وعده کاغذی دولت برای تشکیل شرکت مس آذربایجان!

استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از این‌که هنوز انتظارات مصوبه هیات دولت از تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان محقق نشده است، گفت: این شرکت هنوز یک شرکت کاغذی است.

مالک رحمتی سه شنبه، ۱۷ بهمن ماه در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، با اشاره به وضعیت تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان، تاکید کرد: در این بحث هنوز انتظارات برآورده نشده است. قرار بود با مصوبه هیات دولت و وزیران، شرکت مس آذربایجان شکل بگیرد ولی فعلا یک شرکت کاغذی شکل گرفته و برای اینکه بتوانیم از مزایای این شرکت در استان بهره‌مند شویم، نیازمند کمک هستیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که یک شرکت بدون دارایی و امکانات صرفا یک شرکت کاغذی است، افزود: این مصوبه با کار کارشناسی و خرد جمعی، راهگشا بوده ولی باید در زمان خود انجام شود و با کمک وزیر امور اقتصادی نیز جامعه عمل به آن بپوشانیم و شرکت به معنای واقعی کلمه تشکیل شود.

وی خطاب به وزیر، ادامه داد: چند مشکل جدی در مس سونگون داریم. بحث‌های کارشناسی متعددی در این خصوص انجام شده و قول ما این است که غیر از حرف کارشناسی در این خصوص از استان ما نخواهید شنید. مالیات‌ها، صورت‌های مالی، میزان بارگیری و سهم ما کاملا معلوم است که شامل ۲۵ درصد می‌شود ولی تا امروز آنچه که باید به دست استان ما نرسیده است که امیدواریم با همت سازمان امور مالیاتی این سهم به استان بازگردد.

رحمتی با اشاره به تشبیه خطه آذربایجان به سر ایران از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: اگر بتوانیم استان را در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسعه بدهیم، اثرات آن به کل کشور و بر تن ایران عزیز می‌رسد و مردم این خطه در طول ۲۰۰ سال گذشته اثبات کرده‌اند که همواره در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی سر بوده‌اند.

وی با اشاره به تاثیر صنعت و فعالان اقتصادی استان در کشور طی دوران‌های مختلف، افزود: اندکی در مورد حفظ، گسترش، سلامت و توسعه فعالیت‌های این خطه کوتاهی شده که امیدواریم در دولت سیزدهم این کوتاهی‌ها جبران شده و تبریز و آذربایجان شرقی با کمک مسئولان به جایگاه اصلی خود خواهد رسید.

وی با بیان این‌که از سفر وزیر امور اقتصادی به استان انتظارات زیادی وجود دارد تا خطه آذربایجان در دولت سیزدهم به توسعه متوازن برسد، تاکید کرد: سرتاسر استان آذربایجان شرقی فرصت است ولی این فرصت‌ها مغتنم شمرده نشده و به جایگاه اصلی خود نرسیده است. نخستین فرصت این استان، ۲۷۱ کیلومتر مرز است که تمامی آن فرصت اقتصادی است و باید نگاه اقتصادی در آن حاکم شود و در این راستا نیز گمرک و شهرک‌های صنعتی در این مناطق فعال خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: بسیاری از مصوبات سفر اول و دوم رئیس جمهور به استان اجرایی نشده و دلیل عمده آن نیز بحث عدم تخصیص تسهیلات و اعتبار مصوب است که تحقق این مصوبات سفر، موردانتظار دولت سیزدهم نیست و همت جهادی وزیر را می‌طلبد.

وی با بیان این‌که صنعت در این خطه اساس کار بوده و است، افزود: امروز تکنولوژی این صنعت باقدمت و تاریخ بلند تقریبا نیازمند جایگزینی و ارتقا و تقویت است‌. اگر ناترازی‌های استان در آب و برق را جبران کنیم که نیروگاه، یکی از راه‌های آن است، مهمتر از آن اصلاح ماشین آلات و تجهیزات انرژی بر است.

وی خطاب به وزیر امور اقتصادی، گفت: خواهشمندیم که برای نوسازی تجهیزات واحدها در استان، یک خط اعتباری و یا روش جدید تخصیص اعتباری اتخاذ شود. بخش خصوصی در این استان، نمره ۲۰ دارد و نمونه بارز آن نیز در افتتاح امروز پروژه‌های بخش کشاورزی است که از مجموع ۱۳۳۴ میلیارد تومان پروژه، بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان آورده بخش خصوصی است.

رحمتی گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ در نقاط مختلف استان ما سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی گردش مالی آن‌ها در استان ما نیست. اگر قرار باشد از منابع نیروی انسانی، منابع طبیعی و انرژی استان ما بهره مند شوند، نمی‌شود که گردش مالی آن‌ها به خارج از استان برود و به بانک‌های استان فشار بیاوریم که به ما وام بدهند.

وی تاکید کرد: باید ابلاغیه شود که گردش مالی و مالیات شرکت‌های بزرگ مستقر در استان، در همین استان باشد.

About Author