مسابقه تغییر شهردار در شهر جدید سهند!

ساقی آذربایجان– وحید خدادادی: مفهوم پارلمان شهری و یا آن چه ما در ادبیات سیاسی ایران به نام شورای اسلامی شهر و روستا می شناسیم، از اصول به جا مانده قانون اساسی بود که در اواخر دهه هفتاد جامه عمل پوشید و به نظر می رسید با اجرای آن بخش قابل قابل توجهی از مشکلات مرتبط با این حوزه مرتفع شود اما در ادامه مشخص شد که سابقه تاریخی ما در اجرای بد قوانین خوب در فقره شورای شهر نیز مصداق دارد و امروز شاهدیم که در راستای اجرای همین اصل نه تنها از بار مشکلات کاسته نشد، بلکه بر تعداد مشکلات و بعضا مفاسد اقتصادی هم افزوده شد و هر از گاهی فضای رسانه ای شاهد دستگیری خیل کثیری از اعضای شوراهای اسلامی است. نهادی که نمایندگانش حقوق نمی گیرند و تمام عایدی شان از این رهگذر به حق الجلسات ختم می شود اما باز در موسم انتخابات برای جلوس بر کرسی این پارلمان سر و دست می شکنند و از سر و کول ملت بالا می روند و هزینه های انتخاباتی آنچنانی دارند. وقتی در کلانشهری مثل تبریز به استناد آن چه که شورای محترم ماهیانه منتشر می کند جمع دریافتی حق الجلسات زیر ۱۵ میلیون تومان است، چرا باید در شهرهای کوچک تر دوستان برای موفقیت در عرصه انتخابات هزینه هایی را انجام دهند که ما معمولی ها از خواندن صفرهایش عاجزیم؟ از سویی نبود سواد کافی مدیریت شهری بعضا در دوستان نماینده توهم قدرت به وجود می آورد که امر قانون گذاری و نظارت بر اجرای صحیح آن را با عزل و نصب، دخالت در امور اجرایی و انتصاب نزدیکان اشتباهی می گیرند و نهایتش می شود حجم قابل توجهی از پرونده های تخلف، فساد مالی و … که وبال گردن دستگاه محترم قضایی است.
دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا اقلا در مقیاس جغرافیایی آذربایجان شرقی حاشیه های مخصوص به خود داشته است. در مرکز استان و تا این لحظه دو شهردار داشته ایم که اولی با ایرادات بنی اسرائیلی کنار رفت و خبر انفصال از خدمت شهردار بعدی هم همین اخیرا در رسانه ها منتشر شد! دو دستگی در شورا از همان ماه های اولیه بیداد می کند و کار به جایی رسیده که دیدار نصفه و نیمه به سان لشکر شکست خورده با استاندار انجام می دهند و اختلافشان با فرماندار بر سر مصوبه احیای سازمان ورزش سر از کمیته حل اختلاف استان در می آورد. اختلاف شورا با شهردار مراغه صدای امام جمعه شهر را در می آورد و نهایتا برای آن که آب ها از آسیاب بیفتد و کار بیخ پیدا نکند، حتی شده به صورت نمادین مراسم تودیع و معارفه برگزار می کنند. اما شهر جدید سهند نماد عینی آوار شدن شورا بر سر مردم است از آن روی که چه در این دوره و چه در دوره های قبل همواره محل چالش، جنجال و حرف و حدیث های نگران کننده بوده است و البته علاقه ای هم برای پیگیری آن وجود نداشته است. سهند در روز انتخابات هم کم حاشیه و جنجال نداشت و برخی از کاندیداها مدعی خرید و فروش علنی رای بودند و تایید انتخابات از سوی مراجع قانونی خیلی دیر انجام شد. از بدو تاسیس شورای ششم سهند هم یک شهردار که در همان اوایل به فاصله چند ماه برکنار شد و این روزها بحث استیضاح و یا الزام به استعفای وی نقل محافل خبری است و از این رو در روزهای گذشته شهر جدید سهند درکانون توجهات بوده است. اینکه دقیقا در بازه زمانی آغاز فصل کاری چنین تصمیمی اتخاذ شده است در نوع خود جالب توجه است و اینکه چرا در عرض دو سال یک شهر باید شاهد برکناری دو شهردار باشد؟ حرف و حدیث در این رابطه بسیار است و اخبار غیر موثق از دخالت های شورا در پروژه های مختلف می گویند و اعضای شورا با نفی این گفته ها بر عملکرد شهردار نقد دارند. اما آیا غیر این است که بهترین زمان برای قضاوت عملکرد شهردار بایستی یک فصل کاری کامل باشد؟

یا استعفا بده یا استیضاحت می کنیم!

عباس زاده شهردار سهند از فشار اعضای شورا برای استعفا دادنش می گوید. وی که با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان سخن می گفت با اشاره به این مطلب گفت: در جلسه ای که با اعضای محترم شورا داشتم علنا تاکید کردند که یا باید استعفاء بدهم یا پروسه استیضاح در دستور کار شورا قرار دارد! برخی از اعضای محترم شورای شهر سهند نظرشان بر این است که بنده کنار بروم!

