گروکشی کارنامه برای کمک به مدرسه!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش از: وحید خدادادی

سریال برره با اینکه در ظاهر در مایه های طنز تهیه شده بود ولی با کمی تامل در رفتارهای بازیگران فیلم و دیالوگ هایی که ردوبدل می شد می توانستیم بخشی از واقعیت اجتماعی ایران را در درون آن پیدا کنیم. یکی از کلیدی ترین جملات این فیلم جمله معروف پول زور وده، بود که عمدتا هم از کیانوش غریبه که دستش به جایی بند نبود و یار و یاوری هم نداشت، اخذ می شد. با این پیش زمینه برویم به سراغ مدارس دولتی و کاسه گدایی که همه ساله و حین ثبت نام به دست می گیرند و بده در راه خدا! اخیرا مد جدیدی که نشان از بالارفتن مخارج این مدارس دارد و بر طبق آن برخی مدیران مدارس گویا طبق شنیده ها و گزارش های مردمی حین تسلیم کارنامه به اولیا مجددا درخواست کمک به مدرسه دارند و بعضا پرورویی آقایان تا جایی است که اگر والدین از این پول زور و دادن آن خودداری کنند و زیر بار این خواسته ناحق نروند، کارنامه ای تحویل آنان نمی شود.
دریافت هزینه‌های سنگین در قالب ثبت نام مدرسه، خرید کاغذ و… چند سالی است که در مدارس دولتی باب شده است و علی‌رغم اینکه آموزش و پرورش اعلام می‌کند مدارس دولتی حق دریافت وجهی را ندارند اما این مسئله تبدیل به یک روال عادی شده است که اعتراض به آن هم فایده‌ای ندارد. بعد از عادی سازی این اقدام غیر قانونی در اقدام غیر قانونی دیگری مدارس دولتی، دادن کارنامه را مشروط به پرداخت مبالغی مانند پانصد هزار تومان تا یک میلیون تومان کرده‌اند! برخی از مدیران دلیل این موضوع را خرید دستگاه کپی، تعمیر شوفاژ و مسائلی از این دست عنوان کرده‌اند. با توجه به گلایه های زیادی که از سوی مخاطبان و شهروندان محترم وجود داشت و بنابر وظیفه ذاتی رسانه و طبق عهدی که با مخاطبان خود برای پیگیری مشکلات آنان بسته ایم، چند و چون این مسئله را از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی جویا شدیم.

اخذ هزینه جهت ارائه کارنامه غیرقانونی است/ اولیاء محترم گزارش نمایند

عبدی، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگویی اظهار داشت: اخذ هزینه جهت ارائه کارنامه ترم اول در برخی مدارس غیرقانونی بوده و اولیا محترم در صورت برخورد به چنین مواردی گزارش نمایند.
اولیای محترم در صورت مواجهه با چنین مواردی می‌توانند گزارشات خودشان را به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات واقع در اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی اعلام کرده و یا جهت ارائه گزارش خود با شماره ۳۵۵۶۳۲۷۵ تماس حاصل نمایند.
گزارشات دریافتی در خصوص دو مدرسه که اقدام به اخذ هزینه برای تحویل کارنامه کرده بودند، هم اکنون در دست بررسی بوده و در صورت احراز تخلف از جانب مدرسه، برخورد قانونی اعمال و برخورد لازم انجام خواهد شد.
همچنین سعادتی مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز در گفتگو با ساقی آذربایجان ضمن غیر قانونی خواندن اقداماتی از این دست گفت: کمک به مدرسه اجباری نیست ولی ممنوع هم نیست! ولی نکته اساسی آن است که باید هر گونه کمکی در قالب انجمن اولیا و مربیان باشد و معلوم شود که این پول بابت کدام مورد اخذ شده است. مورد اخیری هم که در رابطه با دو مدرسه مطرح شد در حال بررسی است و در وضعیت فعلی مواردی از این دست بسیار معدود بوده و به محض اطلاع هم به آن ورود می کنیم تا خدای ناکرده تحمیلی در این رابطه به اولیا صورت نگرفته باشد. وی افزود: گرو نگهداشتن کارنامه از سوی مدارس برای اخذ کمک به مدرسه غیرقانونی می باشد!
نتیجه گیری: در نهایت به نظر می رسد که یکبار برای همیشه باید یک تصمیم اساسی در این رابطه از سوی وزارتخانه اتخاذ شود تا شاهد مواردی از این دست نباشیم. آموزش و پرورش یکی از اساسی ترین ارکان کشور است که از بدو تاسیس با مشکل بودجه همراه بوده و امیدواریم برای یکبار هم که شده یکی از دولت ها فارغ از رویکردهای سیاسی شان، چنین اهمیتی را درک و حاتم بخشی هایی که مثلا برای صداوسیما در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۳ صورت گرفته در رابطه با این وزارتخانه هم اعمال شود که تقویت بنیه علمی کشور و داشتن نسلی با سواد جای دوری نمی رود و باور کنید ثواب هم دارد.

About Author