هیچ محدودیتی برای همکاری با جمهوری آذربایجان نداریم

محمدرضا پورمحمدی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سدهای مشترک ارس و میل مغان در منطقه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: جغرافیایی که ما زندگی می کنیم مردمان نجیب، تلاشگر و مهربان را در دامن خود پرورانده که همواره در شکل گیری و توسعه تمدن بشری، نقش سترگی داشته اند.
وی افزود: وجود روزهای خوب و بد و پستی و بلندی، ویژگی گریزناپذیر تاریخ است؛ اما ایامِ خوبِ مردان این منطقه، بر اوقات بدِ آنان چربش داشته و صلح، آرمانی قویتر از جنگ و اختلاف در میانشان بوده است. همزیستی این مردم به زمانی بسی دورتر از مرزکشی های مرسوم و امروزین برمی گردد. جمهوری اسلامی ایران در اولین فرصت ممکن اسقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت و امروزه نیز این کشور همسایه مهم ماست.
پورمحمدی اضافه کرد: دین، مذهب، زبان و دیرینه، دانشمندان و رسومات و آئین‌های مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان ظرفیت فراوانی را برای نزدیکی روابط دو کشور ایجاد می‌کند.
استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: علاوه بر جنبه‌های فرهنگی، دینی و تاریخی به لحاظ اقتصادی هم ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری وجود دارد. در روابط ایران و جمهوری آذربایجان از بدو استقلال تا به امروز، از جنبه‌های اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و تفاهم‌نامه های متعددی برای تسهیل تجارت مابین دو کشور منعقدشده‌اند.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه ما هیچ محدودیتی برای همکاری با جمهوری آذربایجان نداریم، افزود: در حال حاضر روابط ما با کشور برادر آذربایجان در سطح بهتری نسبت به ۸ سال قبل قرار دارد. در سه‌ساله گذشته بیش از ۵ دیدار دو جانبه میان روسای جمهور دو دولت انجام پذیرفته است و مقامات و وزرای طرفین برای گسترش سطح روابط، دیدارهای متعددی داشته اند که از ثمرات آن می‌توان به قراردادهای مشارکت برای تأسیس کارخانه خودروسازی، تولید دارو و قراردادهای حوزه‌های نفت، گاز، برق و راه‌آهن اشاره کرد.
وی گفت: باید همکاری ایران و جمهوری آذربایجان را در همه حوزه ها علمی، فرهنگی صنعتی و فناوری های نو گسترش داد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اتمام مناقشه قره باغ و آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان و توافقات برای ایجاد صلح پایدار در منطقه، گفت: امروز فرصت خوبی برای گسترش صلح در منطقه و همکاری همه کشورها فراهم شده و جمهوری اسلامی ایران آماده در اختیار گذاشتن همه ظرفیت های فنی و مهندسی خود برای بازسازی قره باغ است و آذربایجان شرقی ما از طرف دولت، مسئول گسترش تجارت با جمهوری آذربایجان شده است و آماده هر گونه همکاری هستیم.
پورمحمدی ادامه داد: امروز در پنجاهمین سالگرد بهره برداری از سدهای ارس و میل مغان بر روی رودخانه ای جمع شده ایم که بیش از یک یک رود معنا دارد که هم ثروتی فرهنگی، و هم شریان حیاتی اقتصاد این مردمان است. اما این فقط نمونه ای کوچک از دنیایِ بزرگِ گشوده به روی ما برای همکاری های بزرگ است. انشاالله همه برای روزهای روشن فردا همکاری کنیم.
انتهای پیام/

About Author