مخالف تک صدایی در دانشگاه هستیم

رئیس دانشگاه تبریز با هرگونه تک صدایی در فضای دانشگاه مخالفت و بر پاسخگویی به مطالبات دانشجویان تاکید کرد.

صفر نصراله‌زاده در نشست صمیمی دانشجویان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: ما همیشه علاقه‌مند حضور در جمع دانشجویان هستیم و هیچ ابایی از سوالات دانشجویان نداریم چراکه همه‌ی شما دانشجویان، انقلابی و نخبه هستید و ما باید پاسخگوی مطالبات شما باشیم.

در مقابل توهین به مقدسات و سران کشور در تریبون‌های آزاد صبر کردیم

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: ما هیچ علاقه‌ای به تک‌صدایی در دانشگاه نداریم و خواهان شنیدن اندیشه‌های مختلف در چهارچوب قانون و قواعد مشخص هستیم. در جریان تریبون‌های آزاد سال گذشته بحث به جایی رسید که به بسیاری از ارزش‌ها، اصول و سران کشور توهین شد ولی تحمل ما خیلی زیاد بود و صبر کردیم. همچنین در دیدار دانشگاهیان با رئیس قوه‌ی قضائیه نیز تمامی تشکل‌ها حضور داشته و سوالات خود را به‌صورت صریح بیان کردند. لذا رویه‌ی ما این است که هرکس می‌تواند نظرات خود را مطرح کند اما به شرطی که اصول و مقدسات مورد اهانت قرار نگیرد.

نباید یک تشکل یا کانون دانشجویی علَم تجزیه‌طلبی را در دانشگاه بلند کند

وی با تاکید بر ضرورت شنیدن حرف مخالف، یادآور شد: ما با وجود تمامی صحبت‌هایی که برخی افراد در تریبون‌های آزاد کردند که این صحبت‌ها جزو مصادیق مجرمانه محسوب می‌شد، باز هم با آن‌ها برخورد نکردیم اما باید سازوکارها رعایت شود و اینطور نباشد که یک تشکل یا کانون دانشجویی علَم تجزیه‌طلبی را در دانشگاه بلند کند.

رئیس قوه قضائیه تاکید داشت که نمایندگان تمامی تشکل‌ها صحبت کنند

نصراله‌زاده در واکنش به انتقاد برخی از دانشجویان نسبت به انتخاب سخنرانان مراسم دیدار دانشگاهیان با رئیس قوه‌ی قضائیه نیز گفت: این برنامه متعلق به قوه‌ی قضائیه بود و در عین حال رئیس قوه تاکید داشت که نمایندگان تمامی تشکل‌ها صحبت کنند. حتی با وجود اینکه این برنامه مختص تمامی دانشگاه‌های استان بود، علاوه بر اینکه ما تعداد سخنرانان را از هشت به ۱۴ رساندیم، درصد کثیری از سخنرانان متعلق به دانشجویان دانشگاه تبریز بود و ما از تمامی تشکل‌های شناسنامه‌دار دانشگاه دعوت و خود تشکل‌ها سخنران را معرفی کرده بودند.

اگر یک تشکل، اصول و قوانین را زیر سوال برد، حتما برخورد می‌کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نحوه‌ی صدور مجوز به تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: اینطور نیست که ما ابتدا به ساکن با یک تشکل مخالفت کنیم بلکه ما براساس ساز و کار مشخص شده تصمیم می‌گیریم و هر تشکلی که اساس‌نامه‌ی خود را به هیأت نظارت بر تشکل‌ها تحویل دهد، در صورت تأیید هیأت نظارت، تشکل‌ها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. اما هرگاه یک تشکل، اصول و قوانین را زیر سوال برد، حتما برخورد می‌کنیم.

