پیام‌های محرمانه آمریکا به ایران درباره جنگ و پاسخ ایران

تاکنون بیش از دو پیام از سوی امریکا به ایران و ده‌ها پیام از سوی امریکا و برخی کشور‌های غربی به مقاومت منطقه به خصوص حزب‌الله لبنان رسیده است.

روزنامه دولتی ایران از ارسال چند پیام محرمانه از سوی آمریکا به ایران درباره جنگ غزه خبر داده است.

به گزارش ایران، یک منبع آگاه دیپلماتیک به جزئیات بیشتری از پیام‌های اخیر امریکا به ایران پرداخته است. او با اشاره به عملیات راهبردی طوفان‌الاقصی و فروپاشی سیستم سیاسی و امنیتی اسرائیل و اینکه پس ازاین شکست، امریکا فرماندهی سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در جنگ علیه فلسطینی‌ها را به دست گرفت تا این رژیم را از باتلاقی که در آن گرفتار شده نجات دهد، گفت: «با سرعت گرفتن جنایات امریکا و اسرائیل علیه مردم غزه و گسترش واکنش‌ها مقامات امریکایی از طریق رایزنی با کشور‌های گوناگون تلاش کردند تا اقدامات انجام شده را به عنوان حق مشروع رژیم صهیونیستی معرفی و از واکنش‌های نظامی احتمالی در منطقه جلوگیری کنند.»

ایران افزوده است: امریکا اولین پیام‌های خود را در روز‌های ابتدایی جنگ به ایران و مقاومت ارسال کرد و همچنان با وجود گذشت دو هفته از آن، این پیام‌رسانی‌ها ادامه دارد. این منبع آگاه با بیان این خبر و اشاره به رایزنی‌های منطقه‌ای ایران و امریکا و سفر‌های امیرعبداللهیان و «آنتونی بلینکن» به کشور‌های گوناگون منطقه در هفته ابتدایی جنگ تصریح کرد: «تاکنون بیش از دو پیام از سوی امریکا به ایران و ده‌ها پیام از سوی امریکا و برخی کشور‌های غربی به مقاومت منطقه به خصوص حزب‌الله لبنان رسیده است. این پیام‌ها شامل دو محور اصلی بوده است؛ اول اینکه امریکا در این پیام‌ها ادعا می‌کند به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیست و دوم آنکه واشنگتن از ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه خواسته است از خود خویشتنداری نشان دهند.»

روزنامه ایران ادامه داده است: امریکا نمی‌تواند با یک دست تجهیزات نظامی به رژیم اسرائیل ارسال کرده و فرمان مدیریت جنگ را برعهده بگیرد و با دست دیگر پیام سیاسی صادر کند و از مخالفت خود با گسترش جنگ سخن بگوید. این پاسخی است که از سوی ایران در واکنش به درخواست امریکا ارسال شده است. این منبع آگاه افزود: «ایران همچنین صراحتاً گفته است که گروه‌های مقاومت در منطقه به طور مستقل عمل می‌کنند و در قبال تصمیمات خود تابع دستور تهران نیستند؛ کمااینکه طوفان الاقصی بدون پشتیبانی ایران و به صورت درون‌زا توسط نیرو‌های مقاومت فلسطینی طراحی و پیاده شده است؛ بنابراین ایران در مقام امرونهی گروه‌های مقاومت منطقه نیست.»

About Author