اعتراف وزیر کار؛ سفره مردم کوچک شده است

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. از آبان ۱۳۹۹ هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های ۱۳۵۰، ۱۳۶۰، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۲، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم دی ۱۳۷۲؛ اتوبان قزوین – زنجان سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

اتوبان قزوین – زنجان سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در فازهای بعد، این اتوبان تا کنار مرز ترکیه ادامه خواهد یافت.

مهندس علی‌اکبر ترکان، وزیر راه و ترابری درخصوص روابط ایران و ترکیه گفت: با توجه به گسترش سازمان اکو، روابط ایران و ترکیه در زمینه‌ حمل و نقل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

وزیر راه و ترابری در مورد مذاکرات دو کشور ایران و ترکیه  در زمینه حمل و نقل با اشاره به دسترسی دو کشور به مناطق استراتژیک منطقه افزود: ما در حال احداث راه آهن سرخس_مشهد هستیم و ترکیه هم توافق کرده که تا پایان سال ۱۹۹۶ راه اهن شمال دریاچه وان را احداث میکند.

وی تاکید کرد: با احداث خط آهن مشهد_سرخس و همچنین خط آهن دریاچه «وان» عملا خطوط ارتباطی راه آهن بین دو کشور متصل خواهد شد.

وزیر راه و ترابری در مورد احداث اتوبان برای برقراری ارتباط گسترده بین دو کشور افزود: اتوبان استانبول-انکارا به اتمام رسیده و قرار است این اتوبان تا کنار مرز ایران توسعه یابد.

وی افزود: ما نیز اتوبان قزوین-زنجان را تا سال آینده به اتمام می رسانیم و باید این اتوبان را در مرحله اول تا شهر تبریز و درمرحله دوم تا کنار مرز ترکیه ادامه دهیم.

وی گفت: برای انجام امور اجرایی اتوبان زنجان-تبریز از منابع غیردولتی برای سرمایه گذاری استفاده خواهد شد.

نهم دی  ۱۳۸۲؛ آغاز مذاکرات ایران و پاکستان برای احداث خط لوله گاز

گفت‌وگوهای کارشناسان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با حضور معاونان وزارتخانه‌های نفت دو کشور‌ برای بررسی طرح احداث خط لوله انتقال گاز در اسلام‌آباد آغاز شد.

محمد‌هادی نژاد‌حسینیان اظهار کرد: ایران و پاکستان از روابط برادرانه ای در زمینه‌های مختلف برخوردارند.

وی ابراز امیدواری کرد: این طرح باعث نزدیکتر شدن دو ملت شود. سپس مذاکرات تخصصی با دستور‌کار بررسی جنبه‌‌های مختلف راه‌اندازی اینی طرح در زمینه تولید، انتقال، بازاریابی، فروش و سرمایه‌گذاری و همچنین احداث شبکه زیرساختی خط لوله و نظام عرضه و تقاضای آن در پاکستان آغاز شد.

نژادحسینیان امروز با «تسنیم نورانی» قائم مقام وزارت کشور پاکستان دیدار و مذاکره می‌کند.

نهم دی ۱۳۹۲؛ تحلیل وزیرکار از کوچک شدن سفره مردم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شرایط، شرایط آزمون و خطای دیگری نیست و باید برای هزینه‌کرد هر ریال از درآمدهای کشور برنامه داشت، بر این اساس کسب رضایت بلندمدت و پایدار مردم و نسل‌های آینده سر لوحه سیاست‌‌گذاریهای اقتصادی دولت یازدهم است.

علی ربیعی افزود: طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ کسری بودجه خانوارها بیش از سه برابر شده یعنی از حدود ۲۲۱ به ۶۷۳ هزار تومان رسیده است.

وی بیان کرد: مطابق آمار رسمی بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و خصوصی‌سازی مجموع درآمدهای دو دولت پیشین طی هشت سال حدود ۹۸۰ میلیارد بوده که بیش از ۶۳۰ میلیارد دلار آن ناشی از صادرات نفت و گاز و مابقی از محل درآمدهای مالیاتی،‌ فروش شرکت‌های دولتی و اوراق مشارکت بوده است.

