رسانی دولت» (پاد) نیز در توییتر منتشر کرده که با واکنش و انتقادهای بسیاری از سوی کاربران روبه‌رو شده است و این اظهارات سخیف را یک کاپیتولاسیون آشکار و تحقیر ملت ایران ارزیابی کرده‌اند.

ایرانی ها با وجود فیلترینگ از اینستاگرام استفاده می‌کنند
به گفته شرکت متا علیرغم تلاش‌های دولت ایران برای مسدود کردن اینستاگرام، ده‌ها میلیون نفر در ایران از این سرویس استفاده می‌کنند. نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا گفته است: ایرانیان هنوز به‌طور گسترده از اینستاگرام ‌ استفاده می کنند. به گفته مسئولان شرکت متا مردم ایران همچنین از نسخه «سبک» اپلیکیشن اینستاگرام که سال گذشته در ایران منتشر شد استفاده می‌کنند که برای مکان‌هایی طراحی شده است که سرعت اینترنت پایینی دارند.

About Author