نشانه‌های تنش درآمدی در شهرداری‌ها

به گزارش ساقی آذربایجان، توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف شهری یک کشور، منجر به کمبود منابع سرمایه‌گذاری گردیده است از این رو ضرورت مطالعه دقیق در اختصاص منابع مالی به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف شهری را بیش از پیش نمایان ساخته است. از این جهت بررسی روش‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف شهری اجرا شده در کشورهای مختلف  تا حد زیادی در تامین مالی پروژه‌های شهری کشور مفید واقع شود.

در شرایط فعلی منبع تأمین درآمد شهرداری‌ها در راستای انجام خدمات عمومی، عوارض و بهای خدمات کافی نبوده و در آینده در صورت عدم اتخاذ تدابیر جدی برای توسعه منابع درآمدی، شهرداری‌ها با مشکل موا جه خواهند شد. با بررسی الگوهای تجربه شده و نحوه فعالیت و تأمین اعتبار و ارائه خدمات شهرداری‌ها به نظر می‌رسد که این نهاد باید شیوه‌های جدید و نوین جذب اعتبارات و توسعه خدمات را مورد استفاده قرار دهند.

یکی از مهم‌ترین این شیوه‌ها جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی در امور خدماتی و عمرانی شهرها است. امروزه جای هیچگونه تردیدی نیست که استفاده از منابع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی یکی از اصلی‌ترین راهکارهای توسعه و پیشرفت اقتصاد شهرهاست، چرا که نمی‌توان به راهکارهای سنتی و کلاسیک تأمین منابع برای پاسخگویی به نیازهای رو به تزاید خدمات عمومی در شهرها وابسته بود.

نگرش شهرداری‌های کشور که برگرفته از قانون شهرداری‌هاست بر نظام درآمد و هزینه پایه ریزی شده است. این قـانون منابع اصلی درآمد را از راه وصول عوارض و بهای خدمات شهری و موضوعات مرتبط با آن می‌بیند. ایـن نگـرش کـه در زمان وضع قانون شهرداری‌ها مترقی بود، به تدریج و با ورود پارامترهـای جدیـد در عرصـه اقتصـاد و مـدیریت شـهری و پیچیدگی عوامل و عناصر سازنده آن کارایی خود را به عنوان بخش اصلی درآمد شهرداری از دسـت داده اسـت.

در ایـن زمینه، وابستگی شهرداری و شهر به منابع درآمدی که بسیار تحت تأثیر دوره‌های رونق و رکـود اقتصـادی اسـت، باعـث شده که شهرداری‌ها در هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات در حوزه‌های مختلف  فاقد قدرت تصمیم‌گیری باشند و به شدت متأثر از بازار و عوامل آن اقدام کنند.به طوری که در برخی شرایط حتی قادر به پرداخت هزینه‌هـای جـاری خـود نبوده و حقوق پرسنل خود را با تأخیرهای طولانی پرداخت کنند.

مشکلات اقتصادی ناشی از عـدم تولیـد درآمـد در چنـد سال اخیر مانند رکود قیمت زمین و کاهش ساخت وساز در محدوده شهرها به همراه کاهش نقدینگی، یکـی از دوره‌هـای سخت فعالیت برای شهرداری‌های کشور است.

 با توسعه شهرنشینی ارائه خدمات اصلی شهر به جمعیت روزافزون کلانشهر یکی از آزمون‌های معقول برای سنجش کارآیی مدیریت کلانشهری است. درعین حال، یکی  از دیدگاه‌های اساسی مدیران شهری انجام پروژه های شهری است، اما  متأسفانه به دلایل گوناگونی، اجرای پروژه‌ها بر مبنای زمان‌بندی و سرعت قابل قبول، همواره دچار چالش‌های جدی بوده و از آنچه که پیش بینی شده است، زمانی بسیار طولانی‌تر هزینه انجام آن می‌گردد.

یکی از مهم‌ترین دلایل  آن را می‌توان عدم تأمین مالی و وجود جریان مناسب نقدینگی در پروژه نام برد؛ به ویژه در پروژه‌های شهری، به دلیل ویژگی‌های ذاتی شهرداری که مدیریت درآمد و هزینه، توأمان باید انجام گیرد، این موضوع خود را بیشتر نشان می‌دهد. از این رو توجه به ساز و کارهای تأمین مالی پروژه‌های شهری، به واسطه ویژگی‌های حاکم بر آن اهمیت فراوانی دارد. از سوی دیگر، متأسفانه با وجود ظرفیت‌های نهفته در این پروژه‌ها، عنصر مشارکت جایگاه خود را نیافته و فرض بر این است که بی شک منابع مالی پروژه باید به دست کارفرما (مدیریت شهری) تأمین گردد.