وی ادامه داد: مجموع بودجه عمومی کشور هم در این مدت حدود ۸۲۵ میلیارد دلار گزارش شده است؛ اما ماحاصل هزینه‌کرد این ارقام تاریخی چه بوده است؟

به گفته ربیعی، در صورتی که جامعه شهری را به ۱۵ گروه درآمدی دسته‌بندی کنیم در فاصله سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ در عمل گروه های درآمدی دهم تا دوازدهم که ۳۶ درصد جامعه شهری بوده‌اند، کوچک‌تر شده‌اند (۲۴ درصد جامعه شهری شده‌اند) و مابقی به جمع گروه‌های درآمدی پنجم تا نهم سقوط کرده‌اند. هرچند آمارهای مربوط به این بخش در سال گذشته هنوز ازسوی بانک مرکزی منتشر نشده اما تا همین حد هم نشانگر کاهش درآمد گروه‌های پایین‌تر از پردرآمدهای جامعه شهری است.

وی گفت: برخلاف تصور عمومی درخصوص تاثیر مثبت توزیع نقدی یارانه بر بودجه خانوارهای روستایی مشاهده می‌شود نرخ تورم روستایی (۴۲٫۳ درصد) در شهریورماه گذشته از تورم شهری (۳۶ درصد) سبقت گرفت و تورم کالاها در روستاها به حدود ۴۵ درصد رسید که نشان از کوچک‌تر شدن سفره‌های روستاییان در مقایسه با شهرنشینان دارد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این رخدادها موجب شده تا شاهد تغییرات نگران‌کننده در سبد مصرفی خانوارها باشیم؛ به این معنا که مصرف برنج، نان، گوشت قرمز و لبنیات کاهش یافته و در عوض هزینه مسکن، حمل و نقل و بهداشت رشد بالایی یافته و نزدیک به ۵۰ درصد درآمد خانوارها صرف این ۳ قلم می‌شود.

وی با اشاره به موضوع دستمزد گفت: با وجود اینکه طی این سال‌ها، حداقل دستمزد به قیمت‌های جاری رشد داشته، اما به قیمت ثابت به طور تقریبی حداقل دستمزد ثابت باقی مانده و به همین دلیل اگر در سال ۱۳۸۳ می‌شد با حداقل دستمزد یک کارگر یک واحد ۴۰ متری اجاره کرد هم‌اکنون این متراژ به کمتر از ۲۷ متر رسیده است.

قیمت خودروهای داخلی در بازار (۱۳۹۲٫۱۰٫۸)

نام خودرو

قیمت (تومان)

تندر E2 (پارس خودرو)

۳۷٫۳۰۰٫۰۰۰

مگان

۸۸٫۵۰۰٫۰۰۰

پراید ۱۱۱

۱۹٫۰۰۰٫۰۰۰

ویتارا فول

۱۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

رانا فول

۳۲٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۰۶ تیپ ۵

۳۶٫۵۰۰٫۰۰۰

پژو پارس سال

۳۴٫۷۰۰٫۰۰۰

پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز

۲۹٫۰۰۰٫۰۰۰

تیبا

۲۲٫۳۰۰٫۰۰۰

پژو ۲۰۶ V8

۳۷٫۰۰۰٫۰۰۰

قیمت خودروهای وارداتی ۱۳۹۲٫۱۰٫۸

نام خودرو

قیمت / تومان

سوناتا

۱۳۲٫۰۰۰٫۰۰۰

آزرا

۱۹۵٫۰۰۰٫۰۰۰

اسپورتیج

۱۴۳٫۰۰۰٫۰۰۰

سانتافه

۱۸۵٫۰۰۰٫۰۰۰

سراتو

۱۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰

کیزاشی

۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰

اوریون

۲۰۲٫۰۰۰٫۰۰۰

کرولا

۱۲۸٫۰۰۰٫۰۰۰

اپتیما

۱۳۴٫۰۰۰٫۰۰۰

هیوندایی IX35

۱۴۲٫۰۰۰٫۰۰۰

About Author