وعده شیرین کامی صنعت مادر آذربایجان درگیر بروکراسی اداری است

رئیس جمهور در سفر دوم هیات دولت به استان آذربایجان شرقی و در بازدید از شرکت ریخته گری ماشین سازی دستورات لازم برای احیا و نوسازی این صنعت مادر آذربایجان را صادر کردند اما با گذشت ۲ ماه و پیگیری های مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس مصوبات سفر تا کنون اجرایی نشده است.

دکتر سید ابراهیم رئیسی در دور دوم سفرهای استانی هیات دولت به استان آذربایجان شرقی، از خط تولید شرکت ریخته گری ماشین‌سازی بازدید و در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت.

شرکت ریخته گری ماشین‌سازی تبریز یکی از صنایع مادر آذربایجان شرقی و از بزرگترین، پیشروترین و با سابقه‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور است که به‌دلیل خصوصی‌سازی نادرست، در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود، اما با نگاه ویژه دکتر رئیسی چه در دوران ریاست قوه قضائیه و چه در زمان مسوولیت قوه مجریه جانی تازه گرفت، به نحوی که سال گذشته موفق به شکستن رکورد تولید خود شد اما دغدغه واگذاری به بخش خصوصی کارگران این واحد تولیدی را با نگرانی مواجه کرده است.

احیای واحدهای تعطیل و راکد جزو برنامه‌های دولت سیزدهم است و آیت الله رئیسی در بازدید از مجموعه ماشین سازی تبریز دستور حمایت برای احیا و نوسازی این صنعت مادر را صادر کردند و از جمله مصوبات سفر استانی رییس جمهور خارج شدن شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری به بخش خصوصی، بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۴ و تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی این شرکت می باشد که متاسفانه تا کنون عملیاتی نشده و در بروکراسی اداری معطل مانده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز در حاشیه بازدید میدانی خبرنگاران از کارگاه های این شرکت، گفت: شرکت ریخته گری از سال ۱۳۸۴ از گروه ماشین سازی تبریز تفکیک و با تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ این شرکت با هدف توسعه ماشین آلات و تجهیزات و گسترش صنعت ریخته گری به بخش خصوصی واگذار شد.

سررشته اعلام کرد: در چهارماهه نخست امسال و با همت کارگران با وجود شرایط نامناسب تجهیزات و ماشین آلات میزان تولیدات شرکت ۵۸ درصد افزایش یافته است.

علی سررشته افزود: در زمان خصوصی سازی متاسفانه هیچ گونه توسعه، بازسازی و نوسازی در این شرکت صورت نگرفت و ماشین آلات شرکت به شدت فرسوده شد.

وی ادامه داد: دکتر رییسی در زمان ریاست قوه قضاییه در بازدید از شرکت ماشین سازی دستور خلع ید این واحد تولیدی از بخش خصوصی را صادر کردند و شرکت به بخش دولتی بازگردانده شد.

سررشته اعلام کرد: در چهارماهه نخست امسال و با همت کارگران با وجود شرایط نامناسب تجهیزات و ماشین آلات میزان تولیدات شرکت ۵۸ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه رییس جمهور در سفر دوم رییس جمهوری به استان و بازدید از گروه ماشین سازی دستور خارج شدن شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری به بخش خصوصی را صادر کردند تحقق این وعده را خواستار شد.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز افزود: همچنین در این سفر مصوب شد از محل تبصره ۱۴ نیز تسهیلاتی برای تسویه بدهی های شرکت و ۲ هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی شرکت تخصیص یابد.

وی اظهار کرد: با وجود پیگیری های مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تا کنون هیچ یک از مصوبات سفر عملیاتی نشده و در بروکراسی اداری معطل مانده است.

سررشته تاکید کرد: در صورت تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی فاز اول این شرکت می توان با درآمد حاصل از فعالیت فاز اول، طرح نوسازی و بازسازی فاز های دوم و سوم بدون تامین اعتبار را اجرایی کرد.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز گفت: در حال حاضر تولید سالانه شرکت هشت هزار تن می باشد که در صورت اجرای طرح توسعه تولیدات شرکت به سالانه ۳۵ هزارتن افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: این شرکت در شرایط فعلی با وجود فرسودگی دستگاه ها ۸۳۳ مشتری بالقوه داخلی و خارجی دارد که با توجه به بحران فولاد و چدن در اروپا در صورت بازسازی و نوسازی خواهیم توانست میزان صادرات را افزایش دهیم و بازار اروپا را در دست بگیریم.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز گفت: در حال حاضر تولید سالانه شرکت هشت هزار تن می باشد که در صورت اجرای طرح توسعه تولیدات شرکت به سالانه ۳۵ هزارتن افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه میزان درآمد و هزینه شرکت سربه سراست و ارزش ریالی تولیدات این شرکت سالیانه ۳۰۰ میلیارد تومان است، افزود: بدهی های شرکت از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد به شدت افزایش یافت و هم اکنون بدهی انباشت شرکت در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است.

سررشته با بیان اینکه ادامه فعالیت شرکت منوط به این است که قطعات با ارزش افزوده تولید شود، گفت: اگر با این وضعیت ادامه دهیم به دلیل اینکه شرکت نخواهد توانست بدهی های خود را پرداخت کند متوقف و تعطیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های ریخته گری در کشور محسوب می‌شود؛ از نقاط قوت این شرکت در زمینه فعالیت‌های تولیدی می‌توان به قابلیت‌های انعطاف پذیری در تنوع تولید، قیمت تمام شده مناسب ، وجود خطوط تمام اتوماتیک دیزاماتیک، نزدیکی کارخانه به عرصه مصرف خریداران و صنایع بزرگ، قرار داشتن در یک قطب صنعتی و امکان بهره مندی از نیروهای متخصص و دانشگاهی، وجود مهارت‌ها و تجربیات فنی و مهندسی و عملی ناشی از عملکرد و سابقه نزدیک به نیم قرن کارخانه و وجود امکانات گسترده زیر بنایی و سخت افزاری مناسب جهت توسعه شرکت اشاره کرد.

در شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز برای تولید بیش از ۲۴۰ قطعه سبک و سنگین در کارگاه‌های مختلف حدود ۳۵۰ نفر همکاری دارند.

About Author