بنابراین دستیابی به اهداف توسعة شهری و تأمین خدمات مورد نیاز شهروندان، نیاز  به مشارکت سرمایه‌گذاران با شهرداری را طلب می‌کند.

اجرای ۱۱۰۰ طرح با حجم مالی ۶۰ هزار میلیارد تومان در شهرداری‌های کشور

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: بیش از یک هزار و ۱۰۰ طرح با حجم مالی ۶۰ هزار میلیارد تومان در شهرداری های سراسر کشور در حال اجرا است که در این زمینه ۲ هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.

مهدی جمالی‌نژاد اظهار کرد: شهرداری‌ها باید سکاندار شهر بوده و سرمایه‌گذارها را جذب کنند، به طوری که استراتژی برد _ برد برای بخش خصوصی و شهرداری است.

وی اعتماد سازی را اولین پیش شرط جذب سرمایه گذار عنوان کرد و افزود: اگر سرمایه‌گذاری عالمانه و آگاهانه باشد بازی برد برد برای شهرداری‌ها و سرمایه‌گذارها خواهد بود.

ایران ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا است

وی افزود: در سطح کشور ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا وجود دارد که با استفاده از ظرفیت‌حوزه سرمایه گذاری مسیر توسعه را هموارتر کنند.

رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اقتصاد شهری را بهترین موقعیت برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: شهرداری‌ها بیش از ۳۶۰ خدمات به شهروندان ارائه می‌دهند و تک‌تک خدمات شهری می ‌توانند زمینه جذب سرمایه‌گذار باشد.

تراکم‌فروشی مانند فروش اعضای بدن است

جمالی‌نژاد با بیان اینکه باید به  استقبال سرمایه گذار برویم، گفت: شرایط فعلی آذربایجان‌شرقی نیز برای این موضوع مساعد است. تراکم فروشی مانند فروش اعضای بدن است، وقتی توان جذب سرمایه گذاری در شهر ایجاد کنیم کار به تراکم فروشی نمی رسد.

رئیس سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور افزود: برای ایجاد جهش سرمایه گذاری باید مثلث شهرداری‌ها و سرمایه‌گذار و کارآفرین‌های دانش بنیان ایجاد شود تا بتوانیم بالندگی ‌و رشد همه جانبه برای شهر را به ارمغان ‌بیاوریم.

وی ادامه داد: تعامل نظام‌مند بخش خصوصی و شهرداری نیز یکی دیگر از لازمه‌های سرمایه گذاری است و باید با بازوی نظارتی مراقب باشیم پروژه‌های سرمایه گذاری با شکست مواجه نشوند.

جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: در خصوص قطار شهری تبریز با همت شورا و شهرداری خیز خوبی برداشته شده است که امیدوارم با کمک‌های دولت در بحث فایناس به جهشی مناسب تبدیل شود.

بانک‌ها کمک حال مدیریت شهری در جذب سرمایه‌گذار باشند

رئیس مجمع نمایندگان شمال‌غرب در مجلس شورای اسلامی از تلاش دولت و مجلس برای اصلاح قوانین برای تسریع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خبر داد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی اظهار کرد: رشد اقتصادی و توسعه کشور منوط به حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

وی افزود: موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران شامل موارد قانونی، بخشنامه‌ای و مدیریتی که باعث فرار سرمایه گذاران می شود باید اصلاح شود که در این زمینه دولت و مجلس اقدامات خوبی را آغاز کرده‌اند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم کوتاه شدن زمان عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران تاکید کرد: مدیریت استان از حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در آذربایجان‌شرقی حمایت می‌کند و بانک‌ها نیز لازم است در این زمینه کمک کنند.

هیچ عامل اداری نباید مانع سرمایه‌گذاری باشد

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه هیچ عامل اداری نباید مانع سرمایه‌گذاری باشد، گفت: تعارض منافع را در شهرهای استان از میان برداشته‌ایم و هر سرمایه‌گذاری می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، باید سود سرمایه خود را داشته باشد.

