نمایندگان نه تنها مشکلات را حل نمی‌کنند بلکه به سایر مشکلات هم دامن می‌زنند!

ایرج (ابوذر) ندیمی نماینده مجلس نهم در تحلیل عملکرد مجلس یازدهم به رویداد۲۴ می‌گوید: قضاوت عملکرد نمایندگان فعلی مجلس به مردم برمی‌گردد، مردم عادی کوچه و بازار که عمده مردم از عملکرد مجلس رضایت ندارند زیرا مسائل اصلی مردم حل نمی‌شود و قانونگذاری‌های مجلس در راستای حل مشکل و مسائل مردم نبوده است. بخش دیگری از مردم هم که از مجلس رضایت دارند، به دلایل دیگری رضایت دارند. بخشی به خاطر اینکه نظر مقام معظم رهبری تعبیر شود و بخشی هم برای استفاده انتخاباتی است، از همین رو حتی رضایت از مجلس هم از روی اثرگذاری و کارآمدی نبوده است. قضاوت و نظر مردم نسبت به نمایندگان فعلی و عملکردشان اصلا مثبت نیست.

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه مجلس جایگاه مناسب و وزن قابل اعتنایی در میان دو قوه دیگر ندارد، تصریح کرد: مجلس یا در پرس قدرت قوه مجریه و قضاییه است یا چندان به چشم نمی‌آید. نه نطق‌ها نه سخنرانی‌ها و نه کمیسیون‌ها، هیچ‌یک به چشم مردم نمی‌آید و با توجه به تلاش بیهوده‌ای که برای حضور این افراد در مجلس شده است اما متاسفانه موفق نبوده است چرا که در یک فضای غیررقابتی حداقل آرا را به‌دست آوردند.

وی در ادامه می‌گوید: عملکرد نمایندگان در سال چهارم مجلس از جنس بقاست و اغلب نمایندگان در سال آخر بیشتر به دنبال این هستند تا از خودشان حرف‌ها و رفتار‌هایی انجام دهند که اطمینان حاصل کنند که در دور بعد هم در مجلس خواهند بود. نکته بعدی این است که ۷۰ درصد اعتراضات سال گذشته و سال‌های اخیر مربوط به مسئله معیشت بوده است. خب باید ببینیم بعد از این حوادث چه تغییری در مسئله معیشت رخ داده است؟ خب هیچ اتفاق جدیدی رخ نداد و مسئولان همان مسیری که داشتند را خیلی عادی ادامه دادند. این بی‌اعتنایی به پدیده‌ای است که بخش عمده‌ای از مردم با آن درگیر هستند.

ندیمی می‌گوید: مسئله معیشت به چند عامل بستگی دارد؛ یا به اصل ریشه درآمد مربوط است که خب برخی درآمد ندارند یا اینکه برخی درآمد دارند، اما متناسب با هزینه‌ها نیست. خب هیچ تغییری در شرایط حقوق و دستمزد و اشتغال رخ نداده است که بگوییم متناسب با آن، سرچشمه و ریشه اعتراضات در حال درمان شدن است.

وی در ادامه می‌گوید: مجلس به شدت دنباله‌رو دولت شده است و این دنباله‌روی به معنای دو قوه جدا نیست و ادامه دولت است و نمی‌تواند هیچ نظارتی بر عملکرد دولت داشته باشد. با وجود حمایت‌های زیادی که از مجلس توسط رهبری صورت گرفته، اما مورد اعتماد عمومی قرار ندارد و ضعف‌های زیادی دارند. مجلس فعلی نه تنها مشکلات مردم را حل نمی‌کند بلکه به سایر مشکلات هم دامن می‌زند! مانند همین خودرو. سال هاست درگیر خودرو‌های بی‌کیفیت داخلی هستیم، اما هیچ اتفاقی در این حوزه نیفتاده است و وقتی هم قوه مجریه می‌خواهد واردات خودرو را انجام دهد، مجلس مانع‌گذاری می‌کند.

About Author