انباشت ناکارآمدی ها در تبریز!

این کهن شهر تبریز ما چرا در عمران و آبادانی و رفاه شهروندی به این روز افتاده است؟اولین بلدیه ایران چرا به این‌وضع رسیده است؟ عقلای قوم ما کجا هستند؟ ۵۰ هزار مهندس در رشته های مختلف چه تدابیری برای آبادانی و رفاه این شهر در سر دارند؟ هزاران مهندس و کارمندی که توسط اعضای شوراهای ادوار به شهرداری تحمیل شده و از جیب مردم تبریز امرار معاش می‌کنند برای هموار کردن مسیر عمران و آبادانی این کهن شهر چه گلی بر سر مردم زده اند یا خواهند زد؟‌صدهها درجه دار و افسر راهنمایی برای تسریع عبور و مرور و روان سازی رفت و آمدهای وسایط نقلیه سبک و سنگین چه برنامه فنی و عملی ارائه کرده اند؟ آیا رسانه ها بعنوان پاشندگان بذر آگاهی و هوشیاری افکار عمومی را آماده کرده اند که در توسعه شهر و دیار خود سنگ تمام بگذارند؟
سوال این است:سایر نهادهای خدماتی و برنامه ریز چون وکلای مجلس، دانشگاهها ، راه و شهرسازی ،استانداری و امثالهم چه تدابیری برای رفاه و اجرای برنامه های توسعه برای مردم تبریز طرح ریزی می کنند یا کرده اند؟ آینده شناسی و آینده پژوهی شهر ایده آل یا به تعبیر بهشت ماندگار برای نسل آینده چگونه صورت می گیرد؟می شود در جهانشهری که جناب شهرداران تبریز در سفر های پرهزینه و بی خاصیت خارجی تبلیغ کردند و می کنند،راهی برای عبور آمبولانس نباشد؟!هوایی برای تتفس نباشد؟
از سوئی دیگر با استفاده از گزارش یکی از شهرداران اسبق تبریز که با دسیسه ی شورا بدلیل سفارش نپذیری کنار گذاشته شد،که خود ذکر جداگانه ای می طلبد، در بخش هایی چون مدیریت پسماند فضای سبز ، ساماندهی وانت بارها، اتوبوس های فرسوده،تاکسی های کهنه شهر تبربز، اتمام خطوط مترو و طرح های عمرانی گلنگ زده شده سالهای پیش … در چنگال مافیا های هفت سر گرفتار شده است که گویا این اژد های کت و کلفت قصد رها کردن این شهر را ندارد.اعضای شوراهای شهر با شماییم : کسانی که با استفاده از دریچه دوربین و یا شانس حضور در محافل عمومی و مذهبی و با استفاده از بیت المال و گاه با دادن شعار های پوپولیستی راه طولانی نشستن در صندلی شورای شهر کهن تبریز را یک شبه طی کرده و دارای سوابق و تخصص لازم جهت حضور در مدیریت اداره شهر هم‌ نبوده و نیستند،منافع خصوصی یا جناحی را بر منافع عمومی ترجیح داده و رمز توسعه نیافتگی و عقب ماندگی تبریز در شاخص های شهر سازی را به عیان نشان دادند.زدو بند ها و ریاست طلبی و سیاسی کاری غیر ضرور و دور از شان وظایف نمایندگی شوراها، در شورای شهر تبریز همچنان قربانی میگیرد و بزرگترین قربانی آن هم شهروندان مظلوم هستند که شهرشان با بودجه ای نزدیک بودجه یک کشور کوچک آسیایی یا آفریقایی،ولی در مانده در میان کمبود ها، قفل های ترافیکی و آلودگی هوا و دعواهای شده است.مگر وظیفه ذاتی شورا و شهرداری ایجاد رفاه شهری نیست؟(صدر قانون شورا ها :هدف شورا ها پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی،اقتصادی،بهداشتی عمرانی)یعنی سیاست و فرهنگ‌مملکت هم‌متولی دارد و متولی آن اعضای شورای شهر نیستند!کار شما رفاه و عمران شهری است.
نگاهی به خبرگزاری ارگان‌رسمی شهرداری تبریز برای این فعال حقوقی نشان‌میدهد که کارهایی که انجام ‌می شود قبل از اینکه زیر بنایی و بنیادی باشد ،رو بنایی و سطحی است .اکثر عملکرد شهرداری در سال جاری در مورد چند مسیر گشایی جزئی و نه شریانی و بزرگراهی و یا بر روی پدیده آسفالت و به اصطلاح خودشان،نهضت آسفالت(با آن‌کیفیت معلوم)،می چرخد و روزی نیست که چندین خبر از طرف شهرداری های مناطق در مورد آسفالت چند کوچه و معبر شنیده نشود. احداث رو گذرها که مربوط به سه دهه پیش بوده و کار های دست چندم کلان شهرهای اصفهان و مشهد است دیگر عنوان عمده خبری محسوب نمی شود .
شهرداری تبریز با این همه تریبون از استودیو شهر، رادیو تبریز و اجاره تلویزیون با آن هزینه تا خبرگزاری و تبلیغات شهری میخواهد احداث پل عابر پیاده یا چند صد متر آسفالت ریزی معابر عمومی یا جدول کشی و رنگ آمیزی خیابان‌ها را تبلیغ کند در حالیکه همه این کار ها جزو وظایف ذاتی شهرداری ها بوده و نیاز به داد زدن ندارد!
