منت افزایش دستمزد نگذارید! تورم را صفر نگه دارید

به گزارش ساقی آذربایجان، با توجه به این افزایش نرخ تورم، من با قاطعیت می‌گویم که تاثیر افزایش دستمزد از بین رفته است. در چنین وضعیتی هنوز سر ما منت می‌گذارند که در این دوره بیشترین رقم افزایش دستمزد اتفاق افتاده است.

به گزارش ایلنا، علی خدایی (نایب رئیس کانون شوراهای اسلامی کار) در همایش کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران گفت: من اگر بخواهم به مسائل به ترتیب اولویت بپردازم باید بگویم اولویت اول ما باید هوشیاری و در صحنه بودنمان باشد.وی ادامه داد: اکثر افرادِ حاضر در این جلسه، نماینده کارگران در شورای اسلامی کار هستند. قانون کار اختیاراتی را به شوراهای اسلامی کار داده که معرفی نماینده کارگران در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف و کمیته‌های بدوی و… از آن جمله هستند. این مسئولیت می‌گوید ما صرفا نماینده کارگرانِ مجموعه‌ی خود نیستیم بلکه در مقابل تک تک کارگران مسئولیت داریم.

خدایی افزود: من به صراحت می‌گویم که امروز حال کارگران کشور خوب نیست. شورایعالی کار اسفندماه در جلسه‌ای که نمایندگان دولت و کارفرما حضور داشتند حداقل حقوق امسال را به تصویب رساندند. سبد معیشتِ ۸میلیون و ۹۷۰هزار تومانی پیشنهاد مستقیم وزارت اقتصاد بود. محاسبه‌ی ما بالای ده میلیون تومان بود اما با توجه به تاکتیک مذاکراتی این عدد را پذیرفتیم.

وی گفت: حداقل حقوق در چنین جلسه‌ای و بعد از ساعت‌ها کار کارشناسی تعیین شد اما بعد از آن بلافاصله برخی به همین رقم تعیین شده برای حداقل حقوق ایراد گرفتند. ما بارها گفتیم که این مزد تعیین شده به کارگران امید داده است این امید را از کارگران نگیرید اما متاسفانه به طرق مختلف سعی کردند این حداقل حقوق را کاهش دهند. من خبر دارم که در وزارت نیرو آیین نامه‌ای ابلاغ شده که حقوق کارگر نباید از یک رقمی بالاتر برود! این سقف گذاشتن برای حقوق کارگران غیر قانونی است.

نماینده کارگران در شورایعالی کار گفت: گفته می‌شود افزایش ۵۷درصدیِ دستمزد بی‌سابقه بوده است؛ بماند که ما یک افزایش ۶۷درصدی دستمزد در دوران سازندگی را نیز تجربه کرده‌ایم.خدایی گفت: تورم را صفر نگه دارید آنوقت ما به دنبال افزایش دستمزد نمی‌رویم. ما به دنبال افزایش دستمزد نیستیم بلکه به دنبال حفظ قدرت خرید هستیم. معیار ما تقسیم هزینه‌ی دستمزد به مبلغ برنج و گوشت و نان است نه زمین و سکه و طلا؛ ما با دستمزد می‌خواهیم معیشتِ خودمان را تامین کنیم.

این فعال کارگری با اشاره به تلاش بازنشستگان سایر سطوح برای افزایش ۳۸درصدی حقوق گفت: اینکه بازنشستگان برای رسیدن به حقوق خود مجبور شدند ۵ ماه اعتراض کنند باعث شد طعم افزایش حقوق به کام آن‌ها تلخ شود. آن‌ها دیگر نمی‌گویند حقوق ما را افزایش دادند بلکه می‌گویند حقوقمان را گرفتیم.

وی ادامه داد: برخی از این کارگران، مریض در بیمارستان دارند اما بیمه ندارند! ماده ۳۶قانون تأمین اجتماعی تأکید دارد که بیمه حق ندارد حق بیمه را قطع کند. کارفرما متعهد به پرداخت حق بیمه است و سازمان تأمین اجتماعی مکلف است لیست بیمه را بگیرد و خدمات درمانی را به کارگر ارائه بدهد. چرا کاری می‌کنید که کارگران اعتراض کنند؟ مدیران تأمین اجتماعی چه کاره هستند که می‌توانند جلوی اجرای قانون را بگیرند؟

خدایی تصریح کرد: من بیست سال نماینده کارگری هستم و اولین خاطره‌ام مشکلات کارگران کیان تایر است و از آن موقع هنوز مشکلاتشان حل نشده است. کارگران چند سال باید مصیبت بکشند که مشکلاتشان حل شود؟
وی با اشاره به تصمیم برای اصلاحات پارامتریک قانون تامین اجتماعی گفت: کسانی که به بهانه‌ی افزایش امید به زندگی می‌گویند باید سن بازنشستگی افزایش پیدا کند، ما را با کشورهای دیگر مقایسه نکنند. کدام کارگری امروز امید به بازنشسته شدن دارد؟ کارگران امروز امید به آینده ندارند چون نمی‌دانند قراردادشان تمدید می‌شود یا نه، چون نمی‌توانند معیشتشان را تأمین کنند.

خدایی گفت: امروز شنیده‌ایم که عده‌ای به دنبال تغییر ترکیب شورایعالی کار هستند! فکر می‌کنند قدرت دارند و باید قوانین را تغییر دهند. قرار نیست هر نهادی که کارایی دارد را از رده خارج کنید و کارایی آن را بگیرید.
این نماینده کارگری در پایان گفت: سه موضوع برای ما مهم است و جزو اولویت‌های ماست؛ اول اینکه ما برای دفاع از تشکل خود محکم ایستاده‌ایم. برای دفاع از موجودیت کارگران ابتدا باید از موجودیت خود دفاع کنیم و این کار را انجام می‌دهیم. دوم، اصلاحات پارامتریک تأمین اجتماعی و سوم، اصلاحات قانون کار که اگر هر کدام از این اصلاحات بدون نظر گروه کارگری باشد ما از تمام راه‌هایی که می‌دانیم مقابل آن می‌ایستیم. جامعه‌ی کارگری نمرده که اتاق بازرگانی برایش تصمیم بگیرد!

About Author