وجود ۷ هزار تاکسی فرسوده در کلانشهر تبریز

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری در کلانشهر تبریز در کنار بیشمار مشکلات موجود، بدجور در ذوق شهروندان می زند و زیبایی بصری شهر را هم تحت الشعاع خود قرار داده است. در مصاحبه های اخیری که با چند تن از اعضای شورای شهر تبریز داشتیم متفق القول بر این نکته مهم اذعان داشتند که ناوگان اتوبوسرانی تبریز ده سالی است که هیچ اتوبوس جدیدی را وارد ناوگان نکرده و اخیرا تلاش هایی در مجموعه شهرداری برای نوسازی این ناوگان صورت گرفته است که البته نتایج ملموسی نداشته است. از سویی همین فرسودگی باعث شده تا سازمان محیط زیست هم در مواردی زبان به گلایه بگشاید و فرسودگی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی را از عوامل تشدید آلودگی هوای شهر قلمداد نماید. شهین باهر شهردار قبلی مدعی بود که ۷۹۵ دستگاه تاکسی این شهر در فاصله سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ شمسی نوسازی شده اند!

هوشیار شهردار تبریز با علم به همین موضوع اعلام کرده که سیستم حمل و نقل عمومی با تدوین برنامه‌ای جامع در دوره فعلی مدیریت شهرداری و جلب حمایت و همراهی شورای اسلامی شهر، برنامه‌های ویژه‌ای در دستورکار قرارداده است.
وی افزود: در این میان و در کنار برنامه‌ریزی‌های هدفمند برای افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی تبریز، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اثربخشی در حوزه تاکسیرانی نیز از سوی شهرداری صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به مساعدت در اعطای تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد به رانندگان تاکسی و خرید و تزریق دو هزار دستگاه تاکسی جدید تا پایان سال جاری اشاره کرد.
اما علی رغم اقدام بجای شهرداری و درک ضرورت های موجود، دولت هنوز امکان ثبت نام تاکسی جدید را نداده و اجازه ثبت خودروی جدید داده نمی شود.
قاصدی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز ضمن تایید این موضوع و عدم امکان ثبت نام تاکسی جدید گفت: با توجه به افزایش قیمت تاکسی و عدم توانایی مالی رانندگان تاکسی برای خرید تاکسی جدید قرار شد تا با پیشنهاد سازمان تاکسیرانی وموافقت آقای شهردار تسهیلات ۱۲۰ میلیونی با بهره ۴ درصد به رانندگان تاکسی های فرسوده پرداخت شود و بقیه رقم از محل اعتبارات شهرداری تبریز پرداخت شود تا از این طریق و تا پایان سال جاری تعداد ۲ هزار دستگاه تاکسی نو به ناوگان تاکسیرانی تبریز اضافه شود. اما از آن جایی که نوسازی ناوگان و ثبت نام تاکسی جدید به صورت سیستمی و کشوری است و از آن جایی که خودروی سمند و پژو ۴۰۵ از اردیبهشت ماه امسال از خط تولید خارج شده لذا فعلا امکان ثبت خرید تاکسی جدید وجود ندارد اما برابرپیگیری هایی که از طریق اتحادیه تاکسیرانی های کشور انجام داده ایم، عمده مشکلات در این رابطه رفع شده و سامانه تا پایان همین ماه فعال خواهد شد که در صورت تحقق این وعده شاهد نوسازی حدود ۲ هزار دستگاه تاکسی جدید در سطح شهر خواهیم بود و غیر فعال بودن سامانه ثبت نام هم مختص تبریز نیست و مشکل کشوری می باشد.
وی در پاسخ پرسش خبرنگار ساقی آذربایجان در رابطه با تعداد و درصد فرسودگی ناوگان تاکسیرانی نیز گفت: طبق تعریف خودروی عمومی که بیش از ۱۰ سال از عمر تولید آن گذشته باشد، جزو خودروهای فرسوده به حساب می آیدکه از مجموع ۱۰۸۳۵ تاکسی موجود در ناوگان تاکسیرانی، نزدیک به ۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده داریم!

About Author