چرا دولت با ساعت مشکل دارد؟

به قلم: وحید خدادادی

بعد از چند روز تعطیلی نیمه خرداد روز سه شنبه اولین روز کاری با تایم جدید حال و هوا و شرایط خاص خودش را داشت که بیانش خالی از لطف نیست. شب قبلش به نانوایی محل مان سپردم که بامداد سه شنبه وقتی برای رفتن به سرکار بیدار می شود تا به اصطلاح خمیر سالسین، ما را هم بیدار کند. نیم ساعتی را در خانه لفتش دادم تا بنده خدا خمیرش وربیاید و تنورش گرم شود و نانی تحویل مردم بدهد. قصد رفتن به بانک داشتم و نان را که گرفتم ابتدا قصد داشتم کله پاچه ای بخرم و با کارمندان بانک دورهمی بخوریم، اما وقتی یادم افتاد که قیمت کله پاچه چقدر است، کله ام سوت کشید و از سویی هم ترسیدم که چنانچه دوربین ورودم به مغازه کله پزی را ثبت نماید در سیستم دهک بندی دولت به مراتب بالاتری صعود نمایم، منصرف شدم و به همان نون و پنیری قناعت کردم تا یارانه ام به جهت استعانت مالی قطع نشود.
از این چند خط آمیخته به طنز اگر بگذریم انصافا دولت ها در ایران هیچ کارایی هم نداشته باشند، اقلا در سرگرم کردن مردم با قوانین عجیب و غریب تبحر فوق العاده ای دارند. از ۱۶ خرداد تا شهریور هم باید با این قانون من درآوردی ۶ صبح سرگرم شویم تا ببینیم سورپرایز بعدی دولت چه خواهد بود. انصافا باید از کسانی که به بهانه کاهش مصرف انرژی چنین طرحی را داده اند، تست سلامت روان گرفت. این قانون به اندازه ای بیهوده و خنده دار است که دستگاه محترم قضایی هم از آن تمکین نکرده و در یک بخشنامه داخلی از کارکنانش خواسته ساعت شروع روز کاری را همان ۷ صبح قلمداد کنند!
حال بایستی از دولتمردان پرسید که میزان مراجعه کننده به ادارات از ساعت ۶ تا ۷/۳۰ چقدر است؟ چنین تایم کاری خصوصا در مورد بانک ها با توجه به اینکه تایم کاری اصناف خصوصا در تبریز عموما از ۱۰ شروع می شود، باعث خواهد شد تا عملا بخش عمده ای از ساعت کاری بانک ها به بطالت بگذرد. از سویی با توجه به اینکه میزان کار مفید در ادارات کشورمان حدودا نیم ساعت است، پس بهتر بود به جای علاف کردن مردم یا روزهای کاری را در تابستان به سه روز تقلیل می دادند یا تایم کاری را از هفت و نیم تا ۱۲ در نظر می گرفتند که با این حساب هم راندمان کاری بالا می رفت و هم خواسته دولت مبنی بر کاهش مصرف انرژی میسر می شد.
شما حساب کنید با توجه به اینکه ساعت ها را در اول فروردین جلو نکشیده اند و در ساعت پنج و نیم صبح عملا هوا تاریک است، بانوان کارمند باید چگونه در محل کار خود حاضر شوند؟ همین امر کلی موجب اختلافات خانوادگی می شود که قطعا آقایان از آن بی خبر خواهند بود. لذا تا دیر نشده و کار بیخ پیدا نکرده و بیشتر از این در سطح افکار عمومی خیر و دعا پشت سرتان نفرستاده اند، این را به شکل معقولی تصحیح نمایید. آخر مگر کله پزی یا نانوایی است که از شش صبح سر کار رفت؟

About Author