آذربایجان شرقی از نظر آزادراه جلو و بزرگراه عقب است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل آذربایجان‌شرقی گفت: اتوبان تبریز به زنجان جزو وظایف بانک ملی بود که متاسفانه انجام وظیفه نکرده و وزارتخانه بهسازی این اتوبان را اخیرا در اختیار راهداری قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اروج علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل آذربایجان‌شرقی امروز در سلسله نشست‌های رسانه‌ای رسم خدمت ویژه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در مورد ساخت راه‌های استان ما نقشی نداریم بلکه ما در مورد نگهداری وضعیت راه‌ها نقش داریم و همچنین راه‌های روستایی جزو وظایف ماست. وی در تشریح عملکرد سه ساله این اداره کل گفت: در استان آذربایجان‌شرقی نزدیک به ۱۴ هزار کلیومتر طول شبکه است که ۱۰ هزار کیلومتر مربوط به راه روستایی است و از این میان ۶ هزار کیلومتر از راه روستایی آسفالت و ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خاکی است که بخش خاکی بیشتر برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار است. وی ادامه داد: ۴ هزار کیلومتر شبکه راه اصلی است که یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر از آن میزان شبکه شریانی است و همچنین ۸۵ درصد ترافیک استان نیز روی ۲ هزار کیلومتر از شریان اصلی است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان خاطرنشان کرد: در این سه سال اخیر یک هزار و ۳۲ کیلومتر در طول محورهای شریانی آسفالت‌ریزی شده است که به عبارتی یک میلیون ۳۰۰ تن آسفالت می‌شود.
وی گفت: ۶۵۴ فقره تابلوی اطلاعاتی در طول محورها نصب شده است؛ هوشمندسازی جاده‌ها با نصب ۴۳ دستگاه دوربین، نوسازی ناوگان راهداری، آموزش مدارسی که راه‌ها از آن روستاها رد شده است، از اقدامات انجام گرفته در این سه سال گذشته است. علیزاده بیان داشت: ۵۰ میلیون تن بار در کل کشور جابجا شده است و ۱۰ میلیون مسافر از ترمینال‌ استان به نقاط مختلف کشور و برعکس جابجا شده است. وی به حمل نهاده‌های دامی و کالاهای استراتژیک اشاره کرد و گفت: حمل این کالاها نیز جزو وظایف ماست که در این سه سال ۲ میلیون و ۵۰۰ تن نهاده دامی و کالای استراتژیک به استان جابجا شده است. علیزاده با بیان اینکه ۳۲ هزار دستگاه ناوگان با ۴۲ هزار راننده در استان داریم، گفت: متاسفانه وضعیت ناوگان استان مناسب نیست و در راستای بهسازی ناوگان فرسوده، ۵۰۰ دستگاه ناوگان جدید وارد چرخه شد و این روند ادامه خواهد داشت. وی دو پایانه مرزی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: استان در کریدور ترانزیتی قرار دارد و ما عملکرد خوبی در این دو مرز داشتیم.
مدیرکل راهداری استان گفت: ۱۵۰ هزار کامیون از این مرز در رابطه با صادرات تردد کرده‌اند. وی یادآور شد: پایانه کلاله آغ‌بند نیز در حال اجراست و راه‌ و مسیر آن جزو دستور کار می‌باشد. علیزاده با اشاره بر ۵۷ مجتمع تجاری در حال بهره‌برداری گفت: در این سه سال اخیر ۱۷ مجتمع تجاری و رفاهی به بهره‌برداری رسیده است. وی اضافه کرد: ۳۵۰ میلیون تردد در طول محورها توسط تردد شمارها ثبت شده است. علیزاده خاطرنشان کرد: پروژه شهید کسایی جزو پروژه‌های مهمی بود که سال‌ها بود هیچ کاری انجام نمی‌شد ولی در حال حاضر فقط یک لاین آسفالت‌ریزی برای آن مانده است.
علیزاده توضیح داد: آزادراه تبریز به زنجان جزو تعهدات بانک ملی بود که طبق قانون باید ۱۰ سال بعد از اجرا توسط بانک ملی آسفالت‌ریزی می‌شد که این اقدام انجام نگرفت و در نهایت با پیگیری وزارتخانه، بازهم بانک ملی زیر تعهدات نرفت و طبق دستور ریاست جمهوری این تعهدات از حیطه وظایف بانک ملی خارج شده و به راهداری داده شد و در در حال حاضر ۱۸۸ کیلومتر (کل حوزه آذربایجان‌شرقی) در منطقه حضور گرفته و اقدامات آسفالت‌ریزی و بهسازی آن در حال انجام است. وی بیان داشت: دو سفر استانی توسط ریاست جمهور به استان داشتیم که هر کدام بودجه خوبی برای استان داشت. عیلزاده یادآور شد: طبق شاخص‌های راه ما از نظر آزاده راه مثلا از استان اصفهان جلو هستیم ولی از نظر بزرگراه عقب‌تر هستیم ولی باید وضعیت جوی استان را در نظر بگیریم که استان ما از نظر جوی در منطقه سردسیر نسبت به سایر استان‌ها قرار دارد پس میزان هزینه نگهداری نیز سخت‌تر خواهد بود ولی مطمین باشید ما با جدیت حق و حقوق استان را از پایتخت مطالبه می‌کنیم.

About Author