معلمان و فرهنگیان زنجانی از رئیس‌جمهور چه می‌خواهند؟

رئیس مجمع فرهنگیان استان زنجان در رابطه با مطالبات فرهنگیان از رئیس‌جمهور توضیح داد.
به گزارش ساقی آذربایجان احمد صاحب‌ناسی در گفت‌وگو با ایسنا، ترمیم حقوق پرداختی از طرف دولت را یکی از مطالبات معلمان دانست و اظهار کرد: معلمان حداقل طی دو دهه گذشته، بارها نسبت به وجود تبعیض و اختلاف قابل توجه در حقوق کارکنان دولت معترض بوده‌اند. در دولت‌های قبل این اعتراض‌ها منجر به ارائه لایحه مدیریت خدمات کشوری از طرف دولت و تصویب آن در مجلس شد. با وجود ایجاد تغییر این لایحه در دولت و مجلس، هیچ‌گاه آموزش‌وپرورش به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای موفق به اجرای کامل آن نشد و در عمل اتفاق مهمی در آموزش‌وپرورش نیفتاد و اگر این لایحه منافعی داشت، بیشتر به کام کارمندان دیگر دستگاه‌ها بود.
وی افزود: با توجه به تورم شدید در سال‌های اخیر و اعتراض‌های مکرر کارکنان بخش‌های مختلف دولتی از جمله فرهنگیان و بازنشستگان لشکری و کشوری نسبت به پایین بودن حقوق دریافتی به نسبت نرخ تورم، دولت گذشته نظام رتبه‌بندی را مطرح کرد و در قالب لایحه به مجلس ارسال شد. با توجه به اظهارنظرهای مقامات مختلف، کسری بودجه دولت و مشکل در تامین منابع مالی مورد نیاز، پیش‌بینی می‌شود این لایحه نیز به سرنوشت لایحه مدیریت خدمات کشوری دچار و در عمل به یک شیر بی‌یال و دم تبدیل شود.
این فرهنگی ادامه داد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، از دیگر مطالبات جدی است که در اواخر دولت قبل وعده‌هایی داده و حتی بخش‌هایی از آن اجرایی شد. جدی‌ترین مطالبه بازنشستگان از دولت آقای رئیسی اهتمام جدی برای اولویت دادن به این مسئله و حل آن است. متاسفانه طی دو دهه اخیر آموزش‌وپرورش رایگان به تدریج به محاق رفته و جز پرداخت حقوق کارکنان، عملاً اعتباری به مدارس دولتی اختصاص داده نمی‌شود و این مدارس اگر کمک‌های مردمی نباشد از تهیه حداقل مایحتاج آموزشی کلاس‌های درس ناتوان هستند.
این فعال صنفی یادآور شد: آقای رئیسی می‌تواند با معرفی یک وزیر نام‌آشنا و توانمند، این اطمینان را به جامعه فرهنگیان بدهد که وزارت آموزش‌وپرورش و مسائل آن برای او واجد اهمیت است و با معرفی یک وزیر توانمند به دنبال کاستن از مشکلات آن‌ها است. در سطح خُرد نیز فرهنگیان استان انتظار دارند در انتصابات و جابه‌جایی نیروهای شاغل در پست‌های ادارات و نواحی آموزش‌وپروش، شایسته‌سالاری ملاک قرار گیرد و از نگاه سیاسی و غیرحرفه‌ای صرف اجتناب شوند. استفاده از نیروهای مجرب، باسواد، خوشنام و امتحان پس‌داده در پست‌های مختلف اداره‌کل و نواحی و مناطق حداقل انتظاری است که جامعه و فرهنگیان از دولت‌های مختلف داشته‌اند.
صاحب‌ناسی خاطرنشان کرد: فرهنگیان استان به جد انتظار دارند وزیر آموزش‌وپرورش از اقتدار لازم برای حفظ استقلال دستگاه تحت امر خود برخوردار بوده و استاندار و نمایندگان به این امر توجه کافی و لازم را داشته باشند.

About Author