«تهدید دموکراسی» یا «هزینه زندگی»؛ کدام یک نتیجه انتخابات را رقم خواهد زد؟

به گزارش ساقی آذربایجان،در ادامه این مطلب آمده است: رئیس‌جمهور کنونی، که برای مهار تورم بی‌سابقه ۴۰ سال اخیر به مشکل خورده، از فرصت تبدیل انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به همه‌پرسی دیگری درباره ترامپ، خوشحال است، کسی که دو بار استیضاح شد. ترامپ هم مشتاقانه خود را در مرکز مبارزات انتخاباتی قرار داده و این کارش باعث ناراحتی بسیاری از جمهوری خواهان شده است.

بایدن و ترامپ در سخنرانی‌ها و تظاهرات‌ها سراسری طی دو هفته گذشته، آنقدر فعال شده‌اند که گویی در حال رقابت بر سر کاخ سفید و نه کنگره هستند. ترامپ حتی سایه به سایه بایدن در همه جا حضور پیدا کرده و چهار روز پس از رئیس جمهور در هفته گذشته در پنسیلوانیا و آخر هفته آینده در اوهایو سخنرانی کرد. بایدن روز جمعه از منطقه کلمبوس بازدید کرد.

فصل انتخابات ۲۰۲۲ در حالی آغاز شد که جمهوری خواهان به لطف خشم رای دهندگان از افزایش قیمت ها، امیدوارند که حداقل کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند، اما اکنون نبرد بین دو مرد یعنی بایدن و ترامپ تبدیل شده است.

حملات تند بایدن به ترامپ و “جمهوری خواهان موسوم به MAGA” – اشاره‌ای به شعار “آمریکا را دوباره بزرگ کنیم” رئیس جمهور سابق – برای تهدید دموکراسی آمریکایی برای تعداد فزاینده‌ای از رای دهندگان جذاب شده، هرچند برخی از نامزد‌های دموکرات گهگاه از لحن رئیس جمهور ناراحت شده اند.

تقریباً دو نفر از هر ده رای‌دهنده در نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز «تهدید برای دموکراسی» را مهم‌ترین مسئله پیش روی کشور نامیدند، که بیشتر از ۱۶ درصدی است که هزینه زندگی را اصلی‌ترین مسئله می‌دانند. این اتفاقی نادر است، زیرا مسائل اقتصادی معمولاً برای رای دهندگان مهمتر است.

کن اسپین که بر استراتژی ارتباطی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در انتخابات میاندوره‌ای سال ۲۰۱۰ نظارت داشت، می‌گوید: «اگر انتخابات در ۶۰ روز پایانی به همه پرسی درباره رئیس جمهور و حزب در قدرت تلقی نشود، جمهوری خواهان فرصت را از دست خواهند داد».

اسپین گفت در حالی که دخالت ترامپ در انتخابات حامیانش را هیجان زده می‌کند، اما او رای دهندگان مستقل را دور کرده و همچنین به دموکرات‌ها انرژی می‌دهد و با تغییر تمرکز کمپین از بایدن، تورم و سایر مسائل مطلوب برای جمهوری خواهان به جمهوری خواهان آسیب می‌رساند.

بایدن بار‌ها ترامپ را به دلیل ادعا‌های نادرست او که انتخابات ۲۰۲۰ دزدیده شده و تلاشش برای تغییر نتیجه شکستش در انتخابات به چالش کشیده است، تلاشی که در قیام ۶ ژانویه در ساختمان کنگره آمریکا به اوج خود رسید. او در اول سپتامبر در تالار استقلال فیلادلفیا ترامپ و حامیانش را تهدید ادامه‌دار برای کشور دانست.

بایدن گفت «جمهوری خواهان افراطی MAGA فقط حقوق شخصی و اقتصادی ما را تهدید نمی‌کنند. آن‌ها از خشونت سیاسی استقبال می‌کنند. آن‌ها از پذیرش خواست مردم خودداری می‌کنند. آن‌ها دموکراسی ما را تهدید می‌کنند».

ترامپ به نوبه خود، بایدن را «دشمن دولت» خواند و گفت که سخنرانی رئیس جمهور در فیلادلفیا «وحشیانه‌ترین، نفرت‌انگیزترین و تفرقه‌انگیزترین سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا بود». مخالفان ترامپ بار‌ها از او به‌عنوان رئیس‌جمهور به دلیل سخنرانی‌های تفرقه‌انگیز و لفاظی‌های نژادپرستانه با هدف جلب نظر پایگاه عمدتا سفیدپوست او انتقاد کرده‌اند.

با تشدید حملات بایدن به ترامپ و حامیانش، دورنمای حزب او در انتخابات میان دوره‌ای روشن‌تر شده است. حزبی که کاخ سفید را کنترل می‌کند معمولاً کرسی‌های خود را در کنگره از دست می‌دهد، زیرا حامیان آن نسبت به مخالفان خشمگین از سیاست‌های رئیس‌جمهور انگیزه کمتری برای رأی دادن دارند.

اما بر اساس نظرسنجی‌ها، پیروزی‌های مهم قانون‌گذاری توسط بایدن و دموکرات‌های کنگره، نامزد‌های جمهوری‌خواه همسو با ترامپ و خشم رأی‌دهندگان از تصمیم دادگاه عالی برای پایان دادن به حق سقط جنین در سراسر کشور، شانس دموکرات‌ها را برای حفظ اکثریت سنا و کاهش ضررهایشان در مجلس افزایش داده است.

