مردم مدام به ما پیام می‌دهند که سختگیری درباره حجاب را بیشتر کنید

حسین میرزایی نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا برخورد با افرادی که بی‌حجاب شناخته می‌شوند، به دوقطبی‌سازی در جامعه منجر نمی‌شود و دوباره شاهد ناآرامی‌هایی در کشور نخواهیم بود؟ گفته دستی که قاضی بِبُرد، خون ندارد.

حسین میرزایی نماینده اصفهان در مجلس یازدهم در خصوص سخت‌گیری‌هایی که در راه مقابله با بی‌حجابی در کشور آغاز شده است، به رویداد۲۴ می‌گوید: در کلیت، مردم موافق حجاب هستند و ما عفیف‌ترین، با حیاترین و با فرهنگ‌ترین ملت در بین ملت‌های دنیا در خصوص حجاب و حیا هستیم. این موضوع را نباید کسی وارونه جلوه کند؛ چه کسانی که ایران‌دوست و چه کسانی که اسلام‌دوست هستند، همه با حجاب موافق‌اند. سابقه تاریخی قبل و بعد اسلام در ایران، این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

او می‌گوید: در مورد نحوه مواجهه با کسانی که کشف حجاب و قانون‌شکنی می‌کنند، اختلاف‌نظر‌هایی بوده است. کمیسیون فرهنگی مجلس تلاش کرده که یک راه عاقلانه و مدبرانه ارائه دهد که نه گروه‌های مختلف مردم را رو در روی یکدیگر قرار بدهد و نه برخورد فیزیکی با کسی بشود و در عین حال، قانون حجاب هم عملیاتی شود. ما طرحی را در قالب هفت ماده طراحی کرده‌ایم که اصلش این است که به کسانی که کشف حجاب می‌کنند، ابتداً مرحله به مرحله، تذکر داده شود و بعد اعمال محرومیت‌های اجتماعی صورت بگیرد. تمام این مراحل هوشمند و الکترونیکی است و بدون هیچ‌گونه مواجهه فیزیکی با فرد اتفاق می‌افتد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: قسمتی از این تذکرات و تنبیهات، قبل از اغتشاشات هم اجرا می‌شده، ولی الان طرح، کامل‌تر شده است. این یک بسته است که به دولت اعلام شده و با روش‌های مختلف از طریق لایحه، طرح، مصوبه دولت و مصوبه شورای عالی امنیت ملی، قابل اجرا است.

میرزایی می‌گوید: درخواست من به عنوان نماینده ملت ایران در مجلس از مردم این است که مطالبه‌گری خود را در خصوص موضوع حجاب از هر سه قوه با جدیت ادامه دهند. معتقدم فشار افکار عمومی باعث می‌شود که یک اتفاق جدی روی دهد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس در واکنش به اینکه بعضی نمایندگان گفته‌اند درباره لایحه حجاب، منتظر دولت نمی‌شوند و اگر تاخیر شود، خودشان به این موضوع ورود می‌کنند، گفت: در گزارشی که یکی، دو هفته پیش از عید در کمیسیون فرهنگی خوانده شد، هفت ماده قید شده بود و این جزو مصوبات کمیسیون بوده است، ولی از طرف هیات رییسه، مخالفت‌هایی برای خواندن این هفت بند صورت گرفت که نمی‌دانم چرا و بروید و از خودشان بپرسید که چرا مخالفت کرده‌اند، چون این کار کاملاً غیرقانونی است و ما یک کمیسیون تخصصی هستیم.

نماینده اصفهان می‌گوید: کمیسیون فرهنگی، تمام توان خود را در مسئله عفاف و حجاب به میدان آورده است و راه‌حل ما این است که بدون کوچکترین برخورد فیزیکی و بدون هیچ مواجهه‌ای با مردم در کف جامعه و ایجاد تنش اجتماعی و فقط از طریق دستگاه‌های قانونی کشور، این طرح اجرایی شود. اگر کسی به تنبیهات توجه نکند و بخواهد سلیقه‌ای برخورد کند، به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود که می‌تواند منجر به بازداشت و زندانی شدن فرد نیز بشود.

او در مورد اینکه آیا برخورد با افرادی که بی‌حجاب شناخته می‌شوند، ممکن است منجر به دوقطبی‌سازی در جامعه شود و دوباره شاهد ناآرامی‌هایی در کشور باشیم؟ گفت: دستی که قاضی بِبُرد، خون ندارد. یک وقتی ممکن است مردم را مقابل مردم قرار دهید که خوب نیست، اما زمانی، دستگاه‌های قانونی کشور می‌خواهند یک قانونی را اجرا کنند. اگر برخورد سلیقه‌ای کردیم و گفتیم یک قانون اجرا شود و دیگری اجرا نشود، آن وقت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

این چهره اصولگرای مجلس می‌گوید: آمدن طرح حجابِ کمیسیون فرهنگی به صحن مجلس، بنا بر آیین‌نامه داخلی، نهایتاً برمی‌گردد به کسانی که دستور جلسه را تنظیم می‌کنند و هیات رییسه، مسئول این کار است. مردم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستند و روی گوشی نمایندگان، ۱۰۰ مورد پیام نارضایتی آن‌ها از بی‌حجابی و ‌عدم‌رعایت عفاف و حجاب است، یعنی مردم مدام به ما پیام می‌دهند که سختگیری را بیشتر کنید، پس مردم حساسیت جدی دارند. علتش این است که اگر وضع موجود جمع نشود، کیان و موجودیت خانواده‌ها به خطر خواهد افتاد. این راه کشف حجاب را اروپایی‌ها ۱۰۰ سال پیش رفته‌اند و اگر به این سمت برویم، چیزی که در جوامع آمریکایی و اروپایی می‌بینیم را شاهد خواهیم بود که منجر به پاشیدن بنیان خانواده می‌شود.

میرزایی در پاسخ به اینکه برخی چهره‌های اصولگرا معتقدند تا به امروز در مورد مقابله با بی‌حجابان، مسامحه شده است، آیا شما هم چنین نظری دارید؟ گفت: الان زمان تشکیل دادگاه برای مسئولان نیست، بلکه زمان تشویق و کمک به آن‌ها است تا دیرتر از این نشده، مسئله را مدبرانه، عاقلانه و خردمندانه مدیریت کنند. اگر مسئولان، زمانی باز هم کوتاهی کردند، امثال بنده به عنوان نمایندگان ملت و زبان مردم، حقایقی را برای مردم خواهیم گفت تا مردم تکلیف خودشان را با مسئولینی که کوتاهی کرده‌اند، روشن کنند. صبر ما هم حدی دارد و اگر لازم باشد به مردم گزارش عملکرد مسئولان را خواهیم داد.

او درباره تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر بعضی افراد که با حاشیه‌هایی هم، توام شده است، گفت: در مورد این موضوع، قانون داریم که مردم فقط زبانی تذکر بدهند نه فیزیکی. این تذکر زبانی همیشه بوده و فتوای حضرت امام و رهبری، مراجع و علما هم بوده است. البته اگر این کار را به دوش مردم بیندازیم و از گردن نظام باز کنیم، مسیر غلطی است. امر به معروف و نهی از منکر نیاز به قدرت دارد و قدرت، دست مسئولان است. کشور بزرگتر دارد و رهبری چند سال پیش، زمانی که از انجام وظیفه دستگاه‌ها ناامید شده بودند، بحث آتش به اختیار را مطرح کردند. فعلاً شکل کار را کمیسیون فرهنگی تعیین کرده و اساس و اصل کار، همین طرح ما با روش دستگاه‌های هوشمند است.

About Author