گرمی بیشترین آثار باستانی ثبت شده را دارد

فرماندار شهرستان گرمی گفت: بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، شهرستان گرمی بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در استان را دارد.
به گزارش ساقی آذربایجان، حسین مولایی در نشست با فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: با هدف جلب مشارکت مردم برای حفاظت از این تاریخ و تمدن، از فعالیت انجمن‌های میراث فرهنگی در شهرستان حمایت می‌کنیم.
وی تصریح کرد: تعدد آثار و محوطه‌های تاریخی در شهرستان گرمی لزوم تقویت اقدامات حفاظتی و همکاری و مشارکت سایر نهادها در این حوزه را نمایان می‌کند که تلاش می‌کنیم با توجه به این مهم، همکاری و مشارکت لازم را داشته باشیم.
فرماندار گرمی با اشاره به نقش مشارکت مردم، دهیاران و شوراها برای حفاظت از این تمدن گفت: با توجه به این مهم تشکیل جلسات انجمن میراث فرهنگی در روستاها و به پای کار آوردن مردم امری ضروری است.
مولایی افزود: بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، شهرستان گرمی بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در استان را دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آثار تاریخی گرمی بیشتر در درون تپه‌ها و قلعه‌های باستانی در خاک مدفون بوده و این ویژگی در پاسداری از میراث فرهنگی این منطقه در رهگذر زمان نقش مهمی ایفا کرده است.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این نشست اظهار کرد: با هدف تقویت اقدامات پیشگیرانه، مقابله با قاچاقچیان و مجرمان نیازمند اختصاص ردیف بودجه مشخص برای کاوش‌های ضروری در شهرستان گرمی مغان هستیم.
ناصر شکری با تشریح علل و انگیزه حفاران و قاچاقچیان و اهداف خریداران اشیای تاریخی، بر لزوم همکاری نیروی انتظامی، مرزبانی و بسیج برای مقابله با قاچاقچیان اشیای تاریخی منطقه تاکید کرد.
وی اضافه کرد: برای افزایش آگاهی مردم در راستای همکاری و مشارکت با یگان حفاظت میراث فرهنگی استان و لزوم حفاظت از تاریخ و تمدن منطقه، تلاش می‌کنیم با تقویت انجمن‌های میراث فرهنگی در این زمینه گام برداریم.

About Author