از هر ۱۰ رای دهنده در نظرسنجی آگوست وال استریت ژورنال، ۶ نفر گفتند که سقط جنین باید در همه یا بیشتر موارد قانونی باشد و ۵۶ درصد گفتند که حکم دادگاه عالی باعث می‌شود آن‌ها در ماه نوامبر رای دهند. بایدن گفته است که دسترسی به سقط جنین تنها یکی از حقوقی است که شرکای ترامپ در صورت بازگشت به قدرت در سرتاسر کشور تلاش خواهند کرد آن را سلب کنند.

بایدن در سخنرانی خود در فیلادلفیا گفت: «نیرو‌های MAGA مصمم هستند که این کشور را به عقب برگردانند». دانیل ملفی، مدیر اجرایی گروه خارجی حامی بایدن، گفت: دنبال کردن سخنان ترامپ به رای دهندگان کمک می‌کند تا بفهمند که مسائلی مانند سقط جنین، حق رای و برنامه‌های استحقاق در صورت به دست آوردن کنترل کنگره توسط جمهوری خواهان در خطر است.

ملفی گفت: «همانطور که از داده‌ها می‌دانیم، برای ما واقعاً مهم است که نه تنها دستاورد‌ها را تبلیغ کنیم، بلکه مطمئن شویم که در تضاد آشکار با رویکرد MAGA هستیم. آن‌ها به دنبال تضعیف دموکراسی ما هستند تا به اهداف سیاستی واقعاً غیرمحبوب خود برسند.»

ظاهر شدن رئیس جمهور فعلی و سابق در مبارزات انتخاباتی گاهی اوقات به طور همزمان انجام می‌شود، گویی ترامپ به دنبال زدن طرف مقابل خود است. یک روز پس از اینکه کاخ سفید اعلام کرد بایدن در پنسیلوانیا مراسمی برگزار خواهد کرد، ترامپ اعلام کرد که یک گردهمایی در ویلکس-بار در ایالت پنسیلوانیا برگزار خواهد کرد و پس از اینکه کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور به اوهایو سفر خواهد کرد، یک گردهمایی را برای ۱۷ سپتامبر در این ایالت ترتیب داد. با این حال، تیلور بودویچ، سخنگوی ترامپ، گفت که این زمانبندی تصادفی است.

علاوه بر سقط جنین، دخالت مستمر ترامپ در سیاست ملی هم بر انتخابات سراسری نوامبر سایه انداخته است. نامزد‌های مورد تایید رئیس جمهور سابق در سنا در جورجیا، پنسیلوانیا، اوهایو و آریزونا، که چندین نفر از آن‌ها ادعا‌های نادرست وی مبنی بر دزدیده شدن انتخابات ۲۰۲۰ را تکرار کرده اند، برای جمع آوری پول و جلب نظر مخالفان دموکرات تلاش کرده اند. تحقیقات فدرال در مورد اسناد طبقه بندی شده در املاک ترامپ در فلوریدا و تصمیم قریب الوقوع او برای شرکت مجدد در انتخابات سال ۲۰۲۴، رای دهندگان دموکرات را نیز عصبانی کرده است.

موضوعی که بیشترین خشم رای دهندگان را در یاهو برانگیخت، خبر تلاش برای برگرداندن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ بود که ۴۱ درصد آن‌ها را عصبانی کرده است. این بیشتر از درصد رأی دهندگانی است که گفته اند از واکنش بایدن به تورم (۳۲ ٪) و جستجوی FBI از خانه ترامپ در مار-آ-لاگو در پالم بیچ (۲۸ ٪) عصبانی هستند.

به گفته مایک دوهایم، مدیر سابق سیاسی کمیته ملی جمهوری خواهان، تمرکز بر دیدار مجدد ترامپ و بایدن و وسواس رئیس‌جمهور سابق درباره انتخابات ۲۰۲۰ – موضوعی که او اغلب در گردهمایی‌ها به آن اشاره می‌کند – به نامزد‌های جمهوری‌خواه در رقابت‌های میان‌دوره‌ای که باید پاسخ دهند آیا با ترامپ موافق هستند آسیب می‌زند.

دوهایم می‌گوید: «در رقابت‌هایی که بیش از حد روی گذشته و ترامپ تمرکز می‌کنند، شکست خواهند خورد. در رقابت‌هایی که بتوانند تمرکز خود را بر بایدن و رفراندوم علیه دموکرات‌ها در کنگره حفظ کنند، شانس بیشتری برای پیروزی دارند.»

تحولات سیاسی تضمین نمی‌کند که دموکرات‌ها کنترل کنگره را در ماه نوامبر حفظ کنند. گزارش سیاسی کوک، نشریه پیش‌بینی انتخابات، همچنان شرایط سنا را نامشخص می‌داند، اما پیش‌بینی می‌کند که جمهوری‌خواهان اکثریت محدودی را در مجلس به دست آورند. اکثریت رای دهندگان در نظرسنجی‌ها همچنان اقتصاد و تورم را در زمره مهم‌ترین دغدغه‌های خود می‌دانند.

جیم مک‌لافلین، کارشناس جمهوری‌خواه نظرسنجی می‌گوید حملات ترامپ به بایدن در مسیر مبارزات انتخاباتی، جمهوری‌خواهان را تشویق می‌کند تا در انتخابات میان‌دوره‌ای رای بدهند، در حالیکه از نظر تاریخی مشارکت آن‌ها در چنین انتخاباتی کمتر از حضور آن‌ها در رقابت‌های ریاست‌جمهوری است. مک لافلین گفت: «باید مطمئن شویم که تک تک رای‌دهندگان حامی ترامپ در این انتخابات شرکت کنند».

About Author