عابدین خرم با بیان اینکه برای نخستین بار بدون هیچ گونه تراکم فروشی بودجه شهرداری تبریز طی ۶ ماهه نخست امسال به طور ۱۰۰ در صد تحقق یافته که این ناشی از اعتماد مردم است، اظهار کرد: این نشان می‌دهد به معنای واقعی کلمه سرمایه‌گذاری انجام شده و بر اساس برنامه ریزی موجود این امر تحقق یافته است.

وی با اشاره به اینکه برای جبران فرصت‌های از دست رفته باید تلاش و تفکر جهادی داشته باشیم، افزود: تلاش دولت سیزدهم جذب سرمایه‌گذارانی است که در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند. علاقمندان به شهر، کشور، تاریخ و نسل‌های آتی، در داخل کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و این موضوع به نفع جامعه و نسل‌های آینده است.

خرم با قدردانی از سرمایه‌گذاری افراد در تبریز و دیگر شهرهای استان، گفت: در دولت سیزدهم باید امنیت سرمایه‌گذاری تامین، فرآیندها تسهیل و مشوق‌های لازم ارائه شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه خوشبختانه در مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تبریز این اراده وجود دارد، تصریح کرد: درآمد پایدار گام بلندی است که این نگاه باید در آذربایجان‌شرقی وجود داشته باشد.

خرم خاطرنشان کرد: نیروهای نخبه و فرهیخته و متخصصان امر باید نقشه‌راه استان و شهر تبریز را مجددا نقد و بررسی و مورد تحلیل قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ عامل اداری نباید مانع سرمایه‌گذاری باشد، گفت: تعارض منافع را در شهرهای استان از میان برداشته‌ایم و هر سرمایه‌گذاری می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، باید سود سرمایه خود را داشته باشد.

پایین بودن سهم درآمد پایدار در شهرداری های کشور 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نگاه به منابع درآمدی در شهرهای استان باید نظام‌مند و با توجه به مقوله در آمد پایدار باشد،‌گفت: متاسفانه سهم درآمد پایدار در شهرداری های کشور پایین است و این موضوع باید مورد توجه شهرداران شهرهای استان قرار گیرد.

روح‌الله متفکرآزاد اظهار کرد: به منظور حل مشکلات اقتصادی در شرایط موجود نیازی مبرم برای تسهیل شرایط جهت ایفای نقش مشارکت بخش خصوصی است.

متفکرآزاد با اشاره به اینکه نگاه به منابع درآمدی در شهرهای استان باید نظام‌مند و با توجه به مقوله در آمد پایدار باشد، گفت: متاسفانه سهم درآمد پایدار در شهرداری های کشور پایین است و این موضوع باید مورد توجه شهرداران شهرهای استان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت در اجرای وظایف حمل و نقل موفق عمل کرده است و امیدواریم شهرهای آذربایجان‌شرقی در حوزه تامین اتوبوس و مشکلات حمل و نقل عقب ماندگی خود را رفع کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز باید برنامه جامع و مدونی برای جذب سرمایه گذار داشته باشند چرا که سرمایه گذاری اقتصادی در کنار حفظ تاریخ و هویت میراث فرهنگی استان حائز اهمیت است.

۳۳ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در شهرهای آذربایجان‌شرقی

معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: فرصت‌های سرمایه گذاری در شهرهای استان قریب به ۳۳ هزار میلیارد تومان برآورده شده است که به عبارتی این مبلغ سه برابر مبلغ کل منابع موجود شهرداری‌های استان است.

 جواد رحمتی با بیان اینکه  ارتقای سرانه‌های شهری با تکیه بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است، اظهار کرد: این همایش در راستای جذب سرمایه گذار در جهت رسیدن به اهداف توسعه همه جانبه شهرهای استان است.

وی افزود: در شهرداری‌های استان منابع مالی محدود است که مطمئنا کفاف هزینه های رسیدن به اهداف مقرر شده در چشم اندازهای توسعه را ندارد. برای همین فرصت های سرمایه گذاری بهترین پتانسیل برای توسعه همه جانبه شهرداری ها است.

وی تصریح کرد: در استان فرصت‌ها و پتانسیل زیادی برای مشارکت بخش خصوصی وجود دارد که اساسا هدف اصلی این همایش بسترسازی مناسب برای جذب سرمایه گذار و اعتمادآفرینی برای سرمایه گذاران است.

