کارگران ساختمانی گرفتار بی پولی تامین اجتماعی

ساقی آذربایجان- وحید خدادادی: زمانی عضو و دبیر هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز در گفتگو با روزنامه ساقی آذربایجان، ضمن گلایه از اجرای نادرست قانون یکپارچگی بیمه کارگران ساختمانی گفت: از فروردین امسال یک سیستم پایش یکپارچه از مرکز در زمینه بررسی وضعیت کاری کارگران ساختمانی اجرا شده که باعث شده تا سیستم پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی به بهانه عدم بازرسی بصورت خودکار قطع شود. در بین استان ها آذربایجان شرقی و یکی دو استان دیگر به صورت پایلوت این سیستم را اجرا می کنند که در این رابطه به مدیران استانی و کشوری مربوطه اعتراض کردیم که تبریز شهری کارگرخیز است و قوانینی از این دست باید در شهرهای کوچک اجرا شود و بعد از رفع مشکلات در شهرهای بزرگ اجرا شود.
قبل از این اجرای این طرح بازرسی ها به صورت دستی صورت می گرفت و بعضا مواردی هم بود که پرونده ای مدت های مدید بازرسی نمی شد اما با طرح سیستم یکپارچه پایش کارگران چنانچه ظرف شش ماه بررسی هویت شغلی انجام و نتیجه آن اعلام نشود، سیستم به صورت خودکار حساب کاربری را بسته و اجازه پرداخت حق بیمه را نمی دهد. ما اعتراض کردیم که امکان پایش ۳۵ هزار نفر کارگر ساختمانی به صورت یکباره وجود ندارد و اسباب دردسر کارگران ساختمانی می شود و بهتر است پایش بررسی هویت شغلی بصورت مرحله مرحله انجام پذیرد. این مشکل را با مدیرکل تامین اجتماعی استان در جریان گذاشتیم که وقعی به آن ننهادند! این مشکل وضعیت سختی را بخصوص در شعبه یک تامین اجتماعی استان به وجود آورده از آن روی که بیشترین جمعیت آماری را در این زمینه داراست. چون بخشی از حق بیمه کارگران ساختمانی را دولت پرداخت می کند و یارانه ای است، به نظرم سعی می کنند تعداد کارگران دارای حق بیمه ساختمانی را به حداقل برسانند. با اینکه در قانون هم به صراحت تاکید شده که کارگران ساختمانی فصلی هستند باز پایش در نیمه دوم سال هم انجام می گیرد! البته باید بگویم که سیستم پایش فی نفسه کار خوبی است و اعتراض ما در رابطه با نحوه اجرای آن است. بعضا بوده مواردی که شخصی طلافروش بوده و خود را کارگر ساختمانی جا زده است که ما هم با موارد اینچنینی برخورد می کنیم اما مسئله ما کارگران واقعی ساختمانی هستندکه بعضا حق وحقوقشان ضایع می شود. ما معتقدیم پایش توسط ماموران تامین اجتماعی خود شعبات باید صورت گیرد و نه کارگزاری های بیمه که در موارد متعددی تخصص این کار را ندارند. نیروهای بکار گرفته شده در کارگزاری های بیمه عموما فاقد تخصص و کارنابلد هستند و انصاف نیست که پرونده بررسی هویت شغلی کارگران به این قبیل افراد داده شود.


وی افزود: اشکال اصلی ما به نحوه و برخی کسانی است که این بازرسی ها را انجام می دهند. این بازرسی های بصورت پروژه ای و پیمانکاری انجام می گیرد! من خودم با سالها تجربه هنوز به طور دقیق از چم و خم نحوه بازرسی آشنا نیستم و چطور کارگذاری ها یک فرد آموزش ندیده و مبتدی را برای این کار در نظر می گیرند؟ مگر می شود با اتکا به نظر همسایه ها در رابطه با هویت شغلی کسی نظر داد؟ لذا باید بگویم که بازرسی ها در این رابطه دقیق نیست و باعث اجحاف در حق کارگران ساختمانی می شود. سر این موضوع اعتراض خود را به نهادهای مختلف از جمله خود بیمه و فرمانداری اعلام کردیم.. بهرحال تعداد کارگران ساختمانی ۳۵ هزار نفر است که رقم کمی نیست و پیشنهاد ما این است که چون انجمن متولی این امر است نماینده ای هم از ما در جریان قطع پرداخت حق بیمه و جریان بازرسی ها باشد و خوسرانه عمل نکنند. رفتارهای خودسرانه تامین اجتماعی اسباب زحمت انجمن و افزودن بر مشکلات کثیر کارگران ساختمانی شده است.
وی در رابطه با نحوه اعتراض به قطع پرداخت حق بیمه هم گفت: اصلا اعتنایی به اعتراض نمی کنند و حرفشان هم این است که این مسئله باید از تهران حل شود! بهرحال دایره شناخت ما از کارگران ساختمانی نسبت به کارگزاری خیلی بیشتر است و خیلی از آن ها را حتی چهره به چهره می شناسیم.

نمایندگان مجلس وقتی لازم دارند سراغ ما می آیند!

دبیر انجمن صنفی کارگران ساختمانی در رابطه با کمک های نمایندگان استان نسبت به حل مشکلات این قشر نیز گفت: امروز که با شما صحبت می کنم در حدود صدهزار نفر کارگر ساختمانی در استان داریم و همین باعث شده تا نمایندگان استان فقط در موسم انتخابات که رای لازم هستند، سراغ ما بیایند. اساسا چون ما طبقات ضعیفی هستیم، کسی اعتنایی به مشکلات ما نمی کند.


حسین پور بازرس انجمن صنفی کارگران ساختمانی هم ضمن گلایه از وضعیت موجود ضمن اشاره به طی مراحل اختصاص این سهمیه از سوی کارگران گفت: داشتن کارت مهارت برای کارگران ساختمانی برای عضویت در انجمن و استفاده از حق بیمه کارگران ساختمانی الزامی است و تشکیل پرونده در انجمن بعد از داشتن کارت مهارت امکانپذیر می شود و پس از آن ما برای بیمه اقدام می کنیم. اما باید بگویم که حدود ۴ سال است که هیچ گونه سهمیه بیمه ای برای کارگران ساختمانی از سوی تامین اجتماعی در نظر گرفته نشده است. نامه های متعدد ما در این زمینه هم تاکنون جواب نداده است. نه تنها نمایندگان استان در مجلس که هیچ مسئولی پشتیبان این قشر زحمتکش نیست! بازرسی تعیین هویت شغلی باید توسط اعضای انجمن صورت گیرد از آن جهت این اعضا هر کدام در یک بخش از این حوزه کاری متخصص امر هستند.
وی افزود: گلایه دیگر ما در رابطه با عدم اعتنای مسئولان ونمایندگان در رابطه با حل مسئله سخت و زیان آوری این شغل است که همه تلاش ها در این رابطه به بن بست رسیده است. این همه بسته معیشتی در کشور پخش شد، یکبار نشد که برای این قشر هم چنین امتیازاتی در نظر بگیرند. از نمایندگان استان هیچ خیری ندیده ایم و عملکردشان در رابطه با مشکلات حوزه کارگران ساختمانی صفر است. این همه جلسات با تشکل ها و انجمن های مختلف می گذارند و یکبار نشده که انجمن ما را هم دعوت کنند و به درد و دل های ما هم گوش بدهند و حرف هایمان را بشنوند. وقتی از کارگر صحبت می کنند، همه حواسشان به سمت کارگران صنعتی می رود و کسی ارزنی توجه برای این طیف از کارگران قائل نیست!

About Author