از نگاه علمی و توسعه ای،اگر شهرداری اقدام به نظافت شهر و یا جمع آوری زباله و درختکاری و از بین بردن حشرات مزاحم‌فضای سبزکند،این وظیفه ی روز مره شهرداری بوده و جنبه خبری ندارد و نیاز به پز دادن‌نیست! ولی اگر یک‌ شهرداری بافت فرسوده ای را با اشل های گردشگری یونسکو تعمیر کرده و یا زباله ی ۱۲۰۰ تنی شهر را جمع آوری و طبق اصول علمی، تفکیک و از سوزاندن آن آب گرم شهر را تامین و توزیع کند،این ارزش خبری ملی و بوق و کرنا دارد. واقعا آیا با این‌رویکرد پوپولیستی و یا به زعم بنده اجاره رسانه و خبر نویس و پرداخت هزینه های روزانه آنان می شود به تغییر در رفاه حال شهروندان‌تبریزی امیدوار بود؟
خبرگزاری شهرداری به جای پرداختن به معضلات و مشکلات شهر و گرفتاری های مردم، به دیدارهای غیر مربوط با سفرای درجه چندم آفریقایی، مشارکت در همایش های بی خاصیت و درج‌اخبار کم‌ارزش اقدام میکند.باید به جناب شهردار محترم گفت :چگونه راضی میشوید این هزینه های گزاف را از سفره مردمی برداشت کنید که اکنون با مشکلات عدیده اقتصادی و رفاه شهری مواجه هستند؟ مشکلات تبریز در داخل قابل حل است .بزرگراه و فضای سبز و هوای پاک و کم‌کردن معضل حاشیه نشینی هم جزو وظایف داخلی شماست. گزارش شفافیت این اقدامات و سفرهای چند ده نفری به ترکیه و نتایج آن هنوز منتشر نشده است! در گذشته هم شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر تبریز در دهه ی هشتاد و نود به آلمان و اطریش و روسیه و ژاپن و فرانسه و … سفر کرده بودند که یکی از روزنامه های محلی تیتر جالبی زده بودکه شما آقایان و خانم ها در آلمان بدنبال چه بودید!؟شما که توان ساخت چند چشمه دستشویی در محدوده ی مرکزی تبریز را برای استفاده عموم و مسافران ندارید ولی دم‌از سرمایه گذاری خارجی میزنید.اگر میتوانید سرمایه گذار داخلی را با اعتماد جذب کنید تا سرمایه گذار خارجی هم‌بدلیل شرایط تحریم زیر قول نزند.!اکنون سوال از شهردار محترم‌این است که به جای امور سطحی و روبنایی و بی برنامه،در شهر تبریز بمانید و با نمایندگان مجلس جلسه بگذارید به جای آنکارا و استانبول و روسیه،به کمیسیون های مجلس رفته و به کمک‌نمایندگان تبریز لابی گری کنید اعتبار عمرانی ملی بگیربد،با تدبیر و آینده نگری و جلب کارشناسان خبره،حتی اگر در جناح فکری شما هم‌ نیستند، برای این مردم خسته دل کار کنید.
شهر از لحاظ ترافیک و آلودگی بیمار است.خیابانها و معابر عمومی و حتی کوچه ها به پارکینگ تبدیل شده است.وقت مردم ارزش دارد .حقوق عمومی و فردی شان تضییع میشود.ساعتها معطل راه بندان می شوند.اعصابشان خرد و از کار و زندگی می افتند استانداری محترم هم که فعلا جز به انتخابات به چیز دیگری فکر نمیکنند! کار بجایی رسیده که امام جمعه محترم تبریز هم برای ترافیک و آلودگی فریاد می زند. جناب شهردار، مجوز مراکز تجاری و پزشکی بدون در نظر گرفتن پارکینگ مورد نیاز مراجعه کنندگان این مراکز را شهرداری می دهد؟چرا در این مورد پاسخگو نیستید؟چه کسی پشت پرده این‌تخلفات است؟حتی اگر در دوره قبل از شما بوده وظیفه قانونی شماست که شفاف اعلام‌کنید. مجموعه های قفل کننده ترافیک هچون ساختمان سلامت در کمربند میانی چرا در آنجا مجوز گرفت؟ البته در بحث ترافیک راهنمایی و رانندگی نیز وظایف خطیری دارد که چند صد نفر افسران و درجه داران آن در کجای این شهر حضور دارندکه ما شاهد نباشیم گره های کور ترافیکی باز شوند؟
مردم در ترافیک خفه می شوند.مریضشان در راه بندان ها معطل می شود!
برای مردم کار کنید و از تجارب روان سازی شهرهای بزرگ داخلی و خارجی نیز بهره بگیرید .مردم حداقل برای حل معضل راه بندان کور و اعصاب کش از شما نسخه می خواهند. کیاست و فطانت و هوشیاری خود را برای حل حداقل این یک موضوع بکار بگیرید.مردم حتما دعا گوی شما خواهند بود
محمد باقر واصلی باسمنج
فعال حقوقی،عضو خانه توسعه ی آذربایجان

About Author