مسئولین کی مسئول خواهند شد ؟

ساقی آذربایجان/ گزارش : دکتر جلال معالی

هوای لطیف ، دلپذیر و پاک شهر جدید سهند واقعا وصف ناپذیر است ،اما آب سهند خب زیاد تعریفی ندارد که صد البته از هیچی بهتر است.
این شهر آینده درخشان و آبادانی زیبایی خواهد داشت اگر….
اگر به زیبایی و مبلمان شهری رسیدگی شود که بنده بعید می دانم فعلا این مهم حل شود! چه کسی باید اقدام کند ؟ نمی دانم‌!کمی عنایت فرمائید عرض می کنم.
وقتی از فاز ۳ وارد فلکه معلم می شوید ،اولین مورد خوش آمد گویی ، میدان یا فلکه معلم هست که با علف های هرز داخلش به مهمانان و ساکنین این شهر لبخند ژوکوند یا واقعیتش دهن کجی تحویل می دهد! واقعا نزد مهمانان شهر سر بزیر می شویم !
دقت کردید که آمار خودرو هایی که با پلاک های دیگر از استانهای مجاور و هر از گاهی از سایر استانهای دور، تشریف آورده اند و ساکن اینجا هستند ، دم به ساعت رو به افزایش هست! اشکالی که ندارد همه ما ایرانی هستیم و‌ وجب به وجب این خاک مقدس و پاک برای همه ماست.
اما اگر قرار است ساکن سهند عزیزباشیم باید رعایت قوانین شهروندی و نظافت شهری را هم در نظر بگیریم .
به چند پارک سری زدم ، خب اونی که تاب و وسایل بازی کودکان را وحتی شاخه درختان پارک را در نهایت بی رحمی شکسته احتمالا از یک سیاره دور در کهکشان آمده که در آن سیاره‌کودکی نبوده تا بازی کندو درخت هم سمبل اهریمن اون سیاره بوده و باید شاخه هایش شکسته شود!
بتن های شکسته جداول و خرده آجرها در کنار پاساژ ولیعصر جلوه ای بد و منظره ای نابهنجار را نشان می دهد!
پیاده روهایی که دیگر خاصیت پیاده‌رو بودنش را از دست داده ، کف پوش مناسب که ندارد هیچ ، مثل دندان های لق دوران کودکی هر آجر سیمانی از جایی قلمبه شده !
اما تو این گیر و دار یه عده متمول هم سابق بر این در شهر سهند زمین و املاکی مفت خریدند و همانطور انداختند تا گران شود و مثلاً با سود کلان بفروشند ، غافل از اینکه ، سود جویی آنها باعث آزار ساکنین سهند شده ، چرا که آن املاک بایر محل انباشت زباله و و لاشه حیوانات و بوهای آزار دهنده و حتما بیماری زا شده است! شهرداری هم که اصلا و ابدا بیخیال شده و این زمین های بی صاحب ،ظاهرا صاحب دار را به باد فراموشی سپرده است، مالک محترم! زمین خریدی بیا یه فکری بکن ،مردم که نباید تاوان زیاده خواهی جنابعالی را با سلامتی خود بپردازند!
خب چه کسی و چه ارگان ذیربطی باید به این مورد واقعا مهم رسیدگی کند ؟ حالا یه عده ای باز صاحب‌ جاه و جلال ومال ومنال و خودروهای به اصطلاح لاکچری هم آپارتمان هایی در شهر سهند ابتیاع کردند که نه سکونت می کنند و نه می فروشند و نه رهن و اجاره می دهند و جالبتر اینکه کامل مبله هستند چرا؟… الله و اعلم!!!
اما در مورد نصب چراغ های راهنمایی ،مخصوصا در فلکه پرتردد معلم و شهرداری که واقعا کوتاهی شده و آن فلکه وقتی بهم گره خورد دیگر باید ساعتها ماند تا گشایشی حاصل شود!
آن چراغ هایی هم که از طرف سهند به اتوبان کشیده شده ،یک کیلومتر آخرش هم معمولا روشن نیست ،خراب شده!
اما مورد دیگر اینکه در طول مسیر اتوبان عوارض گیر سهند ،تبریز هیچگونه از مقر اورژانس و آتش نشانی خبری نیست ! در این اتوبان بی چراغ و بی علائم، چپ شدن های مکرر خودروها دیده میشود که تا اورژانس و یا آتش نشانی برسد کلی زمان می برد !عوارضی هم برای یک عبور ،دوبله حساب می کند!
ساخت بیمارستان که از واجبات این شهر هست و قرار بود سالها قبل ساخته شود که به خاوران انتقال یافت! ، آن هم که فعلا فقط در حرف و حدیث هست و نمی دانم که چه خواهد شد!
مورد دیگر اینکه اصناف این شهر و صاحبان شریف کسب و کار ،خب زحمت می کشند مغازه می زنند تا اهالی این شهر برای خرید دیگر راهی تبریز نشوند،خب هزینه ایاب و ذهاب و سختی راه و ترافیک سنگین هم نداره، البته اصناف هم باید رعایت حال مشتری هایشان را بکنند تا دخلشان بچرخد.
اما بعضا می بینید که عدم استقبال عمومی باعث می شود فروشگاهی خوب کار نکند و مجبور به جمع آوری شود ، تا دیروز لوازم تحریری بود الان یهویی قصابی شده.
بجز دو، سه مورد ، بانکی هم که وجود نداره، اهالی یا باید راهی اسکو وخسروشاه بشوند یا تبریز! تازه تعداد عابر بانک ها هم کم است .کفاف نمی دهد.
اما ، این اما خیلی خیلی مهمه ، تا دلت بخواد املاکی و بنگاهی ،شانه به شانه هم هستند ،انگار کل املاک کشور باید در سهند معامله شوند!
یه جاده برای دانشگاه صنعتی سهند کشیدند که همانطور خاکی مانده ‌و جلویش را بستند و ناقص گذاشتند و رفتند پی کارشان ، احتمالا از مهندسین اجنه بیایند و تکمیلش کنند.در آن جاده دوطرفه تا حالا در اثر تصادفات سنگین خودروها، چندین نفر از هموطنانمان فوت یا جراحت سخت دیده اند!

شما را به خدا دیگه نخواهید بنویسم که اعصابم داغون شد ..خدا می داند که مسئولین کی مسئول خواهند شد تا در رفع این مشکلات واقعا عدیده شهر جدید سهند کوشا باشند .همین.

 

About Author