موسیقی سنتی ، روایتگر افسان های محلی

امین مرادی اظهار کرد: در راستای توجه به موسیقی سنتی ایرانی و حمایت از نوازندگان محلی و بستر سازی لازم جهت معرفی هنرمندان بومی و نواهای محلی آلبوم موسیقی “چل چرا” به نوازندگی هنرمند برجسته بالبان نوازی کردستان “اسماعیل مردانی” توسط حوزه هنری استان کردستان در ۱۲۰۰ نسخه منتشر شد.
وی افزود: این آلبوم در راستای اهداف کلان حوزه هنری، تحقق بخشیدن برنامه‎های مد نظر شهرهای خلاق موسیقی و کمک در تثبیت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو بوده و در آن معرفی‌بخشی از توانمندی های موسیقایی هنرمندان استان کردستان و سنندج عرضه گردیده است.
مرادی با اشاره به جایگاه موسیقی بین مردم کردستان گفت: موسیقی کردستان با الهام از زندگی مردمان این سرزمین از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی برخوردار است و هر منطقه در کنار موسیقی های رایج موسیقی مختص به منطقه خود را نیز دارا است.
رئیس حوزه هنری استان کردستان ادامه داد: موسیقی کردی شامل آواها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و نغمه‌هایی است که به زبان کردی بیان می‌شود و بیانگر ارزش‌ها، باورها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکلور کردی است.
وی عنوان کرد: موسیقی کردی از دل افسانه ها و روایات تلخ و شیرین این مناطق ظهور و بروز پیدا کرده و سینه به سینه توسط هنرمندان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.
مرادی گفت: ساز “نرمه نای”یا “بالابان” از سازهای سنتی مناطق کردنشین است که در موسیقی آذربایجان هم از آن استفاده می شود که درکردستان “اسماعیل مردانی” به عنوان یکی از مشهورترین نوازندگان این ساز شناخته می شود.
رئیس حوزه هنری استان کردستان افزود: در این آلبوم مردانی تلاش کرده است بخشی از نواهای معروف کردی را شامل ۲۳ آهنگ از جمله نغمه های “گه لو”، “گولی” ،”هیجرانی”، “هوره” ، “لاوک”،”پاییزه”، “پیره هه لو”، “سه حه ره”، “ شیرین به هاره”، “سیاوچه مانه”، “یارغه زال”، “ئه للا وه یسی”، “سواره” و… را با صدای دلنشین نرمه نای بنوازد و این نواها را ماندگار کند.
مرادی در خصوص ویژگی این اثر نیز خاطرنشان کرد: نرمه نای سازی محدود بود که تنها در دستگاه شور و گوشه های شور اجرا می شد ولی استاد مردانی موفق شد با همکاری استاد زاهد منصوری در قالب هفت دستگاه، هفت بالابان یا نرمه نای را بسازد که این اثر حاصل این دستاورد مهم است.
مرادی در خصوص اسماعیل مردانی بیان کرد: وی متولد ۱۳۴۵ سنندج است که از سال ۱۳۶۴ نوازندگی سازهای بادی از جمله بالا بان (نرمه نای) سرنا، دوزله را بدون استاد آغاز کرد.
وی در طول چندین دهه فعالیت خود از اساتید” احمد داوود”، “علی خان شریعتی”، عبدا… شریعتی” و “محمد بهمنی “ بهره گرفته است.
از جمله موفقیت های اسماعیل مردانی می توان به حضور در فستیوال جهانی موسیقی فرانسه و دریافت لوح تقدیر بهترین تکنوازی اشاره کرد.
حضور در فستیوال های بین المللی در کشورهای لهستان، آلمان، ایتالیا، مالزی، امارات متحده عربی، ترکیه، بلغارستان، رومانی، اتریش، یونان، مجارستان، قزاقستان، اسپانیا، عراق و در یافت دکتری افتخاری موسیقی در فرانسه از او چهره ای بین المللی ساخته است.
حضور در جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا وسیماوکسب چندین عنوان برتردر دوره های مختلف ای جشنواره، و کسب عناوین متعدد در دیگر جشنواره ها در کنارحضور در نوازندگی موسیقی در چندین اثر سینمایی و همکاری با گروه های مختلف موسیقی داخلی بخشی دیگر از سوابق این هنرمند محسوب می گردد.
علاقه مندان جهت تهیه این آلبوم می توانند از طریق شماره تماس ۰۸۷۳۳۲۴۳۶۲۴ و یا مراجعه حضوری به حوزه هنری استان کردستان اقدام کنند.

About Author