دفتر تحکیم وحدت دانشگاه از سوی اتحادیه مرکزی منحل شد نه توسط دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز در ارتباط با حواشی مربوط به انحلال تشکل دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز، خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته بسیاری از درخواست‌های دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز مورد قبول واقع شد و تنها دو مورد را قبول نکردیم. مورد اول برگزاری یک برنامه در تاریخ ۱۰ مهر در آمفی تئاتر روباز دانشگاه (چاله عمران) بود که ما موافقت نکردیم و علت عدم موافقت ما، احتمال بروز درگیری بین دانشجویان بود. چون شرایط آن روزها طوری بود که اگر این برنامه در چاله عمران برگزار می‌شد، ممکن بود دانشجویان معترض در مقابل این دانشجویان قرار بگیرند و ما نمی‌خواستیم این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: مورد بعدی درخواست سخنرانی یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور بود که بر اساس گفت‌وگویی که من با رئیس آن دانشگاه انجام دادم، مشخص شد که بنابه دلایلی، دانشگاه مربوطه قرارداد پیمانی آن عضو هیأت علمی را تمدید نکرده بود و ما نمی‌توانستیم مجوز سخنرانی فردی را صادر کنیم که دانشگاه متبوعش، قرارداد او را تمدید نکرده بود.

مواضع دفتر تحکیم وحدت در اغتشاشات؛ علت اصلی انحلال

نصراله‌زاده یادآور شد: اتحادیه‌ی مرکزی دفتر تحکیم، انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز را اخراج و طی نامه‌ای این موضوع را به ما اعلام کرد و علت اخراج نیز، مواضع تشکل در جریان اغتشاشات عنوان شده بود. بدین ترتیب این اتحادیه بود که انحلال این تشکل را اعلام کرد و با توجه به اینکه تشکل مذکور مستقل نبوده و شاخه‌ای از اتحادیه‌ی مرکزی به حساب می‌آمد، اتحادیه تاکید کرده بود که این تشکل نمی‌تواند تحت عنوان «انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت» فعالیت کند.

وی خاطرشان کرد: ما این موضوع را با عزیزان مطرح و حتی پیشنهاد کردیم که اعضای این تشکل می‌توانند با یک عنوان دیگر اساسنامه‌ای را تنظیم کنند ولی اصرار کردند که فقط تحت عنوان قبلی حاضر به فعالیت هستند و ما نیز طبیعتا نمی‌توانستیم با این موضوع موافقت کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم تمامی این اتفاقات، بیانیه صادر شد و اتهامات زیادی به ما زدند و درحالیکه قانونا نمی‌توانستند بعد از انحلال یک تشکل، با نام همان تشکل بیانیه دهند، ولی ما هیچکدام اتهامات مطرح شده را پیگیری نکردیم.

مسئولان دانشگاه از ته دل به‌دنبال انجام کار فرهنگی هستند

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از این نشست صمیمی، در خصوص اقدامات انجام شده فرهنگی نیز گفت: شاید این حرف به ظاهر یک شعار به حساب بیاید؛ اما من و سایر مسئولان دانشگاه از ته دل به‌دنبال انجام کار فرهنگی هستیم و اکنون نیز در حال تامین اعتبار برای تغییر سیمای دانشگاه هستیم و حتی پیگیری مسائل فرهنگی دانشجویان بین المللی دانشگاه نیز برای ما مهم است.

وی در ارتباط با خوابگاه متأهلی و مجردی اظهار کرد: خوابگاه متأهلی فقط مختص دانشجویان متاهل است و کلنگ خوابگاه مجردی نیز زده شده و امیدواریم با مساعدت خیّرین و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) این خوابگاه نیز احداث و تکمیل شود.

