هنوز خبری از خانه های دولت سیزدهم نیست

به گزارش ساقی آذربایجان، در نخستین روزهای تیرماه سال جاری بود که استاندار انقلابی یزد در آستانه یک‌سالگی فعالیت خود به عنوان سکان­دار استان خبر از آغاز عملیات اجرایی تمامی طرح‌های نهضت ملی مسکن استان داد.

این وعده در حالی داده شد که در دولت دوازدهم در دو فاز از افراد برای ساخت واحدهای مسکونی ثبت ­نام شد و البته به دلیل مشکل تأمین زمین در یزد بخشی از فاز دوم به مرحله اجرا نرسید و بهره برداری از هفت هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی به عهده دولت سیزدهم گذاشته شد.

بر اساس آمار و ارقام‌هایی که مسئولان می گویند و در گزارش ها منتشر می شود، اجرای پروژه نهضت ملی مسکن به تدریج پروژه روی غلتک افتاده اما در عمل هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و با گذشت بیش از یکسال از فعالیت دولت ابراهیم رئیسی در استان یزد تنها پروژه های آغاز شده در دولت حسن روحانی به بهره برداری رسید و به متقاضیان تحویل داده شد.

بر اساس داده هایی که درخصوص وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن در استان یزد منتشر شده و در اختیار ایلنا قرار گرفته است، برخلاف آنچه که مسئولان از پیشتازی این استان می گویند؛ بیشترین عملکرد در طرح نهضت ملی مسکن مربوط به استان تهران، خراسان رضوی و اصفهان است.

متقاضیان فاز دوم در انتظار تأمین زمین

این در حالی است که بسیاری از متقاضیان مسکن ملی در استان یزد از فاز دوم هم هنوز به مرحله تامین زمین و گشایش حساب بانکی نرسیده و دولت تا فاز ششم اقدام به نام نویسی کرده است.

با این اوصاف اما پروژه‌های شروع شده شهری در استان یزد ۸۳۹۲ واحد بوده و نوسازی مسکن روستایی به ۷۶۴ واحد رسیده است.

برای ۲۹۱۴ واحد نیز تسهیلات ساخت خودمالک پرداخت شده و در مرحله اجرا نیز ۵۹۹۳ واحد دارای پروانه ساختمان، ۷۰۰۰ واحد دارای فونداسیون، ۶۱۳۱ واحد در مرحله اسکلت و سقف و ۳۲۳۷ واحد در مرحله سفت‌کاری هستند.

گرچه به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، یزد هم اکنون در واحدهایی شروع شده که فونداسیون ملاک عمل قرار می گیرد و  در کشور دارای رتبه اول است و در سایر بخش ها جزو چهار یا پنج استان برتر کشور در حوزه ساخت مسکن ملی است اما آمارها چیز دیگری می گویند که به نظر می رسد مسئولان به جای آمارسازی باید گزارش های واقعی را منتشر کنند.

علیرضا نادریان­‌زاده با بیان اینکه در شهرستانها تمام واحدها به شکل ویلایی تک واحدی احداث می شود اظهار داشت: پروژه‌های آپارتمانی تا پایان سال ۱۴۰۱ تحویل خواهند شد و واحدهای ویلایی تا پایان سفت کاری تحویل متقاضیان می‌شوند.

وی در‌باره کمبود زمین و موارد مطرح شده در این زمینه عنوان کرد: با تلاش مجموعه مدیریت استان هیچ محدودیتی در زمینه واگذاری زمین به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان وجود ندارد و به تمام متقاضیان زمین واگذار می‌شود.

۱۰۸ هزار خانوار متقاضی شدند

مدیرکل راه و شهرسازی یزد درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان با بیان اینکه این طرح با پیشرفت خوبی از اجرای فونداسیون تا بهره برداری نهایی در دست اقدام است گفت: ساخت مسکن در کنار ایجاد اشتغال، قیمت تمام شده مسکن را نیز کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه روند ساخت مسکن نباید متوقف شود و اگر در این سالها سیاستی برای ساخت مسکن مورد نیاز مردم وجود داشت، مشکلات فعلی را شاهد نبودیم، ادامه داد: طبق سرشماری مسکن در سال ۱۳۹۵؛ ۱۱۴ هزار شهری و روستایی متقاضی مسکن وجود دارند یعنی این خانوارها مسکن ملکی ندارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد درباره متقاضیان واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: در حال حاضر ۱۰۸ هزار و ۳۱۸ نفر یزدی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرد که ۸۵ هزار و ۹۸۱ نفر واجد شرایط بوده و از این تعداد هم ۴۵ هزار و ۸۷۵ نفر تایید نهایی شده اند.

خواجه رضایی با اشاره به اینکه ثبت نام در حال حاضر آغاز و سایت برای همیشه باز شده است، بیان کرد: این نشان می دهد که سیاست های دولت برای ساخت مسکن ادامه دارد و بعد از اجرای پروژه های فعلی، پروژه های جدیدی تعریف می شود و متقاضیان جدید می توانند صاحب خانه شوند.

وی بیان داشت: در همین چند روزه نیز بیش از ۲۰۰ نفر در این سایت ثبت نام کرده اند.

ساخت واحدهای تک طبقه برای یزدی‌ها

آخرین اظهارات مسئولان استان مبنی بر این است که تمامی واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در یزد که هنوز عملیات اجرای آن شروع نشده یک طبقه خواهد بود و اگر شهری مشکل زمین داشته باشد نهایت سه طبقه ساخته می شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که بر اساس بررسی های خبرنگار ایلنا، مقرر شده ساخت واحدهای مسکونی در یک شهرک مستقل و در حاشیه شهر یزد باشد و پس از سفت کاری و در مرحله اسکلت، با نماسازی به متقاضیان تحویل داده شود.

گرچه این موضوع از سوی مسئولان در این استان تایید یا رد نشده اما به نظر می رسد این موضوع چندان هم بیراه نباشد چراکه افزایش قیمت و در نتیجه انتقاد و گلایه های شهروندان از میزان اقساط پرداختی باعث شده تا ناتوانی در پاسخگویی به مردم و تامین نیازهای آن ها، تصمیم گیری در حوزه مسکن را به این سمت و سو بیاورد.

آنچه واضح است اینکه در یکسال اخیر هرچه تعداد جلسه لازم بوده برگزار و به میزان کافی طرح موضوع شده اما مشکلات برطرف نشده و به اذعان استاندار، در برخی شهرستان ها هنوز طرح مسکن ملی شروع نشده است.

مهران فاطمی با بیان اینکه به هیچ عنوان قابل قبول نیست که هنوز عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در برخی مناطق شروع نشده باشد اظهار داشت: فرمانداران باید حسی که برای ساخت مسکن خود دارند برای ساخت مسکن مردم هم داشته باشند اما متاسفانه این حس در بسیاری از مدیران دیده نمی شود که لازم است تجدید نظری در این زمینه صورت بگیرد.

استاندار یزد با یادآوری مصوبه شورای عالی مسکن گفت: تمامی واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن استان تک طبقه خواهد بود و در همین راستا در استان یزد نیز واحدها تک طبقه ساخته می شوند.

به گزارش ایلنا، شرایط ناپایدار اقتصادی در سال های اخیر  رویای شیرین صاحب‌خانه شدن را برای بسیاری از افراد جامعه غیرممکن کرده اما نهضت ملی مسکن، دریچه‌ امیدی به روی قشر ضعیف جامعه بازکرد که امید است مسئولان توجه جدی تری به این مهم و مطالبه مردمی داشته باشند.

About Author