نوسانات قیمت مس، مشکل صنایع برق و الکترونیک در زنجان

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: نوسانات قیمت مس و در نتیجه مفتول مسی و سهمیه‌بندی این ماده اولیه، از مشکلات صنایع برق و الکترونیک در زنجان است.
به گزارش ساقی آذربایجان علی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ترکیب صنعت برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات در استان زنجان، اظهار کرد: تولید انواع سیم و کابل، صنایع برق قدرت و انواع کنتورها و تابلوهای برق، از عمده محصولات صادراتی استان است.
وی افزود: استان زنجان دارای ۱۸ واحد صنعتی در زمینه تولید انواع سیم و کابل با ظرفیت اسمی ۱۱۱ هزار و ۹۰۰ تن و با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۰۰۰ نفر یکی از استان‌های پیشرو در صنعت سیم و کابل است.
این مسئول ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از سیم کابل کشور در این استان تولید می‌شود و از محصولات صادراتی استان نیز به شمار می‌رود. میزان صادرات این محصول استراتژیک در سال‌جاری در حدود ۱.۹ میلیون دلار بوده و شرکت سیم و کابل ابهر یکی از برترین صادرکنندگان در بین تولیدکنندگان سیم و کابل کشور است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی برق و الکترونیک، تصریح کرد: طولانی بودن فرآیند تخصیص ارز در بانک برای تامین مواد اولیه وارداتی، نوسانات قیمت مس و در نتیجه مفتول مسی و سهمیه‌بندی این ماده اولیه و ارائه نکردن سهمیه کامل برای واحدهای تولیدی و نوسانات قیمت انواع گرانول و سهمیه‌بندی این ماده اولیه و ارائه نکردن سهمیه کامل برای واحدهای تولیدی، از جمله مشکلات این صنایع است.
کلانتری یادآور شد: مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی شامل نوسانات قیمت ارز و به واسطه آن قیمت محصولات تولید و بستانکار بودن برخی از واحدها به واسطه مشتریان دولتی از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی برق و الکترونیک در استان زنجان است که می‌تواند بر فرآیند تولید اثر گذارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: تولید ورق هسته ترانس به شرط صادرات دارای توجیه اقتصادی، تولید مفتول مسی به عنوان ماده اولیه در تولید سیم و کابل و تولید و مونتاژ لوازم خانگی برقی با برندهای معتبر به عنوان الگوی پیشرو و موفق بخش خصوصی از طریق ایجاد توانمندی‌ و قابلیت‌های علمی و فنی، از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این صنایع است که می‌تواند در دست‌یابی به چشم‌انداز کشور ایفای نقش کند.

About Author