رحمتی با اشاره به مشکلات حوزه سرمایه گذاری گفت: در برخی موارد سرمایه گذاری انجام گرفته در استان، اهلیت سرمایه گذار به درستی بررسی نشده و در نتیجه سرانجام اینگونه پروژه های سرمایه گذاری به شکست شده است.

معاون عمرانی استاندار اظهار کرد: بررسی شرایط قراردادهای مشارکت مردمی باید بصورت نظام‌مند و یکدست انجام گیرد تا پروژهای سرمایه گذاری با مشکلات و مسائل حقوقی مواجه نشوند.

وی گفت: توسعه استان در گرو جذب سرمایه گذاران است و از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنیم بسترسازی قانونی برای تسهیل سرمایه گذاری را انجام دهند.

اقتصاد ایران بدون توجه به اقتصاد آذربایجان شرقی پیشرفتی نخواهد داشت/ هویت اصلی و قلب شهر تبریز از بین رفته است

یعقوب هوشیار شهردار تبریز گفت: اظهار کرد: منابع مالی تنها بخش کوچکی از حوزه سرمایه‌گذاری است و اشتغال، تکنولوژی، افزایش توان فنی، توسعه روابط بین‌الملل و حضور مؤثر در بازارهای منطقه بخش‌های مختلف حوزه سرمایه‌گذاری هستند که باید فعال شوند.

وی تصریح کرد: پشت‌بند سرمایه‌گذاری هیچ حمایت قانونی و حقوقی وجود ندارد و ورود در این حوزه ریسک و جهاد بزرگی است.

شهردار تبریز اضافه کرد: بخش عمده‌ای از نقدینگی سرمایه‌گذاری که وارد کشور می‌شود، پشتوانه بانکی ندارد و در کنار آن عدم فروش محصولات سرمایه‌گذار موجب عدم ریسک وی برای سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی یادآور شد: اقتصاد ایران بدون توجه به اقتصاد آذربایجان شرقی پیشرفتی نخواهد داشت و اخیرا وزارت کشور با قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کرده که خواهشمندم این تعداد اتوبوس‌ به تبریز اختصاص یابد.

شهردار تبریز با اشاره به ضرورت احداث زیرساخت‌های هوشمندسازی عنوان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های هوشمندسازی در شهر فراهم نباشد، حوزه سرمایه‌گذاری موفق نخواهد شد.

وی ادامه داد: شهرداری تبریز توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی را با احداث ۴۰ کیلومتر فیبر نوری آغاز کرده و در ادامه نیز به ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری خواهد رسید.

شهردار تبریز با اشاره به محدودیت‌های ضوابط میراث فرهنگی در بافت تاریخی نیز گفت: در بحث ضوابط میراث فرهنگی، بخش اعظم و هویتی شهر تبریز را از بین برده‌ و هویت اصلی و قلب شهر تبریز به خاطر ضوابط دست و پاگیر از بین رفته است.

ارائه ۵۰ فرصت سرمایه گذاری جدید به بخش خصوصی در تبریز/ خاستگاه سرمایه گذاری کشور کجاست؟

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تبریز در خصوص فرصت سرمایه گذاری پیشرو تبریز گفت: ۵۰ فرصت سرمایه گذاری جدید در سطح مناطق دهگانه و سازمان های تابعه شهرداری تبریز احصا شده است.

رضا خلیلی، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تبریز اظهار کرد: باتوجه به اهمیت سرمایه گذاری در مدیریت شهری با مدیریت شهری سازمان سرمایه گذاری شهرداری تبریز تشکیل شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در شهر تبریز است.

وی، در خصوص عملکرد شهرداری تبریز در این همایش گفت: مناطق دهگانه شهرداری تبریز سازمان ها، شرکت‌های تابعه محلی در این نمایشگاه حضور فعالی داشتند و فرصت های مدون سرمایه گذاری خود را به فعالان مشارکت مردمی ارائه دادند.

خلیلی تصریح کرد: هیات‌ عالی سرمایه‌گذاری تبریر با محوریت پروژه‌های راکد تشکیل جلسه متعددی داده و بازدیدهای میدانی از محل پروژه ها انجام می‌دهد تا مصوباتی اثرگذار در راستای حل این مشکلات اخذ شود.

وی اظهار کرد: شهر تبریز خاستگاه سرمایه‌گذاری کشور بوده و تلاش می‌شود با شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید و فعال کردن پروژه راکد شاهد توسعه همه جانبه این شهر باشیم.

About Author