مخالفت کرمان + موافقت آذربایجان = سرگردانی تراکتور

پس از آنکه مالک باشگاه تراکتور از آمادگی‌اش برای واگذاری این تیم خبر داد، اسامی شرکت‌های مختلفی برای حمایت از آن مطرح شد که صنایع ملی مس ایران یکی از این گزینه‌ها و البته جدی‌ترین آنها بود، هر چند این موضوع با مخالفت نمایندگان کرمان و موافقت و حمایت نمایندگان آذربایجان‌شرقی همراه شد.
شرکت ملی صنایع مس ایران که از شرکت های متمول حال حاضر کشور محسوب می شود، در قبال مسوولیت های اجتماعی خود، در شهرهایی که دارای معدن مس و یا کارخانه تولید فرآورده های مسی هستند در زمینه های ورزشی و فرهنگی هزینه می کند؛ گفته می شود این شرکت در حال حاضر از ۱۷ تیم ورزشی در زمینه های فوتبال، فوتسال، تیراندازی، تکواندو، دو و میدانی و والیبال در بخش های مردان و زنان حمایت می کند و سهم آذربایجان شرقی با داشتن معدن مس سونگون،تنها یک تیم فوتسال در عرصه لیگ برتر است و همین امر از ضرورت بازنگری مدیران این شرکت در حمایت از دیگر رشته های ورزشی در این استان حکایت دارد.
طرفداران حمایت مالی شرکت ملی صنایع مس ایران از باشگاه فرهنگی- ورزشی تراکتور می گویند که بودجه شرکت برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در سال بین ۵۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان متفاوت است و طبق قانون اگر هم شرکت هزینه ای در این زمینه و در حمایت از تراکتور بکند، به حساب مالیاتش نوشته می شود.
آنان همچنین با اشاره به اینکه معدن مس سونگون با بیش از سه میلیارد تن ذخایر شناسایی شده، بزرگ ترین معدن مس کشور و تکیه‌گاه اصلی تداوم حیات شرکت ملی صنایع مس ایران، به ویژه در سال های آینده، است، می گویند که طبق قوانین و مقررات موضوعه کشور، این شرکت سالانه باید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تنها به دلیل تخریب زیست محیطی معدن مس سونگون در جنگل های ارسباران هزینه کند که این اتفاق تاکنون محقق نشده و می توان بخشی از آن را به حمایت از فعالیت های ورزشی شهرستان ورزقان و استان اختصاص داد.
در این زمینه و در موافقت با حمایت شرکت ملی مس از دیگر تیم های ورزشی آذربایجان شرقی در کنار تیم فوتسال مس سونگون، نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، خواستار برخورداری تیم های ورزشی استان از جمله تراکتور از بودجه ورزشی صنایع مس ایران شد.
الله وردی دهقانی در یک گفت و گوی رسانه ای با بیان اینکه بخشودگی مالیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران از محل هزینه های فرهنگی و ورزشی سالانه بین ۵۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان متغیر است، افزود: این شرکت در استان ما تنها از فعالیت باشگاه فوتسال مس سونگون ورزقان حمایت مالی می کند.
وی بیان کرد: این در حالی است که شرکت ملی صنایع مس ایران در ۱۷ رشته ورزشی متنوع در سطح کشور تیمداری می کند و با توجه به متمرکز شدن بخش عمده طرح های توسعه ای آن برای استخراج مس از معدن سونگون، باید ورزش آذربایجان در رشته های فوتبال، والیبال و دیگر رشته های ورزشی سهمی متناسب از هزینه کرد فرهنگی و ورزشی صنایع ملی مس داشته باشد.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص کمک مالی شرکت ملی صنایع مس ایران به تیم فوتبال تراکتور، جلسه ای با نمایندگان استان های کرمان و آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: در این جلسه قول هایی از طرف مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران داده شد که متاسفانه تاکنون عملی نشده اند.
دهقانی با اشاره به اینکه پروژه های توسعه ای شرکت ملی صنایع مس ایران بیشتر در استان آذربایجان شرقی انجام می گیرد، عنوان داشت: از ذخایر بیش از چهار میلیارد تنی معدن مس سونگون سالانه ۳۳۰ هزار تن کنستانتره استخراج می شود و با توجه به قوانین مربوط به اکتشافات، یک سوم عایدی آن که رقمی معادل حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می باشد، باید به محل معدن اختصاص یابد.
شرکت ملی صنایع مس در راستای عمل به مسوولیت های اجتماعی خود از تراکتور حمایت کند

عضو هیات مدیره باشگاه تراکتور نیز با بیان اینکه نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس پیگیر حمایت مالی شرکت مس از تیم فوتبال باشگاه هستند، گفت: این شرکت در قبال مسئولیت‌های اجتماعی خود به تراکتور کمک خواهد کرد.
هوشنگ نصیر زاده در گفت و گویی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر کمک ۳۰۰ میلیارد تومانی شرکت مس به تراکتور، افزود: کمک مالی شرکت مس خیلی پایین تر از رقم مطرح شده ۳۰۰ میلیارد تومانی در فضای مجازی است. وی اضافه کرد: مقرر شده تا ظرف یک هفته آینده کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل شود.
شرکت ملی صنایع مس هیچ امتیازی به تراکتور نمی دهد

اما در مخالفت با این موضوع، نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی مدعی شد که هیچ امتیازی از «شرکت مس» به تیم تراکتور تبریز تعلق نمی گیرد.
حسین جلالی افزود: با توجه به اینکه تیم تراکتور تبریز هیچ ارتباطی با شرکت ملی صنایع مس ندارد، با مدیریتی که صورت گرفت، درخواست نمایندگان تبریز برای حمایت مالی مس از این تیم، رد شد.
وی با اشاره به جلسه ای که به دعوت نیکزاد، نائب رئیس مجلس از وزیر صمت و مدیرعامل شرکت های مس و ایمیدرو با حضور جمعی از نمایندگان تبریز برای حمایت مالی شرکت مس از تیم تراکتورسازی تبریز در مجلس برگزار شد، گفت: با توجه به اطلاعات قبلی در خصوص این جلسه، حضورم را موجب ایجاد تنش دانستم، اما از نظارت و کنترل جلسه دور نبودم و از قبل اطلاعات لازم را در اختیار آقای نیکزاد قرار داده بودم.
وی با بیان اینکه انتشار برخی مصاحبه ها و اطلاع رسانی ها در خصوص حمایت شرکت ملی صنایع مس از تیم باشگاه فرهنگی – ورزشی تراکتور، حساسیت زا است، افزود: اگر بنا باشد مس تراکتور را بخرد، ممکن است شهرهای دیگر هم چنین درخواست هایی داشته باشند.
این اظهارات واکنش مسوولان و ورزش دوستان آذربایجان شرقی را به دنبال داشت و آنان اعلام کردند که در شرایطی که شهرهای دیگر معدن و یا کارخانه مس ندارند، درخواست حمایت از شرکت ملی مس نیز نمی کنند.
از این دیدگاه، نباید به موضوع حمایت شرکت مس از تراکتور به صورت بسته و منطقه ای نگاه کرد، زیرا تراکتور اکنون به سرمایه ای ملی برای فوتبال کشور تبدیل شده و حمایت از آن که در حال حاضر از عهده بخش خصوصی خارج است، حتما باید از سوی ارگان ها و شرکت های شبه دولتی انجام شود تا در آینده، فکری اساسی برای آن اندیشیده شود. ایرنا

About Author