کردستان عراق خواستار استفاده محصول پتروشیمی مهاباد

استاندار اربیل عراق گفت: کردستان عراق خواهان استفاده از تولیدات مجتمع پتروشیمی مهاباد و تسهیل در امر صادرات آن در راستای منافع مشترک برای طرفین است.

به گزارش ساقی آذربایجان “امید عبدالرحمان حسن” در بازدید از شرکت پتروشیمی مهاباد افزود: وجود واحد صنعتی و تولیدی عظیم شرکت پتروشیمی مهاباد برای منطقه مایه دلخوشی بوده و ما هم به سهم خود خواهان استفاده از محصولات تولیدی آن برای تامین مواد اولیه در شمال عراق هستیم.
وی با اشاره به نزدیک بودن این مجتمع پتروشیمی با کردستان عراق، ادامه داد: علاوه بر واردات محصولات این شرکت در بخش استفاده از تجربیات صنعتکاران منطقه و همچنین سرمایه گذاری در بخش های صنایع پایین دستی نیز درخواست همکاری با پتروشیمی مهاباد را داریم.
استاندار اربیل عراق اظهار داشت: وجود واحدهای تولیدی از این دست در استان های همجوار با شمال عراق فرصت خوبی برای تبادل تجربیات موفق اقتصادی و همچنین بازار هدف برای منطقه است که اقلیم کردستان از آن استقبال خواهد کرد.
فرماندار ویژه مهاباد هم در این بازید ضمن معرفی پیشینه تاریخی این شهرستان، بیان کرد: واحدهای صنعتی فعال، پتروشیمی و شرایط مناسب برای سرمایه گذاری می تواند مهاباد را به یکی از مناطق جذاب برای سرمایه گذاران خارجی معرفی کند.
فرماندار ویژه مهاباد عارف خدرلو با بیان اینکه مهاباد از لحاظ شاخص های توسعه ای در رتبه های برتر استان قرار دارد، اضافه کرد: گردشگری و جذب توریست یکی دیگر از پتانسیل های مهم این شهرستان است که با استفاده صحیح از این موقعیت زمینه کسب درآمد و ارز آوری را برای کشور خواهد داشت.
فرماندار ویژه مهاباد عارف خدرلو، محصولات کشاورزی را از دیگر توانمندهای شهرستان دانست و گفت: بازارهای هدف در کشورهای همسایه و همچنین تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از جمله تولیدات سیب، لبنیات و گوشت مرغ باید مورد توجه استان های مرزی آذربایجان غربی و اربیل عراق باشد.
فرماندار ویژه مهاباد اضافه کرد: تبادل علمی و استفاده از ظرفیت دانشگاه های طرفین نیز در راستای توسعه منطقه از دیگر پتانسیل های موجود برای تبادل و رونق بخش های مختلف توسعه ای است که در آینده باید به آن اهتمام داشت.
به گزارش ایرنا، مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی آذربایجان غربی و یکی از فعال‌ترین مجتمع های کشور در این حوزه در سال ۱۳۹۵ به طور رسمی به بهره برداری رسید و هم اکنون سالانه حدود ۳۴۵ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ۳۰ هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.
امید عبدالرحمان حسن، در سفر خود به آذربایجان غربی در نشست بررسی راهکارهای توسعه روابط آذربایجان غربی و استان اربیل عراق که با حضور مسوولان عالیرتبه و مرزی ۲ طرف در ارومیه برگزار شد حضور پیدا کرد و با استاندار آذربایجان غربی نیز دیدار و گفت و گو کرد

About Author