مردم میوه را دانه‌ای می‌خرند

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت انواع مختلف میوه در بازار با توجه به تعدد و تنوع زیاد همچنان گران و هر روز بر قیمت آن افزوده می‌شود

.به گزارش اقتصاد ۲۴، با چرخی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر می بینید، بعضی از محصولات پرتقاضای این فصل از جمله سیب و انار قیمت‌های بالای ۵۰ هزار تومان دارند. دیگر میوه‌ها از جمله پرتقال هم ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسند.

به گفته فروشندگان میوه، میانگین قیمت در بازار میوه‌های پاییزی حداقل ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان نسبت به میوه‌های تابستان پایین‌تر است، اما همچنان میوه برای خیلی از مصرف‌کنندگان گران است.کاهش سهم میوه در سبد خانوار‌ها در این فصل حتی به ارزان‌ترین میوه هم رسیده است. امسال خوردن میوه‌های پاییزی برای همه خانوار‌ها شدنی نبوده و اکثر مردم از مصرف آن بی نصیب بودند.خرید دانه‌ای میوه برای چندمین فصل است که تکرار می‌شود. خرید دانه‌ای میوه پس از یک دوره کوتاه در بین دهک‌های ضعیف به دهک‌های متوسط جامعه نیز سرایت کرده و این سبک خرید تنها به دلیل گرانی میوه است.

در همین رابطه یک فروشنده میوه در یکی از میادین تره بار تهران گفت: در میادین تره بار مردم به راحتی میوه‌ها را جدا کرده و با توجه به سلیقه خود انتخاب می‌کنند، اما بیشتر مشتریان در این بازار به دنبال خرید دانه‌ای میوه هستند و خرید دانه‌ای پرتقال، نارنگی، سیب و… برای مردم عادی شده چون به اندازه جیبشان خرید می کنند.
این فروشنده میوه تأکید کرد: مردم توان خرید کیلویی میوه را ندارند از این رو خرید دانه‌ای میوه بین مردم مرسوم شده چراکه باید برای تأمین میوه مصرفی خانواده خود راهی را به غیر از صرف هزینه بالا انتخاب کنند.

خرید میوه مردم کم شده؟
اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نظر دیگری دارد. این فعال بازار میوه معتقد است: شاید حجم خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده باشد، اما تعداد دفعات خرید در طی هفته بیشتر شده و مردم ترجیح می‌دهند میوه و سبزیجات را تازه خریداری و مصرف کنند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران  گفت: قیمت میوه نسبت به سایر محصولات و کالا‌ها افزایش نداشته است. در حالی که تورم در بازار سایر کالا‌های اساسی به اندازه‌ای بالا رفته که خرید برای عده‌ای از خانوار‌ها غیر ممکن شده است.وی تصریح کرد: هنوز مردم برای خرید میوه و سبزی و صیفی جات مشتاق هستند و به اندازه نیاز خرید خود را انجام می‌دهند.

کارگر گفت: قیمت میوه در پاییز سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما این گرانی به اندازه‌ای نیست که مردم توان خرید آن را نداشته باشند.این فعال بازار میوه ادامه داد: خرید مردم نسبت به سال‌های قبل کمی کاهش داشته است، اما نحوه مدیریت خانوار‌ها در خرید میوه اصلاح شده و این به معنی کاهش مصرف میوه نیست.وی افزود: شاید برخی از مردم اقدام به خرید دانه‌ای میوه و یا حجم‌های بسیار کم کنند، که این نشانه درست مصرف کردن میوه و تمایل به مصرف میوه و سبزیجات تازه است.

About Author