ضرورت بهره‌مندی انجمن‎‌های علمی از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه

نصراله‌زاده در ارتباط با استفاده‌ی انجمن‌های علمی از امکانات دانشگاه تاکید کرد: انجمن‌های علمی برای ما حائز اهمیت هستند و ما معتقدیم باید امکانات دانشگاه تبریز با بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه در اختیار انجمن‌های علمی قرار گیرد. انجمن‌های علمی ما در جشنواره‌ی حرکت خوش درخشیدند و اکنون جلسه‌ای نیست که از افتخارات دانشگاه تبریز حرفی زده نشود. هرکدام از دانشجویان در صورت داشتن ایده‌ی خلاقانه می‌توانند مستقیما به من مراجعه کنند تا به‌صورت ویژه با معاونت علمی رئیس جمهوری مطرح کنم.

وی در خصوص مشکلات مربوط به تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها در دانشکده‌ها در خصوص اتاق نیز به معاون فرهنگی دانشگاه دستور داد تا با ارسال نامه‌ای با امضای رئیس دانشگاه ظرف یک ماه آینده این موضوع حل و فصل شود.

وی در خاتمه یادآور شد: ما در بحث اشتغال، علاوه بر مدرسه‌ی اشتغال، حدود ۲۰۰ دانشجوی بورسیه نیز داریم که این دانشجویان از ابتدا در کنار درس با صنایع نیز در ارتباط خواهند بود و این تعداد در سال آینده به یک هزار دانشجو افزایش خواهد یافت.

مخالف تک صدایی در دانشگاه هستیم/باید پاسخگوی مطالبات دانشجویان باشیم

ما مشتری گویش تیز و در عین حال صادقانه دانشجویان هستیم

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه دیدارهای دانشجویی فاخرترین جلسات مسئولان دانشگاه به حساب می‌آید، گفت: خوشبختانه ریاست دانشگاه دیدگاه خاصی به مسائل فرهنگی دارد و با حضور دکتر نصراله‌زاده در راس مدیریتی دانشگاه ما احساس تنهایی نمی‌کنیم و معتقد هستیم همه‌ی مسئولان دانشگاه نیز باید نگاه متعالی ریاست محترم دانشگاه را داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سعید علیزاده با تاکید بر نقش مهم اساتید، دانشجویان و کارکنان در بسترسازی فرهنگی در محیط دانشگاه، افزود: هدف ما از تشکیل این جلسات صرفا شنیدن تعریف و تمجید از زبان دانشجویان نیست و ما مشتری زبان سرخ، گویش تیز و در عین حال صادقانه‌ی شما هستیم و اگر در کنار انتقاد، صداقت و انصاف نیز باشد، قطعا نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت.

براساس این گزارش، در این نشست سه ساعته، دانشجویان و نمایندگان بسیج دانشجویی، جامعه‌ی اسلامی دانشجویان، هیئت شهدای گمنام، انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی، تالار گفت‌وگو و نشریات دانشجویی به‌صورت صریح مطالبات، انتقادات و سوالات خود را از رئیس دانشگاه مطرح کردند.

«تداوم برگزاری منظم دیدار دانشجویان با رئیس دانشگاه»، «جلوگیری از تک‌صدایی در دانشگاه و فراهم نمودن شرایط برای سایر تشکل‌ها و افکار مخالف»، «رفع موانع موجود در برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت و تداوم این اردوها با بازدید از مجموعه‌های صنعتی سایر استان‌ها»، «حمایت دانشگاه از کانون‌های فرهنگی و اجتماعی فعال جهت برگزاری نمایشگاه در خارج از دانشگاه‌ها»، «ملوّن کردن فضای دانشگاه به عطر و بوی شهدا»، «انتقاد از عدم کارکرد فرهنگی برخی از اماکن دانشگاه از جمله چاله عمران»، «ضرورت نگاه متفاوت دانشگاه به شرکت‌های معرفی شده از سوی انجمن‌های علمی که خواهان اخذ مجوز دانش بنیان هستند» ، «مشکلات فرهنگی و صنفی خوابگاه‌ها» و … از جمله موضوعات مطرح شده از سوی دانشجویان حاضر در این جلسه بود.

About Author