شهردار سهند در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان مبنی بر چرایی این خواسته گفت: واقعیتش را بخواهید خودم هنوز دلیل این رفتارها و تصمیمات را نمی دانم! بنده نهایتا ۵ ماه است که شهردار این شهر شده ام و شهردار قبل از من هم تقریبا همین مقدار زمان شهردار این شهر بود و برکنار شد! با این حال مصداقا از سوی دو عضو شورای شهر رسما از من خواسته شد تا استعفا دهم تا برکناری ام از طریق استیضاح نباشد. برخی از دوستان شورا علاقمند به دخالت در امور اجرایی هستند و این بر خلاف قانون است.
در همین ارتباط صالحی رئیس شورای شهر سهند نظر متفاوتی دارد. وی معتقد است که دلیل نارضایتی شورا از شهردار صرفا ضعف عملکرد وی می باشد.

شهردار سهند به کارکنان شهرداری فحاشی می کند/ وی یکی از مدیران شهرداری را عزل و بعد از یک ساعت تحت فشار یکی از اعضای شورا مجددا وی را به مسئولیتش بازگرداند!

وی که در قالب گفتگوی تلفنی با خبرنگار ساقی آذربایجان سخن می گفت، افزود: در این مدتی که ایشان در کسوت شهردار سهند انجام وظیفه می کردند، انتظارات ما را برآورده نکردند.
وی در رابطه با فشار اعضای شورا برای استعفای شهردار نیز گفت: این مدل انتشار خبر درست نیست و واقعیت داستان این است که ایشان در زمان رای اعتماد به وی صراحتا اعلام کرده بود که هر زمان ۵ عضو از ۷ عضو شورا موافق ادامه فعالیت وی نباشد، استعفا دهد!
وی هیچ تعاملی با اعضای شورا و کارکنان شهرداری ندارد و بعضا مواردی بوده که وی با کارکنان شهرداری کارشان به فحاشی کشیده است! از آن سو ایشان در این مدت یکبار به بنده به عنوان رئیس شورا زنگ نزده است که مثلا فلان مصوبه را به شورا می فرستیم و سعی کنید نظر مساعد اعضای شورا را جلب کنید! هیچ تعاملی با اعضای دیگر شورا ندارد و صرفا در اختیار یک عضو شوراست!
از دیگر موضوعات دخیل عدم قاطعیت وی در عزل و نصب هاست و موردی داشتیم که ایشان شخصی را از مدیریت عزل و بعد از تماس و فشار آن عضو مجددا وی را بعد از یک ساعت در همان پست منصوب کرد! به تعبیری ایشان عدم ثبات در تصمیم گیری دارند و اختیارات قانونی اش را از دست داده و فقط آن شخص مورد نظر در پشت پرده همه تصمیمات را می گیرد. همه این مسائل دست به دست هم داده تا شورا به این نتیجه برسد که ادامه کار وی میسر نخواهد بود. اگر ایشان رضایت به استعفا ندهد ناچارا مجبوریم وی را از طریق استیضاح برکنار کنیم.

در این مدت یک لایحه در رابطه با وعده های داده شده از شهردار ندیدیم!

نازیلا عزیزی دیگر عضو شورای شهر سهند در رابطه با حوادث مربوط به برکناری شهردار مواضع معتدل تری نسبت به رئیس شورا داشت. وی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: بحث الزام به استیضاح مطرح نیست و بهرحال شورا راه قانونی برای برکناری شهردار را دارد و خود آقای شهردار در زمان انتخابش بر مسئله استعفا در صورت نارضایتی قاطبه اعضای شورا تاکید داشت.
وی ادامه داد: ایشان از شهریورماه شهردار شهر سهند هستند و برنامه هایی که قبل از انتخاب شان داده بودند، هیچ کدام عملی نشده است! دریغ از لایحه ای که در رابطه با وعده های داده شده اش از طرف شهرداری به شورا بیاید! تنها اقدام شهرداری در این مدت گلکاری محدود در ایام عید نوروز و تعمیر و نصب المان های قدیمی بود که آن هم قصه ای جداگانه است و کلی اما و اگر دارد.
شخصا از بابت اتفاقات رخ داده ناراحت هستم ولی امیدوارم که در دو سال باقیمانده تصمیمات و اقدامات مجموعه شورا و شهرداری به نفع شهر تمام شود. وی در رابطه با مناقصات و شائبه بحث ترک تشریفات هم گفت: مناقصات تماما از طریق سامانه و از مرکز انجام می گیرد و در رابطه با ترک تشریفات هم باید بگویم که چنین کاری در طول این شورا انجام نگرفته است و تنها دلیل برکناری وی صرفا نارضایتی از عملکرد وی می باشد!

نتیجه گیری

با رفتن عباس زاده از شهرداری سهند دومین شهردار هم به فاصله شش ماه از این منصب جدا می شود و اینکه در یک شهر در عرض یک سال و اندی دو شهردار برکنار شود، فارغ از گفته ها و ادله های شهردار و اعضای شورا چهره ناامنی از مجموعه به تصویر می کشد و اسباب نارضایتی شهروندان محترم این شهر را برانگیخته است به ترتیبی شهردار شدن نه صرفا در سهند که با احتساب شرایط شوراها در دیگر شهرها از ناامن ترین مشاغل است

About Author