نقش گمرک بازرگان در نظام اقتصادی و تجارت بین المللی ایران

محمدرضا عبدالرحیمی” مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه گمرک بازرگان به عنوان ویترین ورودی کشور نیازمند ساماندهی و رسیدگی است، گفت: نقش این گمرک در نظام اقتصادی و تجارت بین الملل کشور بی بدیل است؛ خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی امانتی است که پذیرفتن مسوولیت در این نظام از مهمترین امانت ها است.
به گزارش ساقی آذربایجان وی با بیان اینکه چالش های نظام تجارت بین المللی و اقتصادی کشور، گمرکات را در خط مقدم و صف رویایی با این مشکلات قرار داده است، اضافه کرد: انتظارات مردم و حاکمیت از یک سو و غلبه بر چالش ها و محدودیت هایی که به نظام اقتصادی ایران وارد شده از سوی دیگر، نقش گمرکات را در بهبود و توسعه اقتصادی بیش از پیش نمایان کرده است.
عبدالرحیمی با بیان اینکه گمرک بازرگان و پایانه آن تابلو و ویترینی از کل کشور است که ساماندهی آن از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: عملکرد گمرک بازرگان در هفت ماهه سال جاری رشد قابل توجهی داشت؛ از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۲۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از این گمرک انجام شده است؛ البته باید اعلام کنیم طی همین مدت نیز روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ارزش کلی یک و نیم میلیارد دلار به کشور ترکیه از این همین منطقه صادر شده است.
وی اضافه کرد: در این مدت ۷۷۰ میلیون دلار از طریق گمرک بازرگان به کشور واردات صورت گرفته که عملیات ترخیص ۳۵۰ میلیون دلار از کالاها در خود مرز بازرگان و ۴۱۸ میلیون دلار از سایرگمرکات ترخیص شده است.
عبدالرحیمی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۳۸ میلیارد تومان از محل درآمد عوارض گمرکی به خزانه واریز شده که این مبلغ تا پایان سال